شاسی بلند پرحاشیه آلفارومئو آذرماه سال گذشته در نمایشگاه بین المللی لس آنجلس 2016 با نام کامل "Stelvio Quadrifoglio" و همچنین با یک چهره نزدیک به خودروی سدان اسپرت "جولیا" رونمایی شد که توانست با پیشرانه 2.9 لیتری شش سیلندر 505 اسب بخاری خود که توسط فراری ساخته شده است، توجهات بسیاری از رسانهها و کارشناسان صنعت خودروسازی را به خود جلب کند که در
خودروبانک نیز به معرفی آن پرداختیم، اما امروز به نکاتی جالب در رابطه با "آلفارومئو Stelvio Quadrifoglio" اشاره خواهیم داشت تا شما هم بیشتر با خودروی شاسی بلند اسپرت آلفارومئو آشنا شوید.
آلفارومئو Stelvio
1- صندلیها
با انتخاب بسته Ti Sport""، میتوانید بر روی اتومبیل خود صندلیهای اسپرت و شدیدتا تقویت شده داشته باشید تا سر پیچها حمایت بیشتر از شما صورت گیرد، بخصوص شانههای کنار صندلی که از پرت شدن شما به اطراف در پیچهای تند جلوگیری میکند.
2- پدالهای دستی تعویض دنده
خوب بود اگر از پدالهای تعویض دنده پشت فرمان بر روی تمامی خودروها استفاده میشد، ولی این آپشن برای خودروهای اسپرت و بالاتر استفاده میشود تا حس یک ماشین اسپرت و تعویض دنده سریعتر به راننده القا شود که بر روی شاسی بلند اسپرت آلفارومئو نیز مورد استفاده قرار گرفته است که بدون توجه به زاویه فرمان، در موقعیت خود ثابت میماند و با اندازه بزرگ خود، یک تعویض دنده راحتتر برای راننده فراهم میسازد.
آلفارومئو Stelvio
3- خروجی اگزوز
خروجیهای اگزوز آلفارومئو " Stelvio" شاید تنها به رنگ کروم باشند، اما اندازه بزرگ آنان در دو طرف سپر عقب باعث شده تا جذابیت این خودروی شاسی بلند همچون سدان "جولیا" بیش از پیش شود و مطابق با خودروهای اسپرت باشد.
4- دکمه استارت بر روی فرمان
درست همانند پدالهای تعویض دنده پشت فرمان، استفاده از کلید استارت بر روی غربیلک فرمان هم میتواند بسیار ساده و رضایت بخش باشد که معمولا بر روی ماشینهای سوپراسپرت و هایپرکار شاهد چنین چیزی هستیم، اما شاسی بلند آلفارومئو این کلید را از روی داشبورد به غربیلک فرمان منتقل کرده است تا این خودروی شاسی بلند بیش از پیش به یک ماشین اسپرت نزدیک شود.
آلفارومئو Stelvio
5- موقعیت رانندگی
از دید کارشناسان خارجی، شاسی بلند آلفارومئو یک موقعیت تقریبا کامل به رانندگان ارائه میدهد که با تنظیم صندلی و فرمان میتوان در موقعیت مطلوب قرار گرفت، اما نکته مهم دسترسی به کلیدها و امکانات اتومبیل است و برای شاسی بلند آلفارومئو فوق العاده توصیف شده است که در اکثر وسایل نقلیه موجود شاهد چنین چیزی نیستیم و راننده مجبور به حرکت دادن بدن خود برای رسیدن به کلید مورد نظر میشود.
6- هندلینگ
این احتمال وجود دارد که خودروی شاسی بلند آلفارومئو به عنوان یکی ازمحصولات پرمخاطب بازار شناخته شود که بعد از قدرت پیشرانه و امکانات، هندلینگ بسیار خوب آن میتواند در این موفقیت تاثیرگذار باشد. گفتنی است که هندلینگ آلفارومئو Stelvio هم سطح با دو خودروی جگوار F-Pace و پورشه ماکان توصیف شده است، اما در مقایسه با آخرین مدل BMW X3 یک عملکرد بهتر از خود به نمایش گذاشته است!.
آلفارومئو Stelvio
7- انتقال قدرت
برای دریافت و انتقال قدرت Stelvio، شرکت خودروسازی آلفارومئو از یک جعبه دنده 8 سرعته ZF استفاده کرده است که حالتهای مختلف رانندگی از جمله "عادی"، "دینامیک" و "اسپرت" را در اختیار راننده قرار میدهد که در حالت "دینامیک" یک تعویض دنده و شتاب سریع به همراه دارد، اما در حالت "اسپرت" با سفت شدن سیستم تعلیق، راحتی کابین کمتر شده و حداکثر نیروی موتور به سمت خروجی ارسال میشود
8- پیشرانه
همانطور که در ابتدا گفته شد. شاسی بلند آلفارومئو Stelvio از یک پیشرانه 2.9 لیتری توربوشارژر با مهندسی فراری استفاده میکند که حداکثر نیروی تولیدی آن به عدد 505
اسب بخار خواهد رسید، اما در کنار این گزینه مولد قدرتی شاهد بکارگیری یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر نیز هستیم که نیروی آن به 280
اسب بخار و گشتاور آن هم به 415 نیوتن متر میرسد که در کلاس خود قدرتمندترین پیشرانه خواهد بود.
9- ذخیره حالت رانندگی
امروزه اکثر وسایل نقلیه از حالتهای مختلف رانندگی سود میبرند و وجود این سیستم بر روی شاسی بلند آلفارومئو Stelvio هم چندان چیز شگفت انگیز و عجیبی نیست، اما این سیستم بر روی شاسی بلند Stelvio قابلیت ذخیره سازی دارد و اگر شما قبل از خاموش کردن اتومبیل، آن را در حالت اسپرت یا دینامیک قرار داده باشد، پس از روشن کردن اتومبیل بر روی همین حالت راه اندازی خواهد شد که در ظاهر شاید چیز کوچکی باشد، اما وقتی شما ترجیح میدهید که اتومبیتان همیشه در حالت دینامیک باشد، فعال سازی مجدد آن بعد از هربار روشن کردن اتومبیل میتواند یک مزاحم کوچک در ماشینتان بوجود بیاورد که خوشبختانه در آلفارومئو Stelvio از این مزاحم کوچک خبری نیست.
10- قیمت
در پایان قیمت این خودروی شاسی بلند با انواع روکشهای چرمی، محورهای فیبرکربنی و پیشرانههای قدرتمند و یک طراحی جذاب و جنگنده، در مدلهای پایه با قیمت 40 هزار دلار شروع خواهد شد که با سفارش بسته Ti Sport، قیمت مدلهای پایه این اتومبیل به مرز 46 هزار دلار هم خواهد رسید.