چکیده پایان نامه های قرآنی

در هر شماره، چکیده تعدادی از پایان نامه های قرآنی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی عرضه می شود . انعکاس مشخصات اینگونه پایان نامه ها به همراه فهرست مطالب آنها به صحیفه مبین مایه امتنان است .

در هر شماره، چکیده تعدادی از پایان نامه های قرآنی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی عرضه می شود . انعکاس مشخصات اینگونه پایان نامه ها به همراه فهرست مطالب آنها به صحیفه مبین مایه امتنان است .

سردبیر

سیمای موسی علیه السلام در قرآن

احمدلو، اعظم . کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث . دانشگاه آزاد اسلامی اراک . استاد راهنما: راغبی، محمدعلی، 1378 .

مباحث اصلی این پایان نامه در سه بخش تدوین شده است: بخش اول در باره حیات حضرت موسی علیه السلام از هنگام تولد تا زمان بعثت و بخش دوم در زمینه مبارزه آن حضرت با فرعون تا زمان هلاکت اوست و در بخش سوم تحت عنوان رخدادهای زندگی حضرت موسی علیه السلام این موضوعات بررسی شده است: گوساله پرستی قوم آن حضرت، گاو بنی اسرائیل، قارون، موسی و خضر علیهما السلام و در پایان زندگی حضرت موسی علیه السلام به طور تطبیقی در تورات و قرآن بررسی گردیده است .

بررسی گریه از دیدگاه آیات و روایات

بوالحسنی، فاطمه . کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث . دانشگاه آزاد اسلامی اراک . استاد راهنما: نکونام، جعفر . 1378 .

مباحث اصلی این پایان نامه در چهار بخش آمده است . بخش اول در باره اهمیت و فضیلت گریه است و در آن گریه وسیله خوشبختی، محبوب خدا، عبادت و خوی خداترسان شمرده شده است . در بخش دوم با عنوان عوامل و زمینه های گریه از موضوعات معرفت خدا، تباکی، تلاوت قرآن، یاد مرگ و اموات، صوت حزین و جز آنها بحث شده است . در بخش سوم تحت عنوان ثمرات و فواید گریه موضوعات تقرب به خدا، صفای قلب، زهد، اجابت دعا و جز آنها بررسی شده است . در فصل چهارم اسوه های گریه حضرت آدم، حضرت یحیی، حضرت محمد و امام سجاد، امام علی و جز ایشان معرفی گردیده اند .

آیه تطهیر از نگاه مفسران فریقین

حسن زاده، خسرو . کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث . دانشگاه قم . استاد راهنما، معرفت، محمدهادی . 1377 .

پایان نامه حاضر در دو فصل تدوین شده است: در فصل اول با عنوان تفسیر آیه تطهیر در آینه عقل تطهیر الهی فضلیت اختصاصی اهل بیت علیهم السلام شمرده شده و عصمت آنان به اثبات رسیده است و فصل دوم تحت عنوان تفسیر آیه تطهیر در آینه نقل به طور عمده مراد از «اهل البیت » در آیه شریفه بررسی شده است . در این زمینه چهار دیدگاه مورد بحث قرار گرفته که عبارتند از: اشتمال اهل بیت بر همسران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اشتمال آن بر خویشان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اشتمال آن بر امت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، اختصاص آن به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام . از این دیدگاه ها تنها دیدگاه اخیر پذیرفته شده و سایر دیدگاه ها رد گردیده است .

صراط مستقیم از منظر قرآن و حدیث

نظافت یزدی، محمدجواد، کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث . دانشگاه قم . استاد راهنما: دیاری، محمدتقی . 1378 .

پایان نامه حاضر در ده فصل با این عناوین تنظیم و تدوین شده است: کلیاتی در باره معانی صراط در لغت و قرآن، انواع صراط شامل صراط تکوینی و تشریعی، عبودیت ماهیت صراط مستقیم تشریعی، مفهوم عبودیت، صراط مستقیم صراط اعتدال، صراط مستقیم در تفسیر المیزان، بررسی آیات صراط مستقیم در قرآن، مطالعه صراط مستقیم در روایات، مراتب تشکیکی صراط مستقیم، صراط مستقیم یا صراطهای مستقیم . نویسنده در فصل اخیر ادله وحدت صراط مستقیم را بیان کرده و ادله تعدد آن را رد نموده است .

پرستاری از دیدگاه قرآن و روایات

نوری سنجانی، مریم . کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث . دانشگاه آزاد اسلامی اراک . استاد راهنما: نکونام، جعفر . 1378 .

مباحث اصلی این پایان نامه در هفت بخش با این عناوین تنظیم و نگارش شده است: تاریخچه پرستاری در قرآن و حدیث، اهمیت پرستاری از نظر قرآن و حدیث، حکم پرستاری از دیدگاه فقه اسلامی، پرستاری در آیین نامه انطباق، حرمت پرستاری شوندگان، اخلاق و رفتار پسندیده در پرستاران، اخلاق و رفتار ناپسند در پرستاران .

عقل و قلب در تفاسیر عرفانی

حیدری بافقی، کتایون . کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث . دانشگاه قم . استاد راهنما: عابدی، احمد . 1378 .

این پایان نامه شامل چهار بخش است . در بخش اول عقل و قلب و مترادف های آن دو در لغت بررسی شده و تاریخچه ای از عقل و عشق گزارش شده است . بخش دوم به بررسی عقل و تعقل در قرآن و عرفان اختصاص دارد . بخش سوم در باره قلب و اطور و صفات آن از نظر قرآن و عرفان است . در بخش چهارم با عنوان ارتباط عقل و قلب موضوعات معرفت، علم و ایمان بررسی شده و از ارتباط علم و ایمان، عقل و شرع، و عقل و عشق سخن به میان آمده است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر