باج برجامی یا گلابی برجام

باج کلان نفتی به فرانسه چگونه باعث پیشبرد برجام شد؟/ وقتی دولتی ها «باج به پلیس بد» را به نام «گلابی برجام» جا زدند

صحبت های سیدمهدی حسینی مسئول تدوین قراردادهای نفتی کشور پرده از راز باج دهی دولت در میان مذاکرات هسته ای به فرانسه برداشت و نشان داد که قرارداد با توتال نتیجه فریب کاری فرانسه و سنگ اندازی های آن در مسیر برجام است.

باج کلان نفتی به فرانسه چگونه باعث پیشبرد برجام شد؟/ وقتی دولتی ها «باج به پلیس بد» را به نام «گلابی برجام» جا زدند
گروه سیاسی - رجانیوز، قرارداد نفتی که چند روزپیش بین وزارت نفت زنگنه و کنسرسیوم بین المللی با رهبری شرکت بدسابقه توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار در تهران به امضا رسید ابعاد پنهانی دارد که یک به یک روشن خواهد شد.
 
یک روز بعد از این قرارداد که با انتقادات گسترده فنی و اقتصادی و سیاسی رو به رو شد روزنامه حامی دولت ازآن با گلابی برجام نام برد و در مطلبی با عنوان «بفرمائید گلابی برجام» به ناچار از برجامی که به قول ظریف روح و جسم آن نقض شده است دستاوردتراشی کرد.
 
اما چیستی قرارداد کلان و بلندمدت با این قرارداد که از زوایای گوناگون تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است را باید در میانه مذاکرات هسته ای و قهرکردن و زیر میز مذاکرات زدن های فرانسه دید که هر بار چالش ها و حاشیه های فراوانی را بوجود می آورد و با ایفای نقش پلیس بد سعی در گرفتن امتیاز بیشتر داشت.
 
اما چه اتفاقی باعث شد تا فرانسه به عنوان بازیگر شرور و باج طلب مذاکرات به یکباره رام شد و در مراحل مختلف برجام حاضر به سکوت شود؟
 
همان زمان تحلیل ها و خبرهایی در خصوص رفت و آمد لابیست های نفتی با فرانسه جهت نوشتن قرارداد و دادن امتیازهای چشم گیر به این کشور وراضی کردن آن شنیده می شد.
بعد از بسته شدن برجام مشخص شد که ایران بیشترین واردات خود را به صورت غیرقابل تصور و غیرعادی ازین کشور انجام میدهد، از اسپرم گام، پودر کاکائو، پف فیل، غذای سگ و گربه، مکمل‌های غذایی، لوازم آرایشی، پیچ و مهره، شامپو، انواع لباس، تیغه اره، واکسن‌های دارای تولید مشابه داخل وآب معدنی تا خودرو و هواپیما!!
 
اما کار به اینجا ختم نشد و بسته شدن قرار داد با شرکت بدسابقه توتال که قبلا توسط وزارت دادگستری آمریکا به دلیل رشوه به مقامات ایرانی جریمه شده بود و اطلاعات کشورمان را هم فروخته بود گمانه زنی ها در خصوص باج دادن به فرانسه را به شدت تقویت کرد.
 
صحبت های سیدمهدی حسینی مسئول تدوین قراردادهای نفتی کشور در دوره اول وزارت زنگنه در همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی این تحلیل ها را به صورت یک واقعیت تلخ رخ داده ثابت کرد. واقعیتی به نام باج دادن به فرانسه توسط لابی نفتی جهت پیشبرد مذاکرات.
 
 
این مقام مسئول دروزارت نفت در این همایش که تیرماه سال 95 انجام شده بود در سخنانی از باج دهی نفتی برای بهره برداری سیاسی در برجام پرده برداشت و گفت: «لابی نفتی در دنیا، لابی بسیار قدرتمندی است و از آنجا که ما تجربه مشابهی در این زمینه در زمان قراردادهای بیع متقابل داشتیم، می‌دانستیم این لابی نفتی می تواند در پیشبرد مذاکرات هسته ای فعلی نیز موثر باشد.»
 
اینگونه توتال که قبلا با رشوه به مسئولین نفتی امتیازات کلان در حوزه نفت و گاز را بدست می آورد با باج خواهی در جریان مذاکرات هسته ای توانست گلابی های بسیاری را عاید خود کند به طوری که بسیاری از کارشناسان پیروز برجام را فرانسه معرفی کرده اند.
 
نکته جالب دیگر را  ابراهیمی‌اصل معاون سابق وزیر نفت و متخصص قراردادهای نفتی در برنامه جهان‌آرا  گفته است: «توتال با مأموریت خاصی به ایران آمده است.ایتالیایی ها گفتند تلاش کردیم به ایران بیاییم ولی آمریکا فقط به توتال این اجازه را داد. هر آنچه توتال بخواهد در پارس جنوبی انجام دهد از عهده شرکت های ایرانی هم بر می آید اما مأموریت توتال حداکثرسازی بهره برداری قطری ها از پارس جنوبی است.»
 
حالا با روشن شدن موضوع دخالت آمریکایی ها در جریان ضرر کردن ایران و سود بردن قطر وفرانسه مشخص شد که برجام نفتی همچون برجام هسته ای درصدد به تاراج بردن منافع ملی کشورمان است والبته این هماهنگی دنیای غرب برای ضربه زدن به ایران مثال زدنی شده است اما عده ای اصرار دارند که آن را منکر شوند.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان