ماهان شبکه ایرانیان

استفتائات مقام معظم رهبری

خرید و فروش ترقه[۱] و انجام چهارشنبه سوری و سیزده به در به اعتقاد نحسی ۱۳ و احیای مظاهر ملی گرایی مانند تخت جمشید چگونه است؟ متاسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است.

 سؤال:

 

خرید و فروش ترقه[1] و انجام چهارشنبه سوری و سیزده به در به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهر ملی گرایی مانند تخت جمشید چگونه است؟ متاسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است.

 

جواب:

 

آیة الله خامنه ای:

 

«چهارشنبه سوری[2] و سیزده بدر مبنای عقلائی ندارد.»

 

کاشتن مو و حکم وضو و غسل [3]

به وسیله کاشتن مو، موهای سر یا ابرو ترمیم می گردد، آیا وضو یا غسل با موی کاشته شده چه صورت دارد؟

 

حضرت آیت ا... خامنه ای:

 

اگر مانع از رسیدن آب در وضو و غسل باشد جایز نیست وگرنه اشکال ندارد.

 

. سؤال: معنی «احتیاط واجب » چیست؟[4]

 

جواب: وجوب انجام یا ترک کاری از باب احتیاط را احتیاط واجب می گویند.

 

. سؤال: آیا عبارت «فیه اشکال در آن اشکال است » که در فتاوا وارد شده است، بر «حرام بودن » دلالت می کند؟

 

جواب: بر حسب موارد گوناگون فرق دارد. اگر در جایز بودن کاری «اشکال » باشد، در مقام عمل منجر به حرمت می شود.

 

. سؤال: آیا عبارتهای «فیه اشکال »، «مشکل »، «لایخلو من اشکال خالی از اشکال نیست » و «لا اشکال فیه اشکالی در آن نیست » فتواست یا احتیاط؟

 

جواب: همه این عبارتها به معنی «احتیاط » است، مگر عبارت «لا اشکال فیه » که به معنی «فتوا» است.

 

. سؤال: بین «جایز نبودن » و «حرام بودن » چه فرقی است؟

 

جواب: در مقام عمل، بین آنها فرقی نیست

 

س: آیا تقلید از مجتهدی که متصدی مرجعیت و دارای رساله عملیه نیست، جایز است؟ [5]

 

ج: اگر نزد مکلف ثابت شده باشد آن مجتهدی که می خواهد از او تقلید کند، مجتهدی جامع الشرایط است اشکال ندارد.

 

اجوبة الاستفتاءات، ج 1، ص 3، س 9.

 

س: آیا آگاهی از اوضاع زمان و مکان از شرایط اجتهاد است؟

 

ج: ممکن است که [آگاهی از اوضاع زمان و مکان] در برخی مسایل دخالت داشته باشد.

 

همان، ص 4، س 13.

 

س: آیا در تقلید کردن، اعلمیت مرجع تقلید شرط است؟

 

ج: در مسایلی که فتوای اعلم با غیر اعلم اختلاف و تفاوت دارد، احتیاط در تقلید از اعلم است.

 

همان، ص 4، س 15.

 

پی نوشت:

 

1- بچه ممیز بچه ای است که خوب و بد را می فهمد.

 

البته این نکته را نیز باید متذکر شویم که اگر موسیقی، در درمان بعض بیماری های روانی مؤثر باشد، در صورت امکان، باید از موسیقی حلال استفاده گردد ولی اگر درمان منحصر به موسیقی حرام باشد (که البته این فرض، فرض بسیار نادر الوقوعی است) در این صورت، استفاده از موسیقی برای درمان اشکالی ندارد . رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در پاسخ به استفتائی در این رابطه فرموده اند: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امین این است که معالجه متوقف بر استفاده از موسیقی است، به کارگیری آن به مقداری که معالجه بیمار اقتضا می کند اشکال ندارد .

 



[1].پایگاه حوزه مجله مبلغان شماره 27، یک استفتاء.

[2]. پایگاه حوزه مجله مبلغان شماره 27، یک استفتاء.

[3]. پایگاه حوزه مجله مبلغان شماره 22، استفتاءات.

[4].پایگاه حوزه مجله کوثر شماره 6، آثار و فواید آموختن احکام.

[5]. پایگاه حوزه مجله کوثر شماره 3، آشنایی با احکام (1).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان