فرهنگ و تهاجم فرهنگی در بیان مقام معظم رهبری

 حضرت آیت اللّه خامنه ای، رهبر انقلاب در دیداری با اعضای این شورا خاطرنشان کردند[۱]: امروز ایران اسلامی تنها کشوری نیست که تهاجم فرهنگی را یک مسأله جدی و واقعی می داند، بلکه تمام کشورهای غیر اروپایی و غیر آمریکایی و حتی اروپاییها در مقابل فرهنگ مهاجم آمریکاییها و بر سر مسأله فیلم و امور هنری، فریاد برآورده اند.

 حضرت آیت اللّه خامنه ای، رهبر انقلاب در دیداری با اعضای این شورا خاطرنشان کردند[1]: امروز ایران اسلامی تنها کشوری نیست که تهاجم فرهنگی را یک مسأله جدی و واقعی می داند، بلکه تمام کشورهای غیر اروپایی و غیر آمریکایی و حتی اروپاییها در مقابل فرهنگ مهاجم آمریکاییها و بر سر مسأله فیلم و امور هنری، فریاد برآورده اند.

 

رهبر معظم انقلاب همچنین در ادامه گفتند: آموزش عالی کشور باید علاوه بر عالم کردن دانشجویان، نسبت به متدین کردن آنان اهتمام خاص داشته باشد. دست اندرکاران آموزش عالی اگر بتوانند جوانان دانشجو را متدین کنند، دنیا و آخرت خود و دانشجویان را آباد کرده اند.

 

همچنین ایشان مسأله فرهنگ را برای هر جامعه بشری یک مسأله حیاتی دانستند و اشاره کردند: فرهنگ صحیح در نظام اسلامی، فرهنگی است که با مبانی اسلامی، منطق و عقل و خرد، همسان و همگان باشد و اگر چنین فرهنگی در جامعه تحقق پیدا کند، آن جامعه به سمت رشد اقتصادی و رفاه و آزادی حرکت خواهد کرد. فرهنگ صحیح و درست زمینه ای برای دستیابی هر جامعه به ثروت، علم، قدرت سیاسی، آزادی و آزادمنشی است، اما فرهنگ منحط، رشد اقتصادی و رفاه را به فساد و تباهی، و آزادی و دمکراسی را به هرج و مرج تبدیل خواهد کرد.

 

نسل امروز، نسل بیداری است.[2] ما می خواهیم این نسل، حقیقتا نسل بیداری باشد. سیاست حکومت جمهوری اسلامی - که یک سیاست اسلامی است - بر مبنای (یئیروا لهم دفائن العقول) است، باید این گونه باشد.»

 

«معلوم می شود قبل از آن که ما به این مرحله برسیم که بخواهیم انسان ها را از گمراهی نجات بدهیم یا مانع شویم و از گمراهی آنان پیشگیری بکنیم مرحله یی وجود دارد و آن وارد کردن اینها به تفکر و تعقل و زنده کردن این روح در آنهاست.»

 

«خوشبختانه امروز در سطح جامعه ما افراد با فکر و اهل اندیشه و اهل تعمق کم نیستند.»

 

«کتاب برای استفاده این قشرهای جوانی که مایلند در زمینه مسایل اسلامی تعمق کنند کم داریم.»

 

«ببینید در درجه اول اولویت ها، حقیقتا سؤال های عمده ای که امروزه وجود دارد چیست؟ اگر دیدید سؤال های اساسی وجود ندارد، تمهیدی بیندیشید در ذهن ها سؤال ایجاد کنید، این هم مطلب دیگر. بعد آن سؤال ها را در بهترین و قوی ترین تحقیق ها پاسخ یابی کنید، بعد آن پاسخ ها را در زیباترین نوشته ها و قوی ترین نثرها و گویاترین تعبیرها با کمال ایجاز غیر مخل، تدوین کنید. بعد هم آن را با بهترین پوشش و پیرایه چاپ کنید و در اختیار مردم بگذارید.»

برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع محققان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

 

باید همه مسوولان و دست اندرکاران کشور از جمله نیروهای مسلح آماده باشند،[3]تا هرچه را که مسوولان سیاسی و امنیتی کشور صلاح دیدند و راه درست و به نفع کشوردانستند، در وقت خود بتواند با قدم قاطع و اقدام سریع انجام بگیرد; این، آن توصیه حتمی ما به سپاه و ارتش و دستگاه های امنیتی و مسوولان گوناگون و مسوولان خبری و تبلیغاتی است.

 

من در پنج، شش سال قبل از این احساس کردم که یک حرکت خزنده فرهنگی در کشوردارد شروع می شود. برای چه؟ برای هدف قرار دادن نقطه اصلی. نقطه اصلی چیست؟

 

ایمان مردم، منشا همه خیرات و برکات، ایمان است; ایمان به آن حقیقت روشن ومسلم و حقیقت درخشان و تابناکی که توانست ملت ایران را از ظلم و جور و استبدادنجات بدهد. همان ایمان بود که توانست خود را در جنگ نشان بدهد. همان ایمان بودکه توانست در همه میدان ها، بهترین جوانان این کشور را برای کارهای بزرگ بسیج کند.

 

ایمان را چگونه می شود هدف گرفت؟... با وسایل فرهنگی; و این کار را شروع کردند.

 

من هشدار دادم و بارها این را عرض کردم. البته دلسوزان دنبال کردند; اما این حرکت ادامه دارد. امروز کسانی با مستمسک قرار دادن چیزهایی که خودشان هم آن هارا قبول ندارند، به جنگ با همین ایمان مردم آمده اند و می آیند; یک عده هم به صورت فریب خورده و غافل به این ها نگاه می کنند; بعضی هم متاسفانه آن ها را کمک می کنند.

 

مشکل آن جا بروز می کند که کسانی که اسلام را قبول ندارند، امام را مطلقا قبول ندارند، این نظام را قبول ندارند، از اول تا توانستند، با این نظام جنگیدند وآن وقتی به خانه هایشان رفتند نشستند، که دیدند دیگر سلاح هایشان کند شده است،این ها بیایند پشت سر کسی یا جمعی پنهان بشوند و شروع کنند به ایمان مردم دست اندازی کردن و آن را هدف قرار دادن; این قابل قبول نیست. من می بینم که بعضی ازمطبوعات کشور متاسفانه دستخوش چنین بحرانی هستند; که باید خودشان را نجات بدهند. دستگاه های فرهنگی و امنیتی و قضایی کشور در این زمینه موظفند.

 

ما به آزادی بیان و آزادی فعالیت های اجتماعی معتقدیم، اصلا این مفاهیم و این حقایق را، انقلاب و پیشروان انقلاب در این کشور آوردند.

 

اما این آزادی محدود است; حد این آزادی کجاست؟ حدش عبارت است از آن حدودی که اسلام تعیین کرده است. اگر بنا شد کسانی مردم را به بی ایمانی و به شهوات سوق بدهند، آن ها در این کار آزاد نیستند. این آزادی، آزادی خیانت است. اگر کسانی قرار شد بنشینند توطئه کنند و این توطئه را به شکلی در یک نوشته منعکس کنند،این آزادی توطئه است; این آزادی مردود است. بنده منتظر می مانم ببینم دستگاه های مسوول چه می کنند;و الا جلوگیری از این حرکات موذیانه، کار دشواری نیست.

 

بنده منتظر اجازه سازمان های بین المللی برای نحوه اداره این کشور نمی مانم;منتظرم دستگاه های مسوول، وزارت ارشاد، دستگاه قضایی، دستگاه های امنیتی کارخودشان را بکنند; ببینیم این کسانی که در بعضی از این مطبوعات، ایمان مردم راهدف گرفته اند، از جان مردم چه می خواهند.

 

من یک بار دیگر هم در اول امسال این هشدار را دادم; این هم بار دوم است. من با مسوولان اتمام حجت می کنم. مسوولان باید در این مورد اقدام بکنند، ببینند کدام روزنامه است که از حدود آزادی پا را فراتر می گذارد آن چه که برای این ملت مفیداست، آن چه که آزادی حقیقی است، آن چه که بیان رای بدون توطئه است، آن را ازتوطئه و خیانت و اضلال و ناامید کردن مردم جدا کنند.

 

این ملت، ملت انقلابی است. این کشور، کشور اسلام و امام زمان و اهل بیت و قرآن است. ریشه های ایمان در این کشور، خیلی عمیق است.

 

بنده می دانم که در درون این ملت، امواج خروشان عشق به مبدا ایمانی و اسلامی موج می زند. بنده می دانم که اکثریت قاطع جوانان این کشور، با فطرت دینی وایمانی تربیت می شوند; دین را می خواهند و نجات را در دین می یابند. می بینند که این ملت به وسیله تمسک به دین و به حبل الله توانست به عزت و استقلال برسدوآماده دفاع از دین است; هر وقت هم که لازم باشد، از دین دفاع می کند و فکر مصالح و منافع خودش را نمی کند.

 

(25 /6/77)



[1].پایگاه حوزه مجله پیام زن شماره 84، خبر.

[2].پایگاه حوزه مجله دیدار آشنا شماره 14، حرف ما.

[3].پایگاه حوزه مجله پاسدار اسلام شماره 202، رهنمود ها

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر