در گفت و گو با ایرنا اعلام شد؛

رشد ۲۳۶مگاواتی اوج مصرف برق تهران/ راه های کاهش مصرف برق را بدانیم

تهران- ایرنا- مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به اینکه دیروز (یکشنبه) اوج مصرف برق در تهران بزرگ با ۲۳۶ مگاوات افزایش به چهار هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید، بر صرفه جویی مصرف و آشنایی با راهکارهای کاهش مصرف برق تاکید کرد.

رشد 236مگاواتی اوج مصرف برق تهران/ راه های کاهش مصرف برق را بدانیم
«مریم نامجو» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا میزان اوج مصرف برق در زمان مشابه سال قبل را چهار هزار و 364 مگاوات اعلام کرد و گفت: کل یک سال هشت هزار و 760 ساعت است که 300 ساعت از این مدت، زمان اوج مصرف به شمار می آید؛ اگر مشترکان در این 300 ساعت همکاری داشته باشند، سالیانه از هزینه های میلیارد دلاری سرمایه گذاری در بخش های مختلف مانند ساخت نیروگاه، خط انتقال، پست، سوخت و... جلوگیری می شود.
به گفته وی، دنیا به این سمت حرکت می کند که مشترکان خانگی انرژی مورد نیاز خود را از منابع انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند؛‌ در این شرایط دیگر مجبور نخواهیم بود برای تامین 300 ساعت اوج مصرف برق در سال، سالیانه یک نیروگاه بسازیم.
نامجو افزود: هر چقدر زمان سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه ها را به تاخیر بیندازیم، می توانیم منابع مالی خود را در دیگر طرح های اولویت دارِ صنعت برق سرمایه گذاری کنیم.
وی از مشترکان خواست استفاده از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و ... را از ساعت های اوج مصرف (12 تا 16) به ساعت های کم باری منتقل کنند تا به این ترتیب بدون خاموشیِ ناشی از کمبود تولید، از روزهای پرمصرف برق گذر کنیم.

** راهکارهایی برای کاهش مصرف برق
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق تهران بزرگ در گفت و گو با ایرنا، راهکارهایی برای کاهش مصرف برق مشترکان خانگی و تجاری عنوان کرد و گفت: ساده ترین راهکار کاهش مصرف برق، استفاده کردن از نور روز و خاموش کردن چراغ های اضافه است.
نامجو افزود: در سال 1389 وزارت نیرو طرح استفاده از لامپ های کم مصرف را با ارایه یارانه ای برای خرید لامپ، آغاز کرد؛ از آن زمان به بعد تولید لامپ های رشته ای و با مصرف 200 وات به بالا محدود شد.
وی اضافه کرد: لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های پرمصرف حرارت کمتری تولید می کنند و ‌از نظر اقتصادی نیز بازگشت سرمایه استفاده از آنها بسیار سریعتر است.
این مسئول درباره تجهیزات سرمایشی و خنک کننده گفت: مهمترین توصیه ما استفاده از وسایل استاندارد و دارای برچسب انرژی A است.
وی ادامه داد: شهروندان برای اطلاع از برچسب انرژی لوازم مختلف (بسته به مدل و برند مورد نظر) می توانند به سایت سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) مراجعه کنند.
نامجو افزود: شهروندان باید توجه داشته باشند با کمتر باز و بسته کردن درِ یخچال و تعویض لاستیک و نوار آن، نصب پوشش روی کولرهای آبی، تنظیم کولرهای گازی روی 24 تا 26 درجه سانتیگراد و... می توانند مصرف برق خود را کاهش دهند.
وی ادامه داد: مشترکان باید توجه داشته باشند در صورت مصرف نامتعادل، ممکن است اعمال خاموشی ها سهم خودشان شود. بنابراین مشترکان کمک کنند با مصرف متعادل، اوج مصرف برق را پشت سر بگذاریم.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت: امسال باید ٣٠٠ تا ٤٠٠ مگاوات برق در تهران و سه هزار مگاوات در کل کشور صرفه جویی کنیم.
«حسین صبوری» ادامه داد: هر ساله با افزایش پنج درصدی مصرف برق در کشور روبروییم، یعنی هر سال باید ظرفیت تولید، انتقال و توزیع را پنج درصد افزایش دهیم که این امر به سرمایه گذاری سالیانه تا 6 میلیارد دلار در کل کشور نیاز دارد.
وی پیش بینی کرده بود اوج مصرف برق در تهران امسال به پنج هزار مگاوات افزایش یابد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189*1961* مصاحبه: اسماعیل داودی* انتشار: مریم مسعود
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر