مقالات فنی داستان نامگذاری در اینترنت

نامگذاری پایگاههای اینترنت و شبکه جهان گستر (World Wide Web) هم برای خودش داستانی دارد.شاید فکر می کنید نشانی پایگاههای اینترنت متفاوت از نامگذاری شبکه های قبلی مثل شبکه مخابرات یا شبکه بزرگراهها باشد اما در اصل این طور نیست

نامگذاری پایگاههای اینترنت و شبکه جهان گستر (World Wide Web) هم برای خودش داستانی دارد.شاید فکر می کنید نشانی پایگاههای اینترنت متفاوت از نامگذاری شبکه های قبلی مثل شبکه مخابرات یا شبکه بزرگراهها باشد اما در اصل این طور نیست.نامگذاری کامپیوترها در این شبکه به روش شبکه های دیگر است و تعدادی حرف و رقم کد یک نشانی را می سازند مثلا نشانی یک پایگاه وب به صورت http: www.143.893.l/products,html است اما به نظر شما به خاطر سپردن نشانی بالا راحت تر است یا ford.com ؟

البته یک نام گویا، به یادماندنی و کوتاه، بخصوص برای صاحبان مشاغل و دارندگان پایگاههایی که می خواهند هر چه بیشتر نظرها را به سوی پایگاه خود جذب کنند، خیلی بهتر است.از همین روست که یک «نظام نامگذاری » (1) در اینترنت پایه گذاری کرده اند.در این نظام، به نشانی یک کامپیوتر در شبکه یک نام دارای معنا ) domain name) نسبت می دهند یعنی همان کلماتی که مشخص می کند یک پایگاه وب کجاست.

نام یک پایگاه در واقع کلید شناخته شدن و مورد توجه واقع شدن آن پایگاه است.اما از آنجایی که نشانیهای اینترنت منحصر به فرد هستند و هیچ دو کامپیوتری در این شبکه نمی توانند از یک نشانی مشترک استفاده کنند، یک نام هم به دو کامپیوتر نمی تواند منتسب شود.در نتیجه دارندگان پایگاهها همیشه موفق نمی شوند که همان نامی را که می خواهند روی پایگاه خود بگذارند چون ممکن است قبلا دیگری از آن نام برای پایگاه خود استفاده کرده باشد.

اگر می خواهید یک پایگاه وب درست کنید یا کنجکاو هستید که بدانید چه کسانی قدرت محدود کردن یا اجازه ثبت یک نام را دارند بهتر است که داستان نامگذاری در اینترنت را بخوانید.

اسامی مشخص کننده پایگاهها

نام یک پایگاه در «شبکه جهان گستر» حروفی (کاراکترهایی) است که پس از/ /http: //www. ظاهر می شود.یک نام شامل یک کلمه با مفهوم (یا هر کلمه ای که دارنده پایگاه تمایل داشته باشد)، سپس نقطه یا کج خط، و در پی آن تعدادی حرف دیگر است. بخش company.com نام پایگاه است که مشخص می کند کدام کامپیوتر در شبکه مورد نظر ماست.اسامی خود به دو بخش تقسیم می شوند:

بخش عمومی نام:

top-level domain یا TLD

و بخش مشخصه نام:

second -level domain یا SLD

در company ,company.com بخش مشخصه نام و .com بخش عمومی نام است.بخش عمومی اسمها در اینترنت معرف حوزه فعالیت یک پایگاه و شامل چند علامت اختصاری مشخص است:

edu برای مؤسسات آموزش عالی که پس از طی یک دوره چهارساله گواهینامه می دهند (مثل دانشگاهها) .gov فقط برای بخشها و سازمانهای دولتی ایالات متحده .org برای سازمانها .com برای بخشهای تجاری و دارندگان مشاغل آزاد .org و .com بیشتر مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.هم اکنون تلاشهایی نیز در جهت معرفی تعداد بیشتری حروف اختصاری برای بخش عمومی نام به عمل می آید مثل پیشنهاد " ". store برای مشاغل خرده فروشی و " ".arts برای گروههایی که فعالیت هنری دارند.

اکثر دارندگان مشاغل سعی می کنند نامی را برای پایگاه خود انتخاب کرده و به بت برسانند که به خوبی معرف نوع حرفه و یا کالایی که ارائه می کنند باشد.

هر چند که شبکه اینترنت متعلق به هیچ شخص یا سازمانی نیست اما، نام در این شبکه از طریق شرکتی تایید می شود و به ثبت می رسد به نام «نت ورک سولوشنز» (Network Solutions) .

بعضی از شرکتها هم شاید نتوانند نام دلخواه خود را به ثبت برسانند چون آن را قبلا دیگری به ثبت رسانده است.البته همه کسانی که در وب حضور دارند نیازی به ثبت یک نام برای خود ندارند.اگر شما یک صفحه وب برای خود داشته باشید که از طریق کامپیوتر خدمتگزار (server) دیگری به ارائه اطلاعات مشغول باشد، احتیاج به نام مستقل ندارید.

همچنین اگر روزانه صدها پست الکترونیکی دریافت می کنید دلیل نمی شود که به یک نام مستقل نیاز داشته باشید.

متولیان ثبت نام

از سال 1993، زمانی که بنیاد ملی علوم آمریکا (N S F) امتیاز ثبت اسامی اینترنت را به شرکت نت ورک سولوشنز (Network Solutions) داد، هزاران شخص و سازمان اسامی مورد نظر خود را به ثبت رسانده اند.از زمانی که کار ثبت اسامی شروع شد، 45 کارمند این شرکت در بخش اینترنیک (Inter NIC) در هر ماه حدود 85000 نام را ثبت کرده اند و تخمین زده می شود تا به امروز بیش از یک میلیون نام ثبت شده باشد.

نحوه به ثبت رساندن یک نام

اگر تصمیم به انتخاب یک نام اینترنت برای شرکت خود دارید، بیشترین اطلاعات را درباره روش این کار از این نشانی می توانید دریافت کنید: http://rs.internic.net و یا مشخصا به نشانی http://rs.internic.net/cgi-bin/itts بروید و یک فرم ثبت نام را دریافت و پر کنید.این کار به سادگی و با پر کردن حداقل اطلاعات در فرم ثبت نام صورت می گیرد.سپس فرم را از طریق پست الکترونیکی به آدرس inter NIC بفرستید.

به گفته مسئولین شرکت نت ورک سولوشنز، از مجموع درخواستهای ثبت وارده، 90% آنها در کمتر از چند دقیقه انجام می پذیرند.اگر نامی که درخواست کرده اید قبلا از سوی دیگران درخواست نشده باشد در همان روزی که درخواست ثبت کرده اید، کار شما انجام می شود.

اسم انتخابی شما در مجموع (بخش عمومی و بخش مشخصه نام) می تواند تا 26 کاراکتر شامل حروف الفبای انگلیسی، اعداد و یک خط تیره کوتاه (hyphen) باشد.استفاده از کاراکترهایی مانند علامت تعجب و خط زیر (underscore) مجاز نیست.

قانون تجارت

طبق قانون تجارت آمریکا اگر دو شرکت یا شخصیت حقوقی در یک محدوده مشترک جغرافیایی (از نظر بازار) فعالیت نداشته باشند و یا در دو زمینه متفاوت از یکدیگر فعالیت کنند می توانند هر دو یک نام را برای خود به ثبت برسانند.اما این روش در اینترنت عملی نیست و برای دارندگان نامهای مشترک ایجاد اشکال می کند.در اینترنت هیچ دو کامپیوتر خدمتگزاری نباید دارای یک نشانی باشند و چون هر نام را به یک نشانی معین می توان منتسب کرد در نتیجه امکان ندارد دو پایگاه وب بتوانند از یک نام مشترک استفاده کنند.

غارتگران اینترنت

تمام بحث و دعواها بر سر نام یک پایگاه به سادگی و پاکی مثال فوق الذکر نیست.

در اینترنت تعدادی دزد دریایی هم هستند که عمدا نام رقیب خود را برای خود به ثبت می رسانند تا بعدا بتوانند از او امتیاز بگیرند.اینها به طمع دریافت وجوه هنگفت یا امتیازهای خاص نام شرکتهای رقیب و یا شرکتهای بزرگ را برای خود به ثبت می رسانند و با شکایت آن شرکت، نام ثبت شده را به وی می فروشند.

از مثالهای جنجالی این مورد یکی شرکت مخابراتی Sprint بود که نام mci.com را برای خود به ثبت رساند.سپس شرکت MCI متوجه مسئله شد و مجبور به خرید نام خود از شرکت Sprint گردید.نمونه مشهور دیگر یکی از کارمندان سابق MTV بود که پس از بیرون آمدن از آن شرکت نام mtv.com را برای خود به ثبت رساند.

البته نمونه های فوق الذکر و امثال آن از دعواهای جنجالی مطرح شده در روزنامه ها هستند اما مسئولین اینترنیک می گویند تنها 002/0 درصد از مراجعین برای ثبت نام وارد چنین دعواهایی می شوند و کارشان به دادگاه می رسد. بنابراین هر چند که این نمونه ها خیلی جنجال به پا کردند اما تعدادشان در میان خیل مراجعین برای ثبت نام انگشت شمار است.

آینده

با رشد روزافزون شبکه اینترنت، تعداد و تعدد نامها هم بیشتر می شود.در حال حاضر هیچ محدودیت یا قانون خاصی در ثبت یک نام وجود ندارد اما با افزایش تراکم کاربران، وضع قوانین جدید و محدودیتها ناگزیر خواهد شد.

برگرفته از ریزپردازنده 41

پی نوشت:

2- Domain Name System

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان