ماهان شبکه ایرانیان

خانم‌های باردار از گربه بترسند

یکی از حیواناتی که به وفور در کشور دیده می‌شود و به راحتی در محیط زندگی ما رفت و آمد می‌کند، گربه است

خانم‌های باردار از گربه بترسند
یکی از حیواناتی که به وفور در کشور دیده می‌شود و به راحتی در محیط زندگی ما رفت و آمد می‌کند، گربه است.
این حیوان از مهم‌ترین منابع انتقال انگل به انسان است. به‌خصوص که گربه‌ها عادت دارند درون خاک مدفوع می‌‌کنند و تماس انسان با آن خاک آلوده، باعث انتقال انگل می‌شود و اگر سبزی نیز در آن خاک بروید، آلوده به تخم انگل است. گربه‌ آلوده به انگل روزانه تا 10 میلیون انگل دفع می‌کند. حدود یک‌سوم زنانی که طی بارداری به این انگل مبتلا می‌شوند، آن را به جنین خود منتقل می‌کنند.
در واقع یکی از خطرناک‌ترین انگل‌ها که مادران باردار را تهدید می‌کند، انگلی به نام توکسوپلاسماست. در میان عواملی که جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سن بارداری از مهم‌ترین عوامل است. اگر خانمی به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری به این انگل مبتلا شود و انگل به جفت و جنین برسد، به‌شدت باعث معلولیت می‌شود و در جنین آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند آسیب‌های مغزی، چشمی و عقب‌ماندگی ذهنی بروز می‌کند. به همین دلیل خانم‌های باردار باید به مراتب بیش از سایر افراد از عوامل آلوده‌کننده اجتناب و تلاش کنند که با عوامل مشکوک به آلودگی در تماس نباشند.

خانم‌های باردار از گربه بترسند

خانم‌های باردار نباید در دوران بارداری با حیوانات به‌خصوص گربه‌ها در تماس باشند و اگر در باغ یا باغچه‌ به استراحت و تفریح می‌پردازند از دست‌زدن به خاک خودداری کنند. در صورت علاقه‌مندی به باغبانی، حتما از دستکش باغبانی استفاده کنند و محصولات غذایی به خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها را به صورت کامل و دقیق ضدعفونی کنند. میزان بروز انتقال انگل از راه جفت به جنین در سه ماه سوم بارداری به بیشترین میزان خود (حدود 65 درصد) می‌رسد اما این نوزادان اغلب در زمان تولد بی‌نشانه هستند.
خانم‌های باردار باید در تمام مدت اقدام به بارداری، دوران بارداری و پس از تولد نوزاد خود، تمام موارد مشکوک به بیماری را از محیط زندگی خود دور کنند. این موارد مشکوک می‌تواند حیوان خانگی یا حتی انسانی باشد که احتمال آلودگی او به بیماری وجود دارد.

پی نوشت ها :
 

*فوق تخصص ژنتیک کودکان

منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان