«زن شگفت‌انگیز» Wonder Woman فیلم ابرقهرمانی زنانه‌ از دی سی کمیک

«زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) فیلم ابرقهرمانی آمریکایی بر اساس شخصیتی با همین نام در دی‌سی‌کامیکز (DC Comics) است که توسط شرکت وارنر برادرز (Warner Brothers) پخش‌شده

«زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) فیلم ابرقهرمانی آمریکایی بر اساس شخصیتی با همین نام در دی‌سی‌کامیکز (DC Comics) است که توسط شرکت وارنر برادرز (Warner Brothers) پخش‌شده. فیلم‌نامه‌ی این فیلم توسط آلن هاینبرگ (Allan Heinberg) نوشته‌شده که بر اساس داستانی از هاینبرگ، زک سنایدر (Zack Snyder) و جیسن فوکز (Jason Fuchs) است و پتی جنکینز (Patty Jenkins) آن را کارگردانی کرده است. گل گدوت (Gal Gadot) در نقش اصلی و کریس پاین (Chris Pine)، رابین رایت (Robin Wright)، دنی هاستون (Danny Huston)، دیوید تولیس (David Thewlis)، کانی نیلسن (Connie Nielsen) و النا آنایا (Elena Ayana) در نقش‌های مکمل در این فیلم بازی می‌کنند. لازم به ذکر است که جنکینز با کارگردانی این فیلم به‌عنوان اولین زن کارگردان استودیویی کمیک‌استریپ‌های ابرقهرمانی با جلوه‌های ویژه‌ی غیر انیمیشنی شناخته می‌شود.
«زن شگفت‌انگیز» 15 می در شانگهای و 2 جون در آمریکا به اکران عموم درآمد. در کل نقدهای مثبتی درباره‌ی آن شده است و منتقدین کارگردانی، بازی‌ها و صحنه‌های اکشن آن را ستوده‌اند. این فیلم در گیشه رکوردهای زیادی را شکسته، ازجمله؛ پرفروش‌ترین فیلمی که توسط یک زن ساخته‌شده، بیش‌ترین فروش داخلی برای فیلمی که توسط یک زن ساخته‌شده و بیش‌ترین فروش برای فیلمی برگرفته از کتاب‌های کمیک که توسط یک زن کارگردانی شده است. فیلم فروشی بالغ‌بر 745 میلیون دلار داشته که آن را چهارمین فیلم پرفروش 2017 کرده است. این فیلم همچنین شانزدهمین فیلم (مجموعه فیلم) پرفروش جهان محسوب می‌شود.


پرنسس دیانا (Princess Diana) در جزیره‌ای مخفی در تمیسکیرا (Themyscira)، منزلگاه زنان جنگجوی نژاد آمازون بزرگ می‌شود که توسط خدایان کوه المپ برای نجات بشر ساخته‌شده است. در گذشته‌ی دور، آرس (Ares) خدای جنگ، تمام خدایان دیگر را به قتل می‌رساند، اما پدرش زئوس (Zeus)، او را از پای درمی‌آورد. زئوس قبل از آنکه بر اثر جراحاتش جان بدهد، سلاحی را برای آمازونی‌ها به‌جا می‌گذارد که قادر به کشتن پسر نابکارش است: شمشیرِ “خداکُش ” که به‌عنوان شمشیر تشریفاتی شناخته می‌شود. ملکه هیپولیتا (Hyppolita) مادر دیانا معتقد است آرس هرگز بازنخواهد گشت و دیانا را از تعلیم جنگجویی بازمی‌دارد. اما دیانا و خاله‌اش آنتیوپ (Antiope) از دستور ملکه سرپیچی می‌کنند و مخفیانه تعلیماتشان را آغاز می‌کنند.دیانا که در 1918 زن جوانی شده، خلبان آمریکایی استیو ترور (Steve Trevor) (پاین) را پس از سقوط هواپیمایش نجات می‌دهد. جزیره به‌زودی توسط ناو آلمانی که به دنبال استیو آمده‌اند موردحمله قرار می‌گیرد. پس‌ازآنکه استیو با دروغ‌سنج هستیا (Hestia) مورد بازجویی قرار می‌گیرد، آشکار می‌کند که در جهان بیرون «جنگ پایان دهنده‌ی تمام جنگ‌ها» در شرف وقوع است و او جاسوس و متحد آن‌هاست. او دفتری را که حاوی اطلاعات ارزشمندی از شیمیدان ارشد اسپانیایی، ایزابل مارو (Isabel Maru)، -که قصد تولید گاز خردل کشنده‌تری را دارد- دزدیده است. ازآنجاکه دیانا معتقد است آرس مسئول تمام این جنگ‌هاست، خود را به شمشیر خداکش مسلح می‌کند و برای پیدا کردن و نابودی آرس به همراه استیو آنجا را ترک می‌کند.
وقتی به لندن می‌رسند، دفتر مارو را به شورای عالی جنگ و سر پاتریک مورگان (Sir Patrick Morgan) که در حال مذاکره برای آتش‌بس با آلمان هستند، تحویل می‌دهند. علیرغم دستور فرماندهان آن‌ها تلاش می‌کنند مانع عرضه شدن گاز شوند.استیو و دیانا به یک جشن فرماندهان عالی آلمان نفوذ می‌کنند. دیانا قصد کشتن لودندورف (Ludendorff) را دارد. او معتقد است لودندورف آرس است و کشتن او به جنگ پایان خواهد داد ولی این‌طور نمی‌شود..
پس از درگیری‌هایی، سر پاتریک در قالب آرس ظاهر می‌شود و به دیانا می‌گوید که بااینکه او به انسان‌ها ایده‌ و الهاماتی می‌دهد، در نهایت تصمیمات خود آنان است که سبب خشونت می‌شود چرا که بشر ذاتاً فاسد است. پس از اینکه او شمشیر تشریفاتی را نابود می‌کند، معلوم می‌شود دیانا دختر زئوس است و خداکش واقعی اوست. پس از آن تلاش می‌کند دیانا را راضی کند که به او کمک کند تا بشریت را نابود کنند و دوباره بهشت را به روی زمین بازگردانند. در حین مبارزه‌ی آن دو، استیو با حمل گاز به ارتفاعی امن و منفجر کردن بمب‌ها، خود را در این فرآیند قربانی می‌کند. آرس تلاش می‌کند دیانا را قانع کند که مارو را بکشد، اما خاطرات دیانا از استیو و آخرین حرف‌هایش موجب می‌شود که به این نتیجه برسد که انسان‌ها در درونشان نیکی دارند و در عوض مارو را نمی‌کشد.در زمان حال، دیانا به بروس وین (Bruce Wayne) ایمیلی می‌فرستد و به خاطر پلاکی با عکس او و استیو از وی تشکر می‌کند و پایبندیش را به مأموریتش برای نجات جهان به‌عنوان زن شگفت‌انگیز اذعان می‌کند.
و اما نظر منتقدین درباره‌ی این فیلم:


منتقد ایندی‌وایر (indiewire) فیلم را فیلمی جنگی توصیف کرده است. او امیدوار است که پت جنکینز، این کارگردان تازه‌کار در دنیای دی سی کامیکز، بازهم فیلم ابرقهرمانی بسازد و به این کار ادامه دهد. بااینکه فیلم در دوران جنگ جهانی اول ساخته‌شده است اما جنگ میان قهرمانان زن آن مهم‌ترین نکته فیلم است. زن شگفت‌انگیز فیلم که در فیلم به این نام شناخته نمی‌شود اولین بار در فیلم دی سی کامیکزِ «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» در سال 2016 به دنیای تصویر معرفی شد. جنکینز خیلی هوشمندانه نقبی به عقب می‌زند تا داستان حضور او را در “لیگ عدالت ” Justice League تعریف کند که این کار حتی شرایط را برای ادامه داستان در آینده و ساخت فیلم‌های بیشتر برای این مجموعه نیز مهیا می‌کند. داستان فیلم هم با هوشمندی و وام‌گیری از داستان‌های گذشته توانسته ماجراهای جالبی را برای بیننده به تصویر بکشد. داستانی پر از قهرمان که کارگردان فیلم به درستی و خیلی خوب آنها را به تصویر کشیده است.


منتقد تلگراف (telegraph) به این موضوع اشاره‌کرده که بازار شایعات و حدس و گمان قبل از اکران فیلم بسیار داغ بوده است، تا پیش از اکران فیلم مطمئن نبودیم که آیا کمپانی وارنر برادرز سرانجام فیلم را به اکران در‌خواهد آورد یا نه؟ شاید اینکه فیلم با قهرمان زن به نمایش درآمده آنها را ترسانده بود و شاید اتفاقاتی که پارسال برای فیلم «شکارچیان روح» Ghostbusters که بازیگرانش تماماً زن بودند افتاد آنها را ترسانده باشد (به دلیل زن بودن تمام بازیگران فیلم با آزار و اذیت روبرو شد). اکثراً کمپانی‌ها به دنبال درآمد هستند نه بدعت‌گذاری، در میان 55 فیلمی که از روی کمیک‌ها ساخته‌شده‌اند هیچ‌کدام متمرکز بر روی زنان نبوده‌اند. این حتی دو تا کمتر از فیلم‌هایی است که راجع به سگ‌ها ساخته‌شده! آخرین فیلم در سال 2005 به نام «الکترا» Elektra بوده که بهتر است اصلاً راجع به آن حرف نزنیم !!


منتقد ورایتی (variety) هم معتقد است که بالاخره و پس از 4 فیلم معمولی، دی سی موفق شده است که فیلمی ابرقهرمانی و خوب ارائه دهد. فیلم‌های قبلی هم فیلم‌های بدی نبودند اما تمام و کمال بیننده را راضی نمی‌کردند و کلی جای شک و شبهه در فیلم وجود داشت. اما این فیلم توانسته مانند فیلم‌های عصر طلایی کمیک، ابرقهرمانی فوق‌العاده را به تصویر بکشد. ازآنجاکه بینندگان حال حاضر سینما زن شگفت‌انگیز قبلی و کارتون آن را به خاطر ندارند (خیلی قدیمی است). نویسندگان داستان این فرصت را داشته‌اند که ابرقهرمانی بین‌المللی ولی درعین‌حال بسیار سنتی را به بازار ارائه کنند. زن شگفت‌انگیز همیشه تماماً آمریکایی با پیشینه‌ای افسانه‌ای بوده اما در این فیلم ابرقهرمانی است که قدرتی افسانه‌ای دارد و برحسب اتفاق برای آمریکا می‌جنگد. فیلمی که داستانش مانند دیگر داستان‌های کمیک برایمان تکراری نشده و پر از حضور چهرهای سرشناس (تنها برای گذر از جلوی دوربین) نیست.


منتقد گاردین (the guardian) کمترین امتیاز را در میان منتقدان منتخب این گزارش به فیلم داده است. به نظر او کمپانی دی سی که در سال‌های گذشته رو به افول رفته بازهم فیلمی متوسط به بازار ارائه داده است و از پس ساخت فیلم این ابرقهرمان به درستی برنیامده است. او به طرفداران هشدار داده که انتظار زیادی نداشته باشند. زیاده‌خواهی، جلوه‌های ویژه‌ی پرطمطراق و اضافه و صحنه‌هایی که قابل‌درک و قبول نیستند در فیلم زیاد است. قبول دارد که فیلم در حد فیلم‌هایی که از روی کمیک‌ها ساخته می‌شوند، تقریباً قابل‌قبول است اما انتظاری که برای فیلم داشته بالا بوده و ناامید شده است. این فیلم چیزی داشته که هیچ فیلم دیگر ابرقهرمان%

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان