ضایعه اسفناک درگذشت آیت الله مروج

(امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در این استان)

(امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در این استان)

در روزهای پایانی فروردین ماه گذشته، روحانی برجسته و خدمتگزار، آیت الله مروج به دنبال عارضه مغزی درگذشت.

حضرت آیت الله مروج (بیوک خلیل زاده) در 27 شهریور ماه 1309 هجری شمسی، مقارن با 16 صفر 1349 هجری قمری در شهر اردبیل در یک خانواده مذهبی و متشرع چشم به جهان گشود که او را بیوک نامیدند.

و از محضر اساتیدی چون: آیت الله طباطبائی، (سلطانی)، شیخ محمد احمد کافی تبریزی ، عبدالجواد اصفهانی و میرزا محمد مجاهد تبریزی گذراند. او همچنین در جلسات درس فلسفه (شرح منظومه سبزواری) شیخ محمد لاکانی، مرحوم علامه طباطبائی و میرزا مهدی مازندرانی نیز حضور داشت. بعد از اتمام سطوح و هنگام شروع درس خارج در سال 1330 به مشهد رفت و طی سه سال اقامت در این شهر، از فیوض معنوی و علمی استادان بزرگ و برجسته ای همچون حاج شیخ غلامحسین تبریزی، حاج شیخ هاشم قزوینی و آیت الله سید یونس اردبیلی (از مراجع تقلید آن روز) استفاده برد و سپس به حوزه علمیه قم باز گشت و از جلسات درس مرحوم آیت الله بروجردی، مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد و آیت الله حجت کسب فیض نمود.

فقید سعید، پس از مدتی اقامت مجدد در قم به زادگاه خود برگشت و در آن شهر به ترویج اسلام و تبلیغ مذهب و سایر شؤون مقدس روحانیت پرداخت. او در این زمینه عالمی موفق و مقبول عامه مردم بود. و سخنرانی های او، مورد استقبال شیفتگان قرار می گرفت.

فعالیتهای سیاسی

مرحوم مروج، چه در دوران مبارزه با رژیم شاهنشاهی همراه تنی چند از روحانیون بزرگ منطقه، چه در دوران انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران و چه در دوران جنگ تحمیلی نقش مؤثری ایفا می کرد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت جمعه اردبیل منصوب، و سه دوره به نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب گردید. او در سمت امامت جمعه، شخصیتی محبوب، خدمتگزار، مردمی و موفق بود و تا هنگام درگذشت، این مسؤولیت را به عهده داشت و خدمات ارزنده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متعددی انجام داد که در این مختصر نمی گنجد.

او در سن 71 سالگی در تاریخ 27 فروردین ماه 1380 مطابق با 21 محرم الحرام 1422 به دیدار معبود شتافت.

درود خدا بر او باد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان