آیا نسل جدید بی ام و سری ۵ می‌تواند موفقیت گذشته را در بازار ایران تکرار کند؟

همانطورکه می‌دانید تا همین سال گذشته، بی ام و سری ۵ در نسخه ۵۲۸i جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های لوکس بازار کشور بود

همانطورکه می‌دانید تا همین سال گذشته، بی ام و سری 5 در نسخه 528i جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های لوکس بازار کشور بود. خودرویی که در غیاب حریفان هم‌وطنی خود و در حیاط خلوت 400 میلیونی توانست فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کند بصورتیکه در بعضی از خیابان‌های کشور تعداد 528i‌های به چشم خورده بیش از پراید و حتی نیسان آبی هستند (البته با کمی اغراق)! اما چه شد که چنین فروش خوبی نصیب سری 5 در رده سدان‌های لوکس بازار شد؟ و آیا با معرفی نسل جدید سری 5 توسط پرشیاخودرو، دوباره چنین موفقیتی تکرار می‌شود؟

چرا بی ام و 528i اینقدر محبوب شد؟
دلیل اصلی را باید نبود حریفان قدرتمند سری 5 بدانیم. مرسدس بنز کلاس E خودرویی است که با توجه به محبوبیت بالایی که در بازار کشور دارد، به صورت شخصی و البته گسترده وارد شده و با همین اوصاف هم فروش بسیار خوبی را تجربه کرد اما کماکان به دلیل نبود نمایندگی معتبر پشت این واردات و عدم عرضه گسترده و با شرایط فروش توسط ستاره ایران، فرصت برای فروش بی ام و 528i بیش از گذشته مهیا بود. آئودی هم که داستان پرحاشیه خود را دارد و تلاش چندباره شرکت‌های مختلف هنوز هم باعث شکسته شدن طلسم واردات این برند نشده است. لذا پرشیاخودرو به راحتی توانست بی ام و 528i را عرضه کند و حتی با یک شرایط فروش ساده نظر بسیاری را به سوی خود جلب کند بدون اینکه نگران حریفی جدی در بازار باشد. درست است که بی ام و 528i قطعاً خودروی شایسته‌ای در سگمنت خود است و با حضور رقیبان جدی این خودرو در بازار باز هم مشتریان خاص خود را دارد اما اگر مرسدس بنز کلاس E و یا آئودی A6 در بازار به همین گستردگی عرضه می‌شدند، بی ام و 528i آنچنان هم نمی‌توانست به راحتی قبل نفس بکشد!

قیمت گذاری نسل جدید بی ام و سری 5 در بازار درست است؟
در اینکه چرا برای بی ام و سری 5 جدید و یا هر خودروی دیگری توسط پرشیاخودرو چنین قیمتی اعلام شده کاری نداریم، بلکه قصد داریم تحلیلی بر مبنای این قیمت‌ها داشته باشیم.
مشتری بی ام و سری 5 که حاضر است رقمی بیش از 500 میلیون تومان را برای یک سدان لوکس پرداخت کند قطعاً گرفتار 10 یا 20 میلیون تومان نیست و تجربه قبلی فروش خودروی لوکس در ایران نشان داده که خریداران چنین خودروهایی تمایل دارند بهترین و کامل‌ترین مدل را با مبلغ پرداختی بیشتر تهیه کنند. به طور مثال می‌توانید مشاهده کنید که اکثر بی ام و 528i‌های بازار از نوع کیت M و از بهترین سطح امکانات بهره می‌برند و به ندرت مدل پایه این خودرو دیده می‌شود.
حال به لیست قیمت بی ام و ها سری می‌زنیم. بی ام و 530i در کامل‌ترین مدل (نسخه Superior Sport) حدود 564 میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که ارزان‌ترین مدل بی ام و سری 7 دقیقاً 599 میلیون تومان قیمت دارد، یعنی فاصله 35 میلیونی بین کامل‌ترین مدل سری 5 و پایه‌ای‌ترین مدل سری 7 وجود دارد. به عبارت دیگر با این قیمت‌گذاری به نظر می‌رسد که بی ام و سری 7 به نوعی رقیب سری 5 شده و که می‌تواند با اندک هزینه‌ای بیشتر، امکانات و یک خودروی بزرگ‌تر و لوکس‌تر را به مشتری ارایه دهد.
حال سوال اصلی اینجاست، آیا شما به عنوان حاضر هستید یک بی ام و سری 5 کامل داشته باشید یا با کمی بیشتر یک سری 7 که در یک سگمنت بالاتر قرار دارد و خودرویی بزرگ‌تر و لوکس‌تر محسوب می‌شود؟
به یاد دارم در مورد بی ام و سری 3 که به دلیل قیمت اعلامی بالای گمرک، قیمت آن نزدیک بی ام و سری 5 درآمد و عکس‌العمل بازار چنان بود که همه حاضر شدند با رقمی بیشتر یک کلاس بالاتر سوار شوند و عملاً باعث حذف سری 3 و تقویت سری 5 شد. به نظر می‌رسد که این اتفاق در حال تکرار است و نزدیک شدن قیمت بی ام و سری 5 به سری 7، باعث تضعیف فروش سری 5 و در مقابل تقویت فروش بی ام و سری 7 خواهد شد و مشتریان بالقوه با جیب‌های پر از پول خود تمایل دارند با اندکی بیشتر یک کلاس بالاتر سوار شوند و خودرویی در یک سگمنت بالاتر، بزرگ‌تر و لوکس‌تر را زیر پای خود داشته باشند.
البته این تنها یک تحلیل و پیش‌بینی است و بازار خودرویی کشور همیشه پر از اتفاق عجیب و غیر قابل پیش‌بینی بوده، اما اگر این پیش‌بینی درست باشد، شاید به زودی و همانند اتفاقی که برای سری 3 و سری 5 نسل گذشته افتاد، شاهد حضور پررنگ‌تر سری 7 و حذف تدریجی بی ام و سری 5 باشیم.
حال سوال را از شما می‌پرسیم، اگر به شما 600 میلیون تومان پول بدهند، آیا بی ام و سری 5 فول را انتخاب می‌کنید یا بی ام و سری 7 پایه را؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر