گوهر وحی/ فضیلت قرائت سوره های قرآن

از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر کس سوره احقاف بخواند او را پاداش عظیم دهند و سَیئاتِ او محو کنند و ده درجه [مقامش را] بالا نمایند.

سوره احقاف (مکی، 35 آیه)

از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر کس سوره احقاف بخواند او را پاداش عظیم دهند و سَیئاتِ او محو کنند و ده درجه [مقامش را] بالا نمایند.

و از امامِ ناطق، جعفر صادق علیه السلام نقل است که فرمود: هر که در شبِ جمعه، این سوره را تلاوت کند، خدای تعالی او را از روعت (ترس های) دنیا و از فَزَع روز قیامت ایمن گردانَد.

سوره محمد (مدنی، 40 آیه)

از سید عالم صلی الله علیه و آله وسلم نقل است که فرمود: هر که سوره محمد را تلاوت کند، بر خدای تعالی واجب شود که از اَنهار جنّت، او را آب دهد.

و از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که: هر مؤمنی که این سوره را بخواند، هرگز در دین خود شک نکند و همیشه از شرک و کفر محفوظ باشد تا که بمیرد و چون وفات کند، خدای تعالی، هزار فرشته را به قبر او فرستد تا بر او نماز کنند و ثواب آن را به او می دهند و در حینِ حشر تشییعِ او نمایند تا که او را نزد خدای تعالی، به موقفِ امن و امان حاضر سازند. پس او تا ابد در امانِ خدا و سید انبیاء باشد.

و نیز از امام صادق علیه السلام مروی است که: هر که می خواهد که حالِ ما و حالِ اعدای ما را بداند، باید که سوره محمد را تلاوت کند، زیرا که در او، آیتی در شأن ما است و آیتی در شأن اعدای ما.

سوره فتح (مَدنی، 29 آیه)

در فضلِ قرائتِ این سوره از حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که: هر که این سوره را قرائت نماید، هم چنان است که با ما در روز فتح مکه حاضر بوده باشد. و در روایت دیگر آمده که: هم چنان است که با اصحابِ محمد در مُبایعت (بیعت با رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم ) متابعت نموده است. و رسول خدا روزی فرمود: دیشب بر من سوره ای نازل گشته که دوست تر است نزد من از دنیا و آنچه در او است.

از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که فرمود: مال و زنان و آنچه دارید و در تصرّف شما است به حصار گیرید به قرائت سوره فتح و بدانید که هر که بر قرائت این سوره مداومت نماید، منادی به آواز بلند ندا کند بر وجهی که همه اهل عَرَصات (قیامت) بشنوند که ای بنده! تو از جمله خواص منی، پس به فرشتگان ندا کند که او را به بندگان خالص و صالحِ من ملحق کنید و در بهشتِ نعیمش ساکن گردانید و او را شرابِ رحیق (خالص) که به کافور، مختوم (مهر شده) باشد، بچشاند.

سوره حجرات (مدنی، 18 آیه)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که سوره حجرات را تلاوت نماید، حق تعالی او را پاداشی عظیم عطا کند.

و از امام صادق علیه السلام روایت است که: هر که این سوره را در هر شب یا در هر روز بخواند، از جمله زُوّارِ سید انبیا باشد.

سوره ق (مکّی، 45 آیه)

از حضرت رسالت روایت است که فرمود: هر که این سوره برخواند، سکرات موت بر او آسان گردد و قبر بَر وی تنگ نشود و روزی بر او فراخ شود و در آخرت آمرزیده باشد. و از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده اند که: هر که این سوره را در فرایض و نوافل بخواند، حق سبحانه، روزی بَر وی وسیع گرداند و در آخرت، نامه اعمال را به دست راست او دهند و به آسانی، حسابِ او نمایند.

سوره ذاریات (مکّی، 60 آیه)

از حضرت رسالت روایت است که فرمود: هر که این سوره را بخواند او را ثوابی عظیم رسد و گناهان بسیار محو کنند و خدا او را بیامرزد. و از امام جعفر صادق علیه السلام مروی است که: هر که سوره ذاریات را در شب یا در روز بخواند، حق سبحانه و تعالی، معیشت او را به اصلاح آوَرَد و روزی را بر او فراخ گرداند و نوری در قبر او بیافریند و تا روز قیامت، قبر او به آن نور، منوَّر باشد.

سوره طور (مکی، 49 آیه)

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که فرمود: هر که سوره والطّور را تلاوت نماید، بر خدای واجب باشد که او را از عذاب ایمن گرداند و او را در بهشت، نعمت عُظمی و مرتبه کُبری اعطا فرماید.

و از امام محمد باقر علیه السلام روایت است که: هر که سوره والطّور بخواند، حق تعالی، خیر دنیا و آخرت، او را کرامت فرماید.

سوره نجم (مکی، 62 آیه)

در فضل آن از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که سوره نجم تلاوت کند، او را به عدد هر کس که تصدیق رسالت نبوی کرد، ده حسنه بدهد و ده سیّئه محو کند.

و از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: هر که در هر روز یا در هر شب، این سوره را قرائت نماید، در میان مردمان ستوده شود و در نظر همه عالمیان، خوشنام گردد و ستوده می شود و خدای فرزانه او را می آمرزد و محبوبِ مردم حق طلب می گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان