گوهر وحی(برگزیده متون تفسیری) / فضایل قرائت سوره های قرآن

روایت است از رسول خدای(ص) که فرمود: خدای تعالی، سوره طه و یس را خواند پیش از خلق آدم به دو هزار سال. چون فریشتگان بشنیدند، گفتند: خوشا به حالِ امّتی را که این به ایشان فرستد و خوشا زبانی که به این لغت سخنی گوید و خنک قلبی که حامل این باشد.

سوره طه

روایت است از رسول خدای(ص) که فرمود: خدای تعالی، سوره طه و یس را خواند پیش از خلق آدم به دو هزار سال. چون فریشتگان بشنیدند، گفتند: خوشا به حالِ امّتی را که این به ایشان فرستد و خوشا زبانی که به این لغت سخنی گوید و خنک قلبی که حامل این باشد.

سوره انبی

از رسول خدا(ص) روایت است که فرمود: هرکه سوره انبیا بخواند، خدای تعالی روز قیامت حسابِ او آسان کند و هر پیغامبری که در قرآن ذکر ایشان است بر او سلام کنند و دست در دست او نهند.

سوره حج

روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: هر که سوره حج بخواند، خدای به عدد هر کسی که حج و عمره کرد از گذشتگان و ماندگان (آیندگان) او را حجّی و عمره ای بنویسد.

سوره مؤمنون

روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: هر که او سوره مؤمنون بخواند، فرشتگان او را بشارت دهند به روح و ریحان بر وجهی که چشم او روشن بُوَد وقتِ نزول ملک الموت به او. و به نشاط تمام، روح از او مفارقت کند و واصل شود به دار سلام.

سوره نور

روایت است از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم که گفت: هر که سوره نور بخواند، خدای تعالی او را به عدد هر مؤمنی که بوده و باشد، از گذشتگان و آیندگان ده حسنه بنویسد او را.

سوره فرقان

روایت شده است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: هر که سوره فرقان بر خواند، خدای تعالی در روز قیامت او را در زمره مؤمنانی حشر کند که ایمان دارند به بعث و نشور و او را بی حساب به بهشت فرستد.

سوره شُعر

روایت کرده اند از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: هر که او سوره شعرا برخواند، خدای تعالی او را مزد دهد به عدد هر کسی که به نوح ایمان آورد و عددِ آن که به او کافر شد و نیز به عدد هر کس که به هود علیه السلام و شعیب علیه السلام و صالح علیه السلام و ابراهیم علیه السلام و عیسی علیه السلام و محمد صلی الله علیه و آله وسلم مؤمن شدند و کافر شدند، او را ده حسنه بنویسد.

سوره نمل

هر که او سوره نمل خواند، خدای تعالی روز قیامت در حالی او را از گور بلند می کند که او می گوید: لا اله الا اللّه .

سوره طه

روایت است از سید عالم که فرمود: هر که این سوره بخوانَد، حق سبحانه و تعالی ثواب مهاجر و انصار را در قیامت به او عطا فرماید.

و نیز هیچ کس از اهل بهشت تلاوت قرآن نکند مگر به سوره طه و یس. ترک مکنید قرائت طه را به درستی که حق سبحانه عطا کند در روز قیامت کتاب (نامه عمل) او را به دست راست او.

سوره انبیاء

از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که این سوره را تلاوت کند بر وجه محبت و شوق، رفیق جمیع پیغمبران باشد در جنّات نعیم و تا در دنیا باشد، در چشم مردمان موقّر و معزّز باشد و با هیبَت و شوکت بُوَد.

سوره حج

از امام صادق علیه السلام مروی است که فرمود: هر که این سوره را در هر سه روز یک بار تلاوت کند، آن سال منقضی نشود تا که به زیارت بیت الحرام مشرف گردد، و اگر در سفر فوت شود، حق تعالی او را به جنَّتِ نعیم رساند و آن چه آرزوی او باشد وی را اعطا فرماید.

سوره مؤمنون

از ابی عبداللّه جعفر بن محمد الصادق علیه السلام روایت است که: هر که سوره مؤمنون بخواند، خدای تعالی ختم کار او را به سعادت مقرون دارد و هر که در هر جمعه به قرائت آن مداومت نماید، منزل او در فردوس اعلا با پیغمبران مُرسل باشد.

از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله وسلم مروی است که: ده آیه بر من نازل شده، که هر که قرائت آن نماید، به بهشت درآید. و بعد از آن، از اوّلِ این سوره تلاوت فرمود تا آن که ده آیه تمام کرد. منقول است از آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم که: اول این سوره (مؤمنون) و آخر آن از گنج های بهشت است. هر که عمل کند به سه آیه از اول این سوره و پند گیرد به چهار آیه از آخر آن، ناجی و رستگار گردد.

سوره شعر

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرموده: هر که سوره شعرا و قصص و نمل قرائت کند در شب جمعه، از اولیاءاللّه باشد و در جوار و کَنَف او و در دنیا هرگز درویشی به او نرسد و در آخرت، چندان نعمت به او دهند که فوق رضای او باشد. و او را ساکن گرداند در جنّتِ عدن که وسط بهشتِ عنبر سرشت است و او را همنشین انبیاء مرسلین و اوصیا سازد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان