گوهر وحی/ فضایل قرائت سوره های قرآن

از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که سوره سبا تلاوت کند، هیچ نبی و رسول نباشد مگر که در روز قیامت، رفیق او باشد و با او مصافحه کند.

سوره سبا

از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که سوره سبا تلاوت کند، هیچ نبی و رسول نباشد مگر که در روز قیامت، رفیق او باشد و با او مصافحه کند.

و از امام صادق علیه السلام نقل است که: هر که سوره سبا و فاطر بخواند در شب، تا روز در حفظ خدا باشد و هیچ چیز ضرر به او نتواند رسانید و اگر در روز بخواند، تا شب هیچ مکروهی به او نرسد و چندان خیر دنیا و آخرت را به او دهند که در خاطر او نگذرد و به نهایتِ آن نرسد.

سوره فاطر

روایت است از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: هر که سوره فاطر را قرائت کند، فردای قیامت، بهشت او را به سوی خود خواند و گوید از هر در که خواهی در آی.

سوره یس

فضل قرائت این سوره بسیار است و ثواب خواندن آن، بی شمار. از حضرت رسالت پناه روایت است که: هرکه این سوره را قُربَةً الی اللّه و خالصا لِوَجهِ اللّه قرائت نماید، از جمیع گناهان غفور شود و ثواب کسی که دوازده بار ختم قرآن کرده باشد در نامه عمل او ثبت نمایند و بر بالین هر مریضی که این سوره را بخوانند به عدد هر حرفی از آن، ده فرشته نزد او حاضر می شوند و از برای او استغفار می نمایند تا قبض روح شود. بعد از آن، تشییعِ جنازه او کرده، بر او صلوات می فرستند، تا او را دفن کنند و در قبر، مونس او باشد و او را از مکارِه (سختی) قبر نگاه دارند و هر بیماری که در وقت مرگ، این سوره را بخوانند، یا کسی نزد او قرائت کند، رضوانِ بهشت بیاید و او را به بهشت بشارت دهد.

مروی است از حضرت رسول که: این سوره، خیر دنیا و آخرت را بر خواننده و نویسنده خود تمام می کند و بلاهای دنیا و اهاویلِ (هول های) آخرت را از قاریِ خود دفع می کند و جمیع حاجات دنیوی و اخروی را از برای صاحبِ خود روا می کند.

هر که یک کمک بار بخواند، ثواب آن برابر ثواب بیست حج باشد و هر که استماعِ آن کند، مثل کسی باشد که در راه خدا صدقه داده باشد.

و از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که: هر که این سوره را در مقبره بخواند، موجب تخفیف عذاب ایشان شود و به عدد هر که در آن مقبره مدفون باشد، او را حسنات باشد.

از امام صادق علیه السلام روایت است که: هر چیز را قلبی است و قلب قرآن، سوره یس است. هر که در روز، این سوره را قرائت نماید، در امانِ حق سبحانه و تعالی باشد و فراخْ روزی شود. و هر که در شب، پیش از آنکه به خواب رود بخواند، خدای تعالی فرشتگانی را بر او موکّل گرداند که حفظ نماید او را از هر آفتی و از شرّ هر شیطانی و اگر در خواب بمیرد، خدا او را به بهشت بَرَد. آن فرشتگان پس از مرگ برای او استغفار می کنند و به همراه او باشند تا روز قیامت و ثواب عبادت خود را به او دهند و قبر را بر او فراخ سازند و او را از فشار قبر ایمن کنند. و پس از بَعث، او را بشارت دهند که او را از صراط و میزان گذرانند و به مقام ملائکه مقرَّبین و انبیای مرسلین رسانند و او را رفیق ایشان سازند.

پس از آن، خطابِ عزَّت در رسد که ای بنده من! هر که را می خواهی شفاعت کن که شفاعت تو در جمیع کسانی که اراده نمایی مقبول است و هر چه می خواهی از من طلب کن تا جمیع مُدّعیاتِ (خواسته های) تو را به ارزانی فرمایم. پس هر که شفاعت کند و هر چه طلب نماید، خدای تعالی به اجابت مقرون سازد و اصلاً حسابِ او نکند. اهل محشر گویند که: سبحان اللّه ، هرگز این بنده را [گناه] صغیره در وجود نیامده تا به آن مؤاخذه شود؟! پس از آن، خدای تعالی، او را از رُفقای سید انبیاء گرداند و او را در بهشت عَدَن جای دهد.

سوره صافّات

از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله وسلم روایت کند که: هر که سوره صافات قرائت کند، او را به عدد فرشتگان حسنه دهند و شیاطین از او دور شوند و از شرک بَری شود و فرشتگان در روز قیامت به ایمان او گواهی دهند.

و از امام صادق علیه السلام است که: هر که در هر جمعه، سوره صافات تلاوت نماید تا [زمانی که] در حیات باشد، از همه آفات و بَلیّات محفوظ باشد و همیشه فراخْ روزی بود و شیطان قادر نباشد که در بدن او و اولاد و اموال او دخل نماید و سلطان ظالم، نتواند بر او بدی رسانَد و اگر در همان روز یا در همان شب، اجلِ او سر آید، خدای تعالی او را [مانند اجر] شهید بمیرانَد و در زمره شهدا حشر کند و به رفاقت شهدا او را به بهشت بَرَد و درجه شهدا بدهد.

سوره ص

از امام باقر علیه السلام روایت است که هر که در شب جمعه، سوره ص قرائت نماید، او را چندان خیر دنیا و آخرت بدهند که به هیچ کس نداده باشند مگر به پیغمبر مُرسل یا فرشته مقرب. و او را به بهشت بَرند با هر که با او باشد از اهل بیت او، حتی خادمی که در دنیا به خدمت او اقدام نموده باشد، اگر چه از اهل او نبوده باشد.

سوره زُمَر

از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که: هر که سوره زُمَر بخواند، حق سبحانه و تعالی، او را از رحمت خود ناامید نگرداند و ثواب خائفین و خاشعین در نامه اعمال او ثبت نماید.

و از امام جعفر صادق علیه السلام نقل است که: هر که سوره زُمَر قرائت نماید، حق سبحانه، شرفِ دنیا و عقبی به اوعطا فرماید و او را بر سایر مردمان غالب گرداند بر وجهی که هر که او را بینَد، هیبت او بر دلِ او نشینَد، اگر چه مال و خادم نداشته باشد و بدان او را از آتش دوزخ حرام گرداند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان