ماهان شبکه ایرانیان

گوهر وحی / فضایل قرائت سوره های قرآن

از جمله اخباری که عموما دلالت می کند بر سوره های حوامیم یکی از آنها، از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله وسلم است که فرمود: حوامیم، زبور قرآن است. و در روایت دیگر آمده که هر چیزی را میوه ای است و میوه قرآن، حوامیم است؛ چه این سوره ها، روض (قصر)های زیبایند که متصل به یکدیگر، هر که خواهد در مرغزار بهشت گردش کند، باید که حوامیم بخواند.

سوره مؤمن یا غافر (مکی، 85 آیه)

از جمله اخباری که عموما دلالت می کند بر سوره های حوامیم یکی از آنها، از حضرت رسالت صلی الله علیه و آله وسلم است که فرمود: حوامیم، زبور قرآن است. و در روایت دیگر آمده که هر چیزی را میوه ای است و میوه قرآن، حوامیم است؛ چه این سوره ها، روض (قصر)های زیبایند که متصل به یکدیگر، هر که خواهد در مرغزار بهشت گردش کند، باید که حوامیم بخواند.

از امام صادق علیه السلام نقل شده که: حوامیم، ریحانِ قرآن است، پس بر تلاوت و حفظ آن شکر نمایید. چه به تحقیق پیوست که چون بنده مؤمن به قرائت حوامیم قیام نماید، از دهان او بوی مشک و عَنبر بیرون آید و حق سبحانه بر او رحمت کند و همه همسایگان و دوستان و نزدیکان و خویشاوندان او را از برکت تلاوت حوامیم، غرق رحمتِ خود گرداند و عرش و کرسی و ملائکه مقربین از برای او استغفار کنند.

روایت است که: حوامیم هفت اند و ابواب دوزخ هفت. هر که این سوره های هفت گانه را تلاوت نماید، روز قیامت هر سوره ای از آن به صورتی برآمده بر دری از درهای دوزخ بایستند و نگذارند او را به دوزخ برند. و نیز منقول است که: هر چیزی را خلاصه ای است و لُبّ و خلاصه قرآن، حوامیم است.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر بنده مؤمن که سوره مؤمن را بخواند، روح هیچ پیغمبری و مؤمن و صدیقی نباشد الا که بر او صلوات فرستند و از برای او استغفار کنند. و از امام باقر علیه السلام روایت است که: هر بنده مؤمن که سوره مؤمن را در هر سه روز یکبار بخواند، خدای تعالی جمیع گناهان او را بیامرزد و نعیم جنّت را به او کرامت فرماید.

سوره سجده (مکّی، 30 آیه)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که یک بار سوره سجده را تلاوت نماید، به عدد هر حرفی از آن، ده حسنه در نامه اعمال او ثبت نمایند.

و از امام صادق علیه السلام نقل است که: هر که این سوره را تلاوت کند، روز قیامت، نورانی محشور شود و در آن روز شادان بود و در دنیا، محمود و پسندیده باشد بر وجهی که همه مردمان بر احوال او رشک برند و از خدای تعالی، تمنّای آن کنند.

سوره شوری (مکّی، 53 آیه)

از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که این سوره را تلاوت کند، خدای تعالی فرشتگان را امر فرماید تا بر او صلوات فرستند و آمرزش خواهند تا روز قیامت.

از امام جعفر صادق علیه السلام نقل است که: هر که این سوره را قرائت کند، حق سبحانه روز قیامت، روی او را چون ماه شب چهارده گردانَد و او را نزد خود بدارد و خطاب کند به او که: ای بنده من! در دنیا مداومت به سوره شوری می نمودی و نمی دانستی که ثواب آن در چه مرتبه است و اگر علم به ثواب آن می داشتی، هرگز از خواندن آن، ملال نمی یافتی و دائم به خواندن آن مواظبت می نمودی. پس ملائکه را امر نماید که او را به بهشت برید و در بهترین مکانِ آن، وی را جای دهید. پس فرشتگان او را به بهشت برند و در قصری که ابواب و شرف و درج آن از یاقوت سرخ باشد، فرود آرند.

سوره زُخْرُف (مکّی، 89 آیه)

از سرور عالم صلی الله علیه و آله وسلم نقل است که: جماعتی که سوره زخرف را در دنیا تلاوت کرده باشند، در روز قیامت به ایشان ندا کنند که: ای بندگان! امروز بر شما نه ترسی است و نه حُزنی، وارد شوید در بهشت بدون حساب.

و از امام محمد باقر علیه السلام نقل است که: هر که به این سوره مداومت نماید، خدای تعالی او را در گور، از هوام (حشرات) زمین و فشار قبر ایمن گرداند تا روز محشر و چون محشور شود، این سوره، به صورتی زیبا برآید و او را به فرمان حق سبحانه و تعالی به بهشت درآوَرَد.

سوره دخّان (مکّی، 59 آیه)

از سید عالم روایت کنند که فرمود: هر که سوره دُخّان را در شب جمعه تلاوت کند، از جمیع گناهان مغفور شود. و نیز روایت کرده که: هر که این سوره را در شب بخواند فردای آن روز، فرشتگان از برای وی استغفار کنند و هر که در روز، قرائت کند، آن شب فرشتگان از برای او آمرزش خواهند.

از رسول روایت است که: هر که این سوره را در شب جمعه بخواند در صبح آن روز مغفور و آمرزیده گردد. و نیز هر که سوره دخّان در شب جمعه یا در روز جمعه بخواند، حق سبحانه از برای او خانه ای در بهشت بنا کند. و از امام محمد باقر علیه السلام روایت است که: هر که این سوره را در فرایض یا نوافل بخواند، حق تعالی او را در روز قیامت از جمله آمنان (در امان ماندگان) مبعوث سازد و در سایه عرش خود، او را جای دهد و حساب او را آسان کند و نامه عمل او را به دست راستِ او دهد.

سوره اَحقاف (مکّی، 35 آیه)

از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که فرمود: هر که سوره احقاف را بخواند، او را [بی شمار] حسنه دهند و سیّئه محو کنند و جایگاه او را نزد خدا، مرتفع سازند.

و نیز از امام به حق ناطق، جعفر صادق علیه السلام نقل است که: هر که در شب جمعه، این سوره را تلاوت کند، خدای تعالی او را از روعت (ترس) دنیا و از فَزَع روز قیامت ایمن گرداند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان