ماهان شبکه ایرانیان

دانستنی هایی از قرآن (رستگاران و سیه بختان

«ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون، و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم » (سوره آل عمران - آیات ۱۰۴ - ۱۰۵)

«ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون، و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم » (سوره آل عمران - آیات 104 - 105)

باید از میان شما گروهی باشندکه مردم را به سوی خیر دعوت کنند، امر به معروف و نهی از منکر نمایند و همانا اینان رستگارانند و مانند آنان (اهل کتاب) نباشید که پس از آن همه آیات روشن، اختلاف ورزیدند و دسته دسته شدند و آنان را عذابی سهمگین در پیش است .

و لتکن منکم: اینکه فرموده است گروهی از شما باید امر به معروف و نهی از منکر کنند برای این است که این دو فریضه بسیار مهم و سرنوشت ساز، واجب کفائی هستند یعنی اگر در جائی منکری یافت شد، یک نفر برخاست و از آن منکر نهی کرد و به خیر دعوت کرد، تکلیف از دیگران که در آن جمع حاضرند ساقط می شود ولی برخی از مفسرین گفته اند که کلمه «منکم » بیانیه است یعنی شما با این اجتماع و همبستگی و تمسک بحبل الله (که در آیه قبل آمده است) باید امتی باشید که مردم را به سوی خیر دعوت کنید و امر به معروف و نهی از منکر نمائید . به هر حال آنچه مسلم است این است که رستگاری و کسب رضایت پروردگار محقق نمی گردد جز با امر به معروف و نهی از منکر زیرا اگر جامعه آلوده باشد این آلودگی خواه ناخواه به همه افراد سرایت می کند و آنگاه هیچ کس توانائی نجات فرزندان و خانواده خود را هم ندارد، پس باید جامعه را از آلودگیها و پلشتیها پاک کرد و در این میان همه مسئولیت دارند «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته » . نباید افرادی به هر بهانه ای شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند بویژه آنکه می بینند جامعه امروز ما متاسفانه به تفرقه روی آورده و مردم دسته دسته شده اند; هر یک به خطی می رود و هر گروه برای خویشتن آوازه ای دارند «کل حزب بما لدیهم فرحون » هر حزبی به آنچه خود دارد دل خوش کرده و خرسند است! و اگر در این میان شخصی بخواهد مردم را به سوی خیر دعوت کند هرگز به سخنانش گوش نمی دهند مگر آنکه قبلا از خط و ربطش تحقیق کنند; اگر فلانی از خط ماست پس خوب است وباید از او دفاع و پشتیبانی کنیم و به او رای دهیم و او را به ریاست جمهوری یا مجلس بفرستیم ولی اگر فلانی از خط ما نیست هرچند با تقوا باشد و هر چند مردم را به خیر دعوت کند، باید با او بجنگیم، مبارزه کنیم و او را از صحنه خارج سازیم . این منطق بی تقوایی است که با عرض پوزش دارد در جامعه اسلامی ما رونق می گیرد و باید در این میان افرادی ناصح و خداخواه برخیزند و مردم را از این سبک اندیشه دور نگهدارند . این روش، روش شیطان است و انسان را به بی راهه می کشاند و چنانکه در آیه آمده است این دسته دسته شدن ها نتیجه اش عذابی دردناک و سهمگین است .

پس ای دوستان ! بپرهیزید از دودستگی یا چند دستگی . خدا را درنظرداشته باشید نه این خط و آن خط . اگر خدا مد نظر باشد ممکن نیست شما را به سوی شر و منکر برساند ولی اگر خدای نخواسته انگیزه های شخصی و یا گروهی حکمفرما باشد، نتیجه ای جز خسران و زیان در بر نخواهد داشت .

لا تکونوا کالذین تفرقوا : تفرق و جدائی فیزیکی از یکدیگر، سر انجام انسان را به جدایی عقاید می کشاند . اگر شما مردم - چنانچه در ایام آغازین انقلاب اسلامی - با هم باشید و از یکدیگر جدا نشوید و به خاطر برخی اندیشه ها و طرز تفکرها از هم دوری نکنید، قطعا قلوب به هم نزدیک می شوند و اختلاف عقیده پیش نمی آید و این قدر خطوط مختلف پیدا نمی شود . اگر هر چند نفر برای خود ایده و عقیده ای بیابند و یا حزبی را تشکیل دهند و از دیگران جدا شوند و بخواهند عقایدشان را بر عامه مردم تحمیل کنند، وحدت جامعه قطعا به هم می خورد و اعتصام به حبل الله پس زده می شود و آنگاه است که شیطان حکم فرما و آمر و ناهی می گردد . و این بسیار خطرناک است لذا قرآن کریم در موارد متعدد مردم را دعوت به یگانگی و وحدت کرده و بر آن تاکید فراوان نموده و از اختلاف و خط بازی نهی کرده و آن را نشانه بدبختی و سیه روزی دانسته است .

و شاید علت اینکه قرآن کریم بسیار بر این امر تاکید دارد همین است که ما اکنون شاهد آن وضعیت دردناک هستیم . یعنی در جایی که خداوند بر مطلبی زیاد تاکید می کند معلوم می شود چنین وضعیتی پیش خواهد آمد و این اختلاف امت واقع خواهد شد حال چه در اوائل اسلام و درست پس از رحلت حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - باشد و چه پس از آن در میان امتش .

ولی بدون تردید مایه تمام اختلافات و اساس و منشاش همواره منافقان و بدخواهان بوده اند چه در صدر اسلام و چه امروز که اگر با دقت بررسی شود، بازگشت دعوت به سوی تفرقه و خط بازی به افرادیست که پرونده سفیدی ندارند و پیوسته در صدد به هم زدن اوضاع بوده اند و گاهی معلوم شده است که سردمداران خط بازی ها وابسته به بیگانگان نیز بوده اند هر چند ظاهری آراسته و حق به جانب داشته و خود را به افراد شایسته منتسب نمایند و این نشانه نفاق روشن است . پس باید آنها را شناخت و از جامعه اسلامی طرد کرد تا وحدت اسلامی ان شاء الله به جامعه انقلابی شهید پرورمان بازگردد، آمین رب العالمین .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان