نمایه نرم افزار

«فرهنگ عاشورا» عنوان لوح فشرده ای است که به صورت چند رسانه ای تهیه شده و دارای گزینه های زیر می باشد:

لوح فشرده «فرهنگ عاشورا»

«فرهنگ عاشورا» عنوان لوح فشرده ای است که به صورت چند رسانه ای تهیه شده و دارای گزینه های زیر می باشد:

1- فرهنگ عاشورا:

این گزینه، یک فرهنگ موضوعی در ارتباط با واقعه خون بار عاشورا می باشد که به صورت الفبایی مرتب شده است. این موضوعات از «آب » شروع و به «یوم الله » ختم می شود. با انتخاب هر کدام از موضوعات یاد شده، متن مربوط در کنار آن شرح داده می شود. از قابلیتهای دیگر این گزینه، وجود زیرمجموعه ای به نام «مرتبطات » است که هنگام انتخاب موضوع اصلی و انتخاب این زیرمجموعه، موضوعات مربوط به آن نمایش داده می شود. مثلا با انتخاب موضوع «آب » و زیرمجموعه مربوط به آن، این موضوعات مشاهده می شود: بستن آب، سقایی، عطش، فرات.

از دیگر امکانات این گزینه، وجود زیرمجموعه هایی است که برای محدود کردن فهرست موضوعات تهیه شده است. این زیرمجموعه ها عبارت اند از:

1- همه موارد (که همه موضوعات را در اختیار قرار می دهد) 2- جاها و شهرها 3- ابزار و وسایل 4- اشیاء و پدیده ها 5- موضوعات و مفاهیم 6- اشخاص 7- گروها 8-جاذبه ها 9- اصطلاحات 10- کتابها.

2- گزینه تابلو عاشورا

در این گزینه، مسیر حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به طرف کربلا و منازلی که آن حضرت در این مسیر طی نموده اند و نیز مسیر حرکت اسراء به طرف شام به تصویر کشیده شده است که با انتخاب هر کدام از محلهای مربوط، شرحی از آن سرزمین نیز ارائه می شود.

3- گزینه آثار و ابنیه:

این گزینه خود شامل دو زیرمجموعه اصلی به نام «اماکن » و «آثار هنری » است.

در گزینه اماکن، شرحی از اماکن متبرکه و ابنیه تاریخی وجود دارد که خود دارای سه زیرمجموعه «اماکن متبرکه »، «شهدای کربلا» و «عزاخانه » می باشد. زیرمجموعه اماکن متبرکه مواردی چون تل زینبیه، حسینیه های کربلا، خیمه گاه، سقاخانه، قتلگاه و... را شرح می دهد.

در زیرمجموعه شهدای کربلا، شرحی از آرامگاه طفلان مسلم، حبیب بن مظاهر، حر بن یزید ریاحی، حرم امام حسین علیه السلام، حرم حضرت ابو الفضل علیه السلام، حضرت رقیه 3، و حضرت زینب علیهاالسلام وجود دارد که با انتخاب هر کدام از آنها متن مربوط به آن نمایش داده می شود.

در زیرمجموعه آثار هنری، توضیحاتی پیرامون عنوانهای زیر داده شده است:

آواها و نغمه ها: این عنوان خود شامل این موضوعات فرعی است: نغمه های عاشورا، نوحه خوان، نوحه سرا.

تصنیف: در این بخش بعضی از مراثی خوانده شده در باره حادثه عاشورا وجود دارد.

سخنوری: در این قسمت واژه هایی نظیر «پا منبری »، «چاووش خوان »، «خطیب »، «دم » وجود دارد.

4- گزینه آداب و سنن:

این گزینه مربوط است به معرفی و شرح آداب و سنن کشورهای مسلمان در خصوص مراسم عزاداری سالار شهیدان -که در آن 31 کشور مسلمان معرفی شده است- که به صورت الفبایی مرتب شده اند و با انتخاب هر کشور، شرحی از نحوه عزاداری در آن کشور ارائه می گردد.

5- گزینه تحلیل های عاشورا:

در این گزینه تحلیل شخصیتهایی همچون حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری پیرامون حادثه عاشورا وجود دارد که با انتخاب هر کدام از آنها متن «سخنرانی » قرائت می شود.

فهرست نام اشخاص و متن سخنرانی به صورت موضوعی و جداگانه ارائه شده است.

6- گزینه اشعار و روایات:

این گزینه دارای دو زیرمجموعه اشعار و روایات است که هر کدام از آنها دارای قسمتهای مختلفی می باشد.

زیرمجموعه اشعار: اشعار سروده شده در خصوص حادثه عاشورا تحت دو عنوان «موضوع شعر» و «نام شاعر» تقسیم بندی شده است.

در قسمت موضوع شعر، اشعار به صورت موضوعی و به ترتیب حروف الفبا گردآوری شده که با انتخاب هر موضوع، شعر مربوط نمایش داده می شود.

در قسمت شاعر، نام شاعرانی که اشعار آنها موجود است به صورت الفبایی مرتب شده است.

در زیرمجموعه روایات، بعضی از روایات مربوط به حادثه کربلا و شخصیت امام حسین علیه السلام از ائمه معصومین علیهم السلام وارد شده است. این روایات به شکل موضوعی دسته بندی و به صورت الفبایی مرتب گردیده است.

این نرم افزار توسط سازمان آموزش کامپیوتر نور تهیه شده و به زودی به بازار عرضه می شود.

«لوح فشرده «ضحی »

لوح فشرده «ضحی » که به صورت چند رسانه ای تهیه شده، در بر دارنده قرائت قرآن مجید از چند قاری مشهور جهان است و دارای گزینه های زیر می باشد:

1- گزینه قرائت:

این گزینه مربوط است به قرائت قرآن مجید که در آن امکان انتخاب صوت پنج تن از قاریان شناخته شده نظیر محمدخلیل الحصری، شهریار پرهیزگار، محمد صدیق منشاوی، سعد الغامدی و محمد جبریل وجود دارد.

برای انتخاب آیه جهت قرائت، از دو طریق می توان وارد متن شد: نخست با انتخاب جزء و دوم از طریق انتخاب سوره و آیه. در روش انتخاب جزء، شماره های 1 تا 30 که هر کدام نشانگر یک جزء می باشند وجود دارد.

در روش انتخاب سوره با تقه زدن نام هر یک از سوره های قرآن، سوره مورد نظر نمایش داده می شود و با انتخاب سوره متن آن قرائت می شود.

در ذیل متن آیات، ترجمه انگلیسی از چهار مترجم معروف یعنی آربری، یوسفعلی، شاکر و پیکتال (picthal) گنجانده شده که امکان انتخاب هر کدام از آنها وجود دارد.

2- گزینه تراجم:

در این گزینه شرح مختصری از زندگینامه قاریان که متن با صدای آنها قرائت می شود (پنج قاری یاد شده) قرار گرفته که با انتخاب نام هر کدام از آنها متن مربوط به زندگینامه آنها نمایش داده می شود.

3- گزینه بیبلوغرافیا (کتابشناسی):

این گزینه مربوط است به زندگینامه مترجمان انگلیسی قرآن مجید (آربری، یوسفعلی، شاکر و پیکتال) که در آن گزیده ای از تاریخچه زندگی آنها وجود دارد و با انتخاب نام هر کدام متن آن به نمایش در می آید.

این گزینه حاوی مقاله ای پیرامون «ترجمه قرآن » است که در آن از جنبه های مختلف به این موضوع پرداخته شده. از آن جمله است: تاریخ ترجمه قرآن، ترجمه های قرآن به زبان فارسی، آراء مختلف پیرامون ترجمه و اصول و شرائط ترجمه، روشهای مختلف ترجمه، معرفی نمونه هایی از جدیدترین ترجمه های قرآن.

4- گزینه فیلم:

در این گزینه، فیلم قرائت قرآن توسط کریم منصوری، غلوش و سید سعید همراه با صوت وجود دارد.

تصاویری از شرکت خردسال ترین قاری جهان اسلام محمد حسین طباطبائی در جلسه قرائت قرآن مجید در مکه معظمه یکی دیگر از برنامه های این نرم افزار می باشد.

این نرم افزار توسط مؤسسه تحقیقاتی یاسین به دو زبان فارسی و عربی (در دو سی دی جداگانه) تهیه شده است.

«لوح فشرده «آوای ملکوت »

لوح فشرده «آوای ملکوت » که به صورت چند رسانه ای تهیه شده، نخستین برنامه روخوانی و آموزش قرآن کریم است و شامل گزینه های زیر می باشد:

1- گزینه آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن:

در این گزینه بیش از 19 درس پیرامون آموزش روانخوانی قرآن مجید وجود دارد. آموزش حروف الفبا و صداهای کوتاه، حروف ناخوانا و... از موضوعات مختلف این گزینه هستند که در هر کدام از قسمتها توضیحاتی همراه با صوت قرار داده شده است.

2- گزینه سخنان گهربار:

برخی از سخنان پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام در مورد قرآن (تلاوت، آموزش، حفظ و...) در این گزینه قرار دارد و در زیر هر کدام نیز ترجمه حدیث آورده شده است. در اینجا به بعضی از آنها اشاره می شود:

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: خیرکم من تعلم القران و علمه; بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: اشرف امتی حملة القران; والاترین افراد امت من حاملان قرآن اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: معلم القران یستغفر له کل شی ء حتی الحوت فی غ البحر; برای معلم قرآن همه چیز طلب بخشش می کنند حتی ماهی دریا.

3- گزینه موشحات:

این گزینه حاوی چند مورد تواشیح است که با انتخاب هر کدام، متن آن قرائت می شود.

4- گزینه تلاوت و تمرین:

این گزینه شامل بعضی از سوره های جزء آخر قرآن است مانند کوثر، ناس، فلق، قارعة، زلزال. با انتخاب هر کدام از سوره ها، متن سوره به صورت ترتیل قرائت می شود.

5- گزینه بازی و سرگرمی

این گزینه بیشتر جنبه سرگرمی دارد و مشتمل بر چند بازی و تعدادی تصاویر متحرک می باشد. از آن جمله است: ببین و بگو، کارتون، پازل و...

این نرم افزار به سفارش مؤسسه خدمات کامپیوتری نور و توسط مؤسسه تحقیقاتی بیان علم تهیه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان