ماهان شبکه ایرانیان

در سوگ درگذشت یک روحانی پر تلاش

در روزهائی که شماره گذشته مجله بسته شده و تازه زیر چاپ رفته بود، با تاسف فراوان مطلع شدیم که روحانی پرتلاش و خدمتگزار، پژوهشگر نستوه، حجة الاسلام و المسلمین آقای محمد دشتی در اثر یک سانحه رانندگی، در تاریخ ۵/۲/۸۰ درگذشته است

در روزهائی که شماره گذشته مجله بسته شده و تازه زیر چاپ رفته بود، با تاسف فراوان مطلع شدیم که روحانی پرتلاش و خدمتگزار، پژوهشگر نستوه، حجة الاسلام و المسلمین آقای محمد دشتی در اثر یک سانحه رانندگی، در تاریخ 5/2/80 درگذشته است . این ضایعه، نه تنها برای اعضای خانواده و دوستان آن فقید سعید، بلکه برای همه کسانی که با خدمات و تلاش های علمی و فرهنگی او آشنا هستند، مایه تاثر و اندوه فراوان گردید .

مرحوم دشتی در سال 1330 هجری شمسی در روستای «آزادمون » از توابع شهرستان محمودآباد مازندران متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود فرا گرفت و در سال 1342 بر اثر علاقه شدید خود به علوم حوزوی و پیشنهاد بزرگان روستا، وارد حوزه علمیه شهر آمل شد و به فراگیری علوم مقدماتی حوزوی در آن شهر پرداخت .

در سال 1343 وارد حوزه علمیه قم شد . پس از فراگیری سطوح، دروس خارج حوزه را در محضر استادان و بزرگان حوزه، همچون حضرات آیات: مشگینی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، میرزا هاشم آملی، و دروس فلسفه را نزد استادانی مانند آیت الله جوادی آملی، محمدی گیلانی و حسن زاده آملی فرا گرفت و طی سالهای 50 - 57 در محضر برخی از بزرگان اهل قلم، با روش تحقیق و نویسندگی آشنا شد .

فعالیت های علمی و تحقیقی

استاد دشتی پس از کسب اندوخته های علمی و فراگیری علوم مختلف حوزوی، از سالها پیش به کار تالیف و تحقیق، به ویژه در زمینه «نهج البلاغه » پرداخت و در این زمینه با همکاری دوستان و همکارانش آثار ارزنده فراوانی پدید آورد که اهل فضل و قلم و مطالعه با آنها آشنا هستند و فهرست آنها در این مختصر نمی گنجد اما به اختصار می توان از چند مجموعه از آثار ایشان به نام های:

مجموعه بینش توحیدی، مجموعه تربیتی، مجموعه آشنایی با نهج البلاغه، مجموعه فرهنگ سخنان معصومین علیهم السلام، مجموعه تحلیل تاریخ سیاسی معصومین علیهم السلام یاد کرد که هرکدام شامل مجلدات متعدد است . از مجموعه آشنایی با نهج البلاغه کتاب «المعجم المفهرس لالفاظ نهج البلاغه » که با همکاری یکی دیگر از محققان تنظیم شده، جایگاه خاصی دارد و از بدو انتشار، مورد استفاده پژوهشگران بوده و هست .

فعالیت های آموزشی

استاد دشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مراکز فرهنگی و آموزش عالی و نهادها و ارگان های انقلابی و نیز با برنامه های فرهنگی و علمی صدا و سیما سالها همکاری داشت .

این ضایعه را به فرزندان و اعضای خانواده ارجمند دشتی و همه دوستان و شاگردان و علاقه مند او تسلیت می گوییم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان