ماهان شبکه ایرانیان

پاسخ های کوتاه در باب BBS

کلمه BBS حالت اختصاری عبارت Bulletin Board System به معنای سیستم تابلوی اعلانات است که معادل فارسی آن سیستم تبادل پیام، اطلاع رسانی و یا خبر رسانی می باشد

BBS چیست؟

کلمه BBS حالت اختصاری عبارت Bulletin Board System به معنای سیستم تابلوی اعلانات است که معادل فارسی آن سیستم تبادل پیام، اطلاع رسانی و یا خبر رسانی می باشد . BBS از نظر فیزیکی متشکل از یک کامپیوتر، مودم و خط تلفن است که می تواند به صورت خودکار به تماسهای تلفنی پاسخ دهد . نرم افزاری که در این کامپیوتر در حال اجراست، اجازه می دهد تا کسانی که با سیستم تماس گرفته اند، بتوانند فرمانهای خاصی را از راه دور اجرا کنند . البته BBS ابتدا برای ارتباط بین برنامه نویسان و علاقه مندان کامپیوتر برای تبادل اطلاعات ایجاد گردید تا آنها بتوانند با سرعت و به سهولت دانش و مهارت خود را مبادله نمایند . اما امروزه BBS وسیله ای برای مبادله همه گونه اطلاعات خصوصی و عمومی بین افراد و سازمانها در تمام زمینه ها می باشد .

چگونه با BBS ارتباط برقرار کنیم؟

برای ارتباط با سیستم BBS شما نیاز به یک کامپیوتر، مودم، خط تلفن و یک مدلساز ترمینال، (Terminal Emulator) دارید . مدلساز ترمینال شما می تواند هر یک از انواع موجود مانند TELIX ,TERMINATE ,TERM 95 و . . . باشد . به هر صورت هر کدام را که انتخاب کنید، ابتدا باید پورت را از نظر شماره پورت، سرعت انتقال اطلاعات، تعداد بیتهای دیتا و تعداد بیتهای توقف تنظیم کنید . حال شما باید به عنوان یک مشترک جدید، خودتان را به سیستم معرفی نمایید و یک کد کاربری (User-Id) و کلمه عبور، (Password) انتخاب کنید . به این مرحله، معرفی، (Sign Up) گفته می شود . برای ورود به مرحله معرفی، کلمه NEW را تایپ نمایید . این کار را باید فقط زمانی که برای اولین بار وارد سیستم می شوید انجام دهید و پس از آن هر بار که وارد سیستم می شوید به جای تایپ NEW ، کد اشتراک و کلمه عبورتان را وارد کنید .

در شبکه BBS نور چه اطلاعاتی موجود است؟

اطلاعات موجود در شبکه نور عبارت است از:

ولایت و رهبری (بیانات، پیام ها، آثار و استفتائات مقام معظم رهبری «مدظله العالی »)

بانک اطلاعات (شامل برنامه های مختلف مرکز) از قبیل معجم الفاظ، بحارالانوار، مستدرک، وسائل الشیعه، کتب اربعه، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و . . .

انجمن های مختلف: قرآن و تفسیر، حدیث، انقلاب اسلامی، اطلاع رسانی و شبکه ها، عمومی و . . .

در این انجمن ها مشترکان سؤالات خود را در هر بخش مطرح می کنند و رئیس انجمن به این سؤالات پاسخ می دهد، علاوه بر آنکه هر کس می تواند پاسخ دیگری را نیز بدهد .

گفتگو از راه دور: از این طریق پیام های افراد به طور همزمان روی مانیتور ظاهر می شود و یک گفتگوی مکتوب اما مستقیم شکل می گیرد .

پست الکترونیک: افراد می توانند برای یکدیگر پیام گذاشته و نامه ها و اطلاعات خود را رد و بدل کنند .

بانک نرم افزار: در بانک نرم افزار، لیستی از انواع نرم افزارهای کاربردی موجود است که شما می توانید از آنها برای خود کپی برداری کنید و در کامپیوتر خود اجرا کنید .

اطلاعات و اخبار (اخبار روزنامه ها، اخبار استان قم، نماز جمعه های قم و تهران، تقویم هفته، گزیده مقالات، تازه ها - بخش ویژه ها)

قرآن و عترت (شامل مطالب و احادیث مختلف در زمینه قرآن و عترت)

جمهوری اسلامی (متن کامل قانون اساسی - مطالبی پیرامون خبرگان و) . . .

قابلیت های ویژه (راه یابی به سایر شبکه های داخل کشور) از قبیل شبکه مجلس شارع، کرس، پیک یزد از طریق خط . x.25 و . . .

مجموعه مقالات (مجموعه مقالاتی به دو زبان فارسی و انگلیسی) در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و . . .

معرفی مرکز تحقیقات (شامل برنامه ها، دیسک ها، معرفی اجمالی برنامه ها، دیدگاه های ارائه شده پیرامون مرکز و) . . .

پاسخ به سؤالات (سؤالات پاسخ داده شده و سؤالات شما) هر سؤال از شبکه، نحوه اشتراک و اتصال و . . .

مجلات و نشریات (شامل 11 عدد مجله حوزوی و اسلامی)

ویژه نامه ایام و مناسبتها مانند: ماههای مبارک شعبان، رجب، رمضان و . . .

تفاوت اساسی شبکه BBS و WEB در چیست؟

تفاوت عمده ای که شبکه BBS با شبکه جهانی WEB دارد در این است که در شبکه BBS تنها امکان مشاهده داده ها در سطح متن ممکن است اما از طریق WEB شما می توانید نوشتارها را در قالب صفحات گرافیکی، صوت، تصویر و فیلم نیز دریافت کرده و از صفحات گرافیکی جذاب برای دیدن انواع اطلاعات بهره ببرید . البته ممکن است که نرم افزارهای چند رسانه ای را از طریق BBS در قالب فایل های گوناگون به سیستم خود منتقل کرده و در کامپیوتر خود اجرا نمایید . اگر چه BBS نیز در سطح بین المللی قابل دسترسی است اما به علت بالا بودن هزینه ارتباط، کمتر از آن استفاده می شود .

مزیتی که اکنون شبکه BBS دارد هزینه پایین ارتباط با آن در سطح داخلی و سهولت دریافت کد کاربری است .

شبکه نور در حال حاضر 832 کاربر دارد که از سراسر کشور به این شبکه متصل بوده و از امکانات شبکه استفاده می کنند .

چگونه عضو شبکه BBS شویم؟

با تکمیل فرم اشتراک، ارسال یک قطعه عکس و یک عدد رونوشت شناسنامه به نشانی شبکه . شما به راحتی عضو BBS می شوید و کد کاربری مخصوص به خود را دریافت می دارید .

تلفن و نشانی BBS شماره تماس (مستقیم) 7743006 (0251)

شماره تماس (تلفنخانه) 7743413 (0251)

شماره شبکه 7743411 (0251)

شماره (NUA) خط 25131109 (NUA

کسانی که می خواهند از خارج از قم با شبکه BBS نور تماس برقرار کنند برای آنکه هزینه تماس تلفنی آنها به صورت شهری محاسبه شود و با اندک هزینه ای اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند; لازم است نخست با استفاده از نرم افزار ارتباطی مودم، به مرکز دیتای مخابرات محل سکونت خود متصل شده، شماره NUA را وارد نمایند . به این ترتیب به صورت مستقیم به شبکه BBS نور متصل شده و هزینه ارتباط آن شهرستان با قم معادل هزینه شهری محاسبه می شود .

نشانی: قم، میدان شهدا، خیابان معلم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، شبکه اطلاع رسانی نور، صندوق پستی: 3857- 37185 .

پست الکترونیک Noor BBS(AT)Noornet.net

بانک اطلاعات شبکه جهانی اطلاع رسانی نور (اینترنت) عضو می پذیرد .

ویژه طلاب (اتمام لمعتین) زمان ثبت نام 9 الی 13 و 16 الی 20 تلفن 7724682

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان