برگ دوم

خدای را سپاسگزاریم که توفیق عطا فرمود تا نخستین پیش شماره ره آوردنور را در ماه رمضان - ماه رحمت و برکت - تقدیم کنیم .

خدای را سپاسگزاریم که توفیق عطا فرمود تا نخستین پیش شماره ره آوردنور را در ماه رمضان - ماه رحمت و برکت - تقدیم کنیم .

و اینک در پیش شماره دوم، با تبریک عید سعید فطر و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، باز به دیدار شما آمده ایم تا صمیمانه با شما سخن گوییم .

چنانچه خوانندگان گرامی به خاطر داشته باشند، در سرمقاله پیشین با عنوان «حرف اول » ، اهداف نشریه را در یازده بند برشمردیم .

اکنون و در این فرصت به تفصیل بند اول یعنی: «انتشار اخبار انفورماتیک علوم اسلامی » خواهیم پرداخت که به عنوان اولین هدف نشریه، مد نظر قرار گرفته بود .

پس از ظهور کامپیوتر، تمامی رشته های علوم با بکارگیری این ابزار جدید پردازشگر، به ذخیره سازی، مرتب سازی و فراخوانی اطلاعات مربوط به خود پرداختند، و ضمن به خدمت گرفتن این ماشین هوشمند از سرعت و دقت آن بنحو شایسته بهره بردند . در این میان مسلمانان نیز در به کارگیری این ابزار - در پرتو رهنمودها و سفارش های دین مبین اسلام مبنی بر فراگیری و به کارگیری دانش های سودمند نوین - در پردازش علوم اسلامی تردید نکردند و با سرعت به فراگیری علوم و فنون برنامه سازی رایانه ای روی آوردند .

با شناخته شدن روش های پردازش داده های دینی در رایانه ها، سرفصل جدیدی در دانش انفورماتیک گشوده شد که امروزه با گسترش روز افزون نرم افزارهای علوم اسلامی در شکل شاخه ای تحت عنوان «داده پردازی علوم اسلامی » به خوبی نمایان شده است .

رویکرد مراکز دین پژوهی به این تحول در حوزه تحقیقات اسلامی، و آشنایی با این ابزار نوین در مرتب سازی و بازیابی سریع و دقیق اطلاعات; به این عقیده که داده پردازی علوم اسلامی می تواند در بخشی مستقل مطمح نظر قرار گیرد قوت بخشید .

و اکنون پس از یک دهه تلاش که طلیعه آن انتشار اولین نرم افزارهای قرآنی در شکلی بسیط بود، افق های وسیعی فراروی داده پردازی اسلامی گشوده شده است .

افزایش روزافزون نرم افزارهای علوم اسلامی که به نوبه خود از سوی مراکز متعدد تحقیقاتی تولید و عرضه می شوند، و نیز انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط به این محصولات در نشریات فنی و تخصصی رایانه ای که ارتباط مستقیم و بی واسطه ای با قلمرو مباحث نظری اسلامی ندارند; در مجموع باعث شده است که مراکز پژوهشی علوم اسلامی و نیز محققان از این پیشرفت ها و امکانات تحقیقی در شکل های مختلف آن، کم اطلاع و یا بعضا به کلی بی اطلاع باشند .

از این رو فراهم آوردن امکانی برای «انتشار اخبار انفورماتیک علوم اسلامی » در شکلی منسجم و چهارچوبی معین که مخاطبان خود را زیر پوشش قرار دهد، غیر قابل تردید می نماید .

در چنین شرایطی، ضرورت وجود رسانه ای مستقل ویژه داده پردازی علوم اسلامی و به منظور اطلاع رسانی شایسته در زمینه های یاد شده کاملا احساس می شود . بدیهی است که به این وسیله می توان نتیجه تلاش ها و نوآوری های انجام شده و یا در جریان تولید در این عرصه را که در وضعیت فعلی به صورت پراکنده در اینجا و آنجا عرضه می گردد; در یک مجموعه واحد فراهم آورده و در دسترس جویندگان و علاقه مندان آن قرار داد .

اهمیت این امر وقتی آشکارتر می شود که بدانیم مخاطبان چنین رسانه ای را به طور مشخص، طیف وسیعی از محققان و پژوهشگران علوم اسلامی با گرایش ها و سلیقه ها، و نیازهای عمدتا مشابه و همگون تشکیل می دهد . به این ترتیب ضمن آنکه این رسانه، خلا اطلاعاتی موجود در جامعه علمی اسلامی را نسبت به ابزارها و امکانات تحقیقی رایانه ای اعم از نرم افزارها، بانک های اطلاعاتی، و خصوصا دیسک های فشرده کتابخانه ای علوم اسلامی - که تاکنون کمتر شناخته شده اند - را تا حد امکان برطرف می کند; علاوه بر این قادر خواهد بود در قالب انتشار اخبار انفورماتیک علوم اسلامی به صورتی فراگیر و از جمله با معرفی ابزارهای لازم برای تحقیقات رایانه ای، وظیفه اطلاع رسانی خود را به پژوهشگران در حوزه دین به خوبی به انجام برساند .

اگر بپذیریم که «انتشار اخبار انفورماتیک علوم اسلامی » خود مقوله ای است که جایگاه و ابزار ویژه ای را می طلبد; شایسته است در این باب با استفاده از تمامی امکانات خبرگیری نسبت به دریافت اطلاعات و اخباری از این دست بهره جست و آنها را با بهترین شیوه های اطلاع رسانی - از جمله به وسیله این رسانه مکتوب - به علاقه مندان منتقل نمود .

بدین منظور بر خود لازم می دانیم بخشی از نشریه حاضر را در خدمت این هدف قرار داده و نسبت به انعکاس اخبار داده پردازی علوم اسلامی به طور عام همت گماریم، و در این راه از تمامی مراکز و مؤسسات تولیدکننده نرم افزارهای علوم اسلامی دعوت به همکاری نموده و از آنها تقاضامندیم هر گونه خبر و رخداد در این زمینه را در اختیار ما قرار دهند .

بدیهی است انعکاس این اخبار که ابزار پژوهش را به پژوهشگر معرفی می کند، علاوه بر ایجاد سرعت در بخش تحقیقات، به جریان عرضه و تقاضای محصولات نرم افزاری نیز رونق می بخشد .

توفیق روزافزون تمامی تلاشگران در عرصه «داده پردازی علوم اسلامی » را از بارگاه احدیت خواستاریم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر