ماهان شبکه ایرانیان

برداشت های فردی از قرآن

آیا بیان برداشت های فردی از قرآن صحیح است؟

آیا بیان برداشت های فردی از قرآن صحیح است؟

بهره مندی از معارف قرآن تا حدودی، گرچه برای همگان ممکن است، امّا برای فهم قرآن - به عنوان منبع اساسی معرفت دینی - نیازمندیم که ابزارهای خاص آن را پیدا کنیم و حدود استفاده از هر یک از آنها و میزان تأثیر و اعتبار آنها را بدانیم.

مهم ترین ابزارهای فهم قرآن عبارت است از:

1. ادبیات و قواعد زبان شناختی؛ برای درک سخن هر گوینده و نقطه آغاز تفاهم، آگاهی از قواعد ابتدایی مربوط به زبان و لغت ضروری است. از این رو داشتن اطلاعات کافی و عمیق از ادبیات این زبان، از ضروریات است. در ادبیات نیز فهم معناشناسی واژه ها، آشنایی به علم صرف و نحو - که جایگاه ترکیبی کلمات را در ساختار جملات مشخص می سازد - و اطلاع از علم معانی بیان و بدیع - که در زیباسازی کلام حاوی قواعد مهمّی می باشند ـ بایسته است.

2. آشنا بودن به مضمون و سیاق خود قرآن؛ قرآن قراینی دارد که بعضی پیوسته و برخی ناپیوسته است و برای فهم مقصود هر گوینده، مناسب ترین شیوه آن است که سخنان گوناگون خود او را در کنار هم و مرتبط با هم بنگریم و این شیوه در ارزیابی و نتیجه گیری مفیداست.

3. سنت معصوم علیه السلام؛ از جمله شئون پیامبرصلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام تبیین مقاصد کتاب الهی است؛ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ».1 علامه طباطبایی درباره این آیه می نویسد: «آیه مبارکه، دلیل بر حجّیت سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در شرح آیات قرآن کریم است».2

سنّت و سخن معصوم علیه السلام در تفسیر و تبیین قرآن، تعلیم شیوه تفسیر به مردم، تبیین تأویل و تعلیم راه یابی به بطون قرآن، نقش اساسی دارد.

4. عقل و تفکر خلاق؛ مفسّر و کسی که می خواهد از قرآن استفاده کند، باید عقل فعّال و تفکّر خلاق داشته باشد تا بتواند از این ابزار، به طور صحیح و دقیق استفاده نماید.

5. جامع نگری؛ گفتنی است که دین، مجموعه عقاید و آموزه هایی را ارائه داده که این مجموعه، بایستی با هم سازگار باشد. ازاین رو در برداشت از قرآن، باید هر مفهوم قرآنی در مجموعه آموزه های دینی - که از منابع اصلی به دست آمده - نگریسته شود. فهم عمیق معانی قرآن، نیاز به تلاش علمی بسیار دارد؛ از این رو مفسرانی موفق بوده اند که کوله باری از سابقه علمی و تحقیقی بر دوش آنان بوده است.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه به کتاب های علوم قرآنی، مانند کتاب های زیر مراجعه شود:

1. شناخت قرآن، کمال دزفولی.

2. روش بردشت از قرآن، سیدمحمد حسینی بهشتی.

3. علوم قرآنی، محمدباقر سعیدی روشن.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان