جی تکس ۹۸ (نمایشگاه جی تکس از اولین حضور مرکز تا امروز

نمایشگاه فنی اطلاع رسانی خلیج:

قسمت اول

خلاصه ای از تاریخچه نمایشگاه جی تکس

نمایشگاه فنی اطلاع رسانی خلیج:

(Gulf Information Technology Exhibition) که به اختصار جی تکس، (GITEX) نامیده می شود در سال 1981 تاسیس و سالانه در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار می شود .

نمایشگاه در دو بخش نمایش و فروش تشکیل می گردد که بازدید از بخش نمایش به متخصصان رایانه یا بازرگانان این رشته اختصاص دارد ولی بازدید از بخش فروش برای همگان آزاد است . اجتماع انبوه بازدیدکنندگان متخصص در یک چنین نمایشگاهی، محیطی منحصر به فرد را در خاور میانه بوجود می آورد تا بدانجا که در سال 1994 نمایشگاه جی تکس از سوی جامعه اقتصادی اروپا به عنوان بهترین و بزرگترین رخداد رایانه ای خاورمیانه برگزیده شد و در سال 1996 این جامعه، جی تکس را به عنوان نمایشگاه کلیدی سال برگزید و اکنون یکی از پنج نمایشگاه بزرگ جهانی به شمار می رود .

امتیازات جی تکس

عوامل متعددی این نمایشگاه را به نقطه تمرکز توجهات جهانی تبدیل نموده که از آن میان به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

کشور امارات متحده عربی جهت گسترش روابط اقتصادی و تبدیل شدن به قطب تجاری خاور میانه تسهیلات فراوانی را در اختیار بازرگانان قرار می دهد که نرخ بسیار پایین 4% عوارض گمرکی واردات، بخشی از این امکانات است .

از سوی دیگر، بازار رایانه خاور میانه با میانگین رشد سالانه 25% سریعترین رشد را داراست . رشد مساحت نمایشگاه از 4700 متر مربع در سال 91 به 33 هزار متر مربع در سال 96 می تواند بازتاب این توسعه سریع باشد .

از جهت فرهنگی، علاوه بر سهولت تردد مسلمانان کشورهای دیگر، در امارات مخالفت چندانی نسبت به انتشار اندیشه های شیعی به چشم نمی خورد و انتقال این اطلاعات از امارات به کشورهای اسلامی دیگر به جهت عربی بودن کشور امارات حساسیت کمتری برمی انگیزد .

حضور ایران

از چند سال پیش اولین گروه از تولیدکنندگان نرم افزارهای ایرانی در نمایشگاه جی تکس حاضر شدند . گرچه این حضور تاکنون به طور عمده با گرایش نرم افزار تداوم یافته و از اولین سال حضور مؤسسات ایرانی، تولید کنندگان نرم افزارهای اسلامی در این عرصه حضوری فعال داشته اند; ولی به تناسب جایگاه ایران در بین کشورهای دیگر و با توجه به توان محصولات تولید شده، هرگز این حضور در خور نام جمهوری اسلامی ایران نبوده است .

چنان که تاکنون فضای اختصاص یافته به ایران در مقابل پاویون های کشورهایی چون مصر، اردن، هند، تایوان، انگلستان و . . . بسیار ناچیز بوده است، به عنوان مثال حتی در سال 97، انگلستان با 46، تایوان با 43 و مصر با 27 شرکت کننده و در مقابل ایران با 6 شرکت کننده حضوری غیر قابل مقایسه داشته اند .

گذری بر حضور مرکز تحقیقات از ابتدا تا کنون

در سال 1372 هیات مدیره محترم مرکز با توجه به حساسیت نمایشگاه جی تکس در کشور امارات متحده عربی (دبی) به عنوان یک کشور مسلمان - و با در نظر گرفتن تهاجم فرهنگی ایادی استکبار جهانی در منطقه به خصوص وهابیون - شرکت فعالانه مرکز و ایجاد غرفه در آن را به تصویب رساند; و به این ترتیب اولین گروه از طرف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سال 1372 به نمایشگاه جی تکس اعزام شدند .

در این زمان، نمایشگاه، سیزدهمین سال برگزاری خود را پشت سر می گذاشت و از نظر مساحت و تعداد بازدیدکننده و شرکت کننده نسبت به سالهای قبل از خود رشد قابل توجهی را نشان می داد; به عنوان مثال در سال 92 تعداد 600 شرکت کننده با 16620 نفر بازدید کننده داشته که این رقم در سال 93 به بیش از یک هزار شرکت کننده و 20000 نفر بازدید کننده رسیده است . در این سال علاوه بر ایران 21 کشور دیگر نیز حضور داشته اند . از ایران، علاوه بر مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی، این مؤسسات نیز شرکت کرده اند: 1- معجم فقهی 2- شرکت گسترش انفورماتیک ایران 3- شرکت سیماوا

برنامه های ارائه شده مرکز در این سال عبارت بودند از معجم الفاظ بحارالانوار، کتب اربعه، مستدرک، وسائل الشیعه; که بر روی دیسک نوری تهیه و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت .

نکته قابل ذکر اینکه در این میان برنامه معجم الفاظ قرآن مجید به صورت رایگان به مسلمانان بازدید کننده اهدا می گردید که مورد توجه و استقبال واقع شد .

سال 1373 (جی تکس 94)

سال 1373 دومین سال شرکت مرکز در نمایشگاه جی تکس می باشد . برنامه های ارائه شده در این سال عبارتند از: 1- برنامه قرآن به صورت Multi Media و اضافه شدن دو ترجمه جدید انگلیسی و فارسی به آن برنامه که بر روی CD ROM عرضه شد . 2- معجم الفاظ قرآن، نهج البلاغه، بحار، مستدرک، وسائل الشیعه، کافی، استبصار، تهذیب، من لا یحضره الفقیه (کتب اربعه) 3- معجم موضوعی شامل منابع فقهی و اصول فقه مانند مکاسب و رسائل شیخ انصاری قدس سره 4- معجم رجال کتب صدوق و کتب اربعه .

استقبال گسترده بازدیدکنندگان از غرفه مرکز به گونه ای بود که هیات اعزامی در مدت 4 روز برپایی نمایشگاه، به طور پیوسته مشغول فعالیت و توضیح برنامه ها بودند . علت استقبال را می توان به صورت زیر تشریح کرد:

استفاده از تکنیک Multi Media و وجود سرعت بالا و در عین حال حجم کم برنامه ها

عرضه برنامه ها بر روی CD ROM پایین بودن قیمت برنامه ها

رایگان بودن هدیه برنامه قرآن

عرضه برنامه های اسلامی شیعه در بین متخصصان مسلمان کشورهای اسلامی

سال 1374 (جی تکس 95)

از نکات قابل توجه پیرامون حضور مرکز در این سال می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

تحت Windows بودن برخی برنامه ها

عرضه برنامه ها روی CD حضور در Shopper به موازات حضور در قسمت اصلی نمایشگاه (مرکز، علاوه بر حضور در قسمت نمایش، برای اولین بار در قسمت فروش و عرضه برنامه ها شرکت نمود .)

فراگیرترین برنامه از نظر تقاضا و عرضه چه از طرف اهل سنت و چه از طرف شیعیان، برنامه قرآن بود .

سال 1375 (جی تکس 96)

در این سال - همانند سال قبل - مرکز در دو قسمت نمایش و فروش (و عرضه برنامه ها) شرکت نمود .

در جی تکس 96 مرکز تحقیقات با تولید پنج CD جدید به نامهای: نورالانوار، نورالفقاهة، نورالحکمة، نورالعترة و نورللاهداء به همراه مجموعه های قبل جمعا با عرضه شش CD حضور چشمگیرتری نسبت به سالیان پیش داشت . ضمنا گروه اعزامی علاوه بر حضور فعال در غرفه های نمایشگاه، به منظور معرفی بیشتر برنامه ها و اشاعه فرهنگ تشیع، فعالیتهای جانبی نیز داشته اند که در این خصوص می توان از ملاقات با شخصیتهای مختلف و نیز شرکت در جلسات و اعیاد مذهبی که در مساجد شهر برگزار می شد، یاد کرد . در این سال علاوه بر مرکز، مؤسسات ذیل نیز حضور داشتند:

1- سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی 2- شرکت آسان پرداز 3- شرکت ارتباط - تولید قطعات کامپیوتر 4- شرکت طلوع احرار 5- مؤسسه تحقیقاتی یاسین 6- گروه نشریات علمی و پژوهشی .

از مهمترین دستاورد این نمایشگاه می توان به پیشنهاد تشکیل گروه نرم افزارهای علوم اسلامی اشاره نمود .

گروه نرم افزارهای علوم اسلامی

از سالهای قبل خلا حضور نرم افزارهای اسلامی در سطح گسترده در نمایشگاه احساس می شد . از این رو پس از نمایشگاه 96 و به دنبال پیشنهاد گروهی از شرکت کنندگان، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ایجاد تشکلی تحت عنوان گروه نرم افزارهای اسلامی را عهده دار گردید که ضمن دعوت از تعدادی از مؤسسات تهیه کننده نرم افزار علوم اسلامی، گروه نرم افزارهای علوم اسلامی با عضویت مؤسساتی چند تشکیل و مسئولیت اجرائی آن به مرکز تحقیقات واگذار گردید . از جمله این مؤسسات، دفتر تحقیقاتی یاسین، مرکز معجم فقهی آیت الله گلپایگانی، مؤسسه تحقیقاتی امام رضا علیه السلام، مؤسسه خدمات کامپیوتری نور، مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران هستند .

پس از تشکیل گروه، امور اجرائی نمایشگاه جی تکس 97 شروع شد و اقدامات لازم هت حضور فعالانه گروه نرم افزارهای علوم اسلامی به عمل آمد که می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- درخواست فضایی به وسعت یکصد و ده متر مربع جهت استقرار گروه که در پی تماسها و مذاکرات فراوان با مسئولان جی تکس، ستاد گروه نرم افزارهای اسلامی برای اولین بار موفق شد که با دریافت 10% تخفیف در اجاره بها مبلغ قابل توجهی صرفه جویی نماید .

2- ایجاد تسهیلات برای ورود و خروج به کشور امارات و اسکان در مدت اقامت .

سال 1376 جی تکس 97

در جی تکس 97 مرکز تحقیقات همراه گروه نرم افزارهای اسلامی (و بعنوان مسئول اجرائی گروه) حضور فعالانه ای داشت و در دو بخش (نمایش و فروش) شرکت کرد .

برنامه های ارائه شده عبارت بودند از:

1- نورالانوار 2- نورالفقاهة 3- نورالحکمة 4- نورالالفاظ 5- نورالعترة 6- نورالسیرة 7- نورللاهداء .

دستاوردهای حضور مرکز در جی تکس 97

نمایشگاه بین المللی Gitex 97 در شرایطی در دبی برگزار شد که حضور شرکتها و مؤسساتی که از ایران در این نمایشگاه شرکت کرده بودند چشمگیرتر از سالهای پیش بوده و نظم و انسجام آن زبانزد ناظران خارجی بود .

پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز مجموعه اختصاص یافته به کشورمان، عظمت این حضور را دو چندان می نمود بگونه ای که نه تنها راهنمای علاقه مندان به بازدید از محصولات نرم افزاری ایران قرار می گرفت بلکه خود نشانه ای از تاثیر این حضور علمی در تبلیغ فرهنگ نظام اسلامی بود .

در این نمایشگاه که هر سال برای ارائه آخرین محصولات نرم افزاری و سخت افزاری رایانه ای تشکیل می گردد در این سال به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، فضایی برابر 110 متر مربع به شرکت ها و مؤسسات ایرانی اختصاص یافته بود که اکثر موارد به ارائه نرم افزارهای علوم اسلامی می پرداختند .

این مرکز با دعوت از نشریات بین المللی و شرکت های خارجی موفق به ایجاد فضای بسیار مناسب برای معرفی نرم افزارهای تهیه شده توسط مؤسسات شرکت کننده به علاقه مندان آنها در سطح جهان شد . استقبال بی نظیر نشریات و شرکت های خارجی و همچنین بازدیدکنندگان مختلف از مراکز علمی سراسر جهان و همچنین علاقه مندان به نرم افزارهای رایانه ای و خصوصا برنامه های علوم اسلامی موجب شد که کلیه نسخه های برخی از محصولات ارائه شده در روزهای نخست خریداری شده و پس از آن از سایر متقاضیان تنها سفارش پذیرفته شود . به قضاوت مسئولان برگزار کننده نمایشگاه، نظم و هماهنگی و انسجام شرکتها و مؤسسات و مراکز ایرانی و تمرکز و استقرار آنها در جایگاهی تحت پرچم پر افتخار نظام اسلامی در بین تمامی شرکت کنندگان مستقل و یا کشورهای شرکت کننده بی نظیر بوده است . در این نمایشگاه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی موفق به ارائه هفت برنامه از نرم افزارهای اسلامی که تماما در قالب دیسک های لیزری تهیه شده بود گردید .

در بین این نرم افزارها برنامه نورالانوار حاوی متن کامل قرآن شریف با قرائت کامل آن و همچنین ترجمه فارسی و انگلیسی قرآن و تفسیر المیزان و همچنین برنامه نورالسیرة حاوی کتب تاریخ اسلامی که در قالبی بسیار زیبا تهیه شده بود جایگاه ویژه ای داشت .

نوای ملکوتی تلاوت آیات شریف قرآن و مراثی سالار شهیدان ابا عبد الله الحسین علیه السلام و همچنین تواشیح اسماء ذات مقدس ربوبی در فضای نمایشگاه یادآور پرچم سبز همیشه برافراشته محمدی صلی الله علیه و آله وسلم در طول تاریخ بود که شیفتگان اسلام ناب را به سوی خویش جذب می نمود .

کتاب رایانه BBS

شبکه اطلاع رسانی رایانه ای خانه کتاب ایران راه اندازی شد . در این شبکه فهرست و اطلاعات کتابشناسی 130000 عنوان کتاب که از سال 69 تاکنون منتشر شده است وجود دارد . که می توان جستجوهای مختلفی را براساس موضوع کتاب عنوان، پدید آورنده، ناشر و . . . در آن انجام داد .

پیک روز، کتاب هفته و کتاب ماه سه نشریه کتاب شناختی است . این نشریات به ترتیب حاوی اطلاعات کتابهای منتشر شده در روز، هفته و ماه می باشد . «کتاب ماه » به صورت موضوعی منتشر می شود . تاکنون کتاب ماه های کودک و نوجوان، دین، ادبیات و زبان، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر، کلیات، فلسفه و روانشناسی چاپ و منتشر شده است .

متن این نشریات به صورت کامل برروی شبکه قرار داده شده است و قابل دریافت بر روی رایانه های شخصی کاربران است .

این شبکه دارای بخشهای زیر است: خبر به صورت روزانه، تازه های کتاب (کتابهای ی که وارد بازار نشر شده اند)، فرهنگ قرآنی، بانک نرم افزار، اهل قلم ونوقلمان .

نحوه برقراری ارتباط

- با یک رایانه شخصی، مودم و یک خط تلفن و نرم افزار Pc Anywhere می توان به این شبکه وصل شد .

شماره تلفن های شبکه: (10 خط) 6414950 .

برای عضویت با شبکه تماس گرفته و با استفاده از گزینه «کاربر جدید» ، خود را به شبکه معرفی کنید . سپس برای تایید، به محل شبکه مراجعه و فرمهای درخواست عضویت را پرکنند .

اجرای برنامه های قدیمی تر

همراه ویندوز 95 یک برنامه کمتر شناخته شده وجود دارد که به شما امکان می دهد برنامه های عتیقه داس و ویندوز 1 . 3 را در ویندوز 95 اجرا کنید . کلید وادار ساختن این برنامه ها برای اجرا شدن در ویندوز 95 استفاده از تنظیمات ضبط شده در بخش [Compatibility] از فایل Win.ini است . اگر فایل C:\windows\win.ini را باز کنید، مدخل هایی مثل اینها را خواهید دید:

[Compatibility]

ACAD0*8000

AMIPRO=0*04000010

هر مدخل به ویندوز 95 می گوید که چطور فلان برنامه را وادار به کار کردن کند - برای مثال «کلک زدن در مورد شماره روایت ویندوز» ، «اعطای پشته بیشتر به برنامه » ، و . . . خوشبختانه لزومی ندارد که این تنظیمات را از بر کنید . کافی است روی File/Run کلیک کرده و فرمان mkcompt را ماشین نمایید . بعد روی File\Choose Program کلیک کرده و محدودیت های مورد نظرتان را از پنجره Make Compatible بردارید.

Make Compatible

Don؛tspool to enhanced meta files

Give application more stack space

Lie abou tprinter device mode size

Lie about Windows version number

Win 3.1 style controls

برگرفته از کامپیوتر 64

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان