ماهان شبکه ایرانیان

در اینترنت، راه را گم نکنید

وقتی برای دریافت اطلاعات مورد نظرتان به شبکه اینترنت وصل می شوید در می یابید که در اقیانوسی از اطلاعات سرگردان شده اید

اشاره

وقتی برای دریافت اطلاعات مورد نظرتان به شبکه اینترنت وصل می شوید در می یابید که در اقیانوسی از اطلاعات سرگردان شده اید. بسیاری با در اختیار داشتن خط اینترنت از ترس گم شدن در این شاهراه اطلاعاتی از این شبکه استفاده نمی کنند; اما همیشه وضع به این منوال نخواهد ماند. اکنون افراد بسیاری به عنوان راهنمای محققان در اینترنت از طرف مراکز سرویس دهنده تربیت شده اند که شما را برای رسیدن به اطلاعات مورد نظرتان راهبری می کنند.

شبکه جهانی نور وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برای آنکه پژوهشگران از حداکثر فرصت خود در ساعات ارتباط با اینترنت استفاده ببرند، دست شما را در دست راهنما می گذراند تا در اینترنت راه را گم نکنید.

ضمن تشکر از آقای اکبری مسئول بخش پژوهش شبکه جهانی نور، حاصل گفتگوی ره آورد نور را با ایشان به نظرتان می رسانیم.

وظیفه بخش پژوهش در بانک اطلاعات اینترنت چیست؟

ابتدا لازم می دانم از نشریه ره آورد نور که این فرصت را در اختیار ما گذاشت تا فعالیتهای این بخش برای آشنایی خوانندگان منتشر شود تشکر کنم. کار بخش پژوهش در اینترنت علی الاصول، جستجو و گشت و گذار در اینترنت است. البته گشت و گذاری هدفدار که به کمک آن مطالب ارزشمند تحقیقی و علمی را پیدا کنیم و آنها را به صورت آماده به دیگر محققان و علاقه مندان ارائه بدهیم. در واقع هدف ما این است که محققان و پژوهشگران به آسانی و با سرعت بتوانند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

ممکن است راجع به وظایف بخش پژوهش در اینترنت و کم و کیف فعالیتهای آن بیشتر توضیح دهید؟

برای اینکه وظیفه پژوهش در اینترنت مشخص شود، لازم است نخست به بخشهایی که در شبکه نور سرگرم فعالیت هستند اشاره کنم. ما در شبکه جهانی نور بخش دیگری تحت عنوان بخش اطلاع رسانی داریم که این بخش خود عهده دار انجام دو کار است; یکی ارسال اطلاعات و دوم دریافت اطلاعات. قسمت ارسال اطلاعات مربوط می شود به پایگاههایی که ما در اینترنت داریم. اما قسمت دریافت اطلاعات شامل بانک اطلاعات و پژوهش است. افراد به بانک اطلاعات مراجعه می کنند و مطالب مورد نیاز خود را دریافت می کنند اما نکته مهم و قابل ذکر در بخش پژوهش این است که ما اطلاعات را به صورت گزینش شده دریافت می کنیم و با یک دسته بندی خاص در اختیار دیگران قرار می دهیم.

این بخش تا کنون چه فعالیتهایی داشته و چه برنامه هایی در دست اقدام دارد؟

به طور کلی کارهای بخش پژوهش را در چهار بخش کلی می توان خلاصه کرد. یکی اطلاع رسانی به محققان و افراد خود این مجموعه است که این اقدام در جهت پیشبرد اهداف شبکه صورت می گیرد. مثلا ما در پایگاه حوزه محققانی داریم که به تناسب تخصص و گرایش شان نیازمند جمع آوری برخی اطلاعات برای اینترنت هستند. این افراد طبعا برای این کار، در درجه اول باید با اینترنت آشنایی داشته باشند. آنها همچنین باید در رابطه با موضوع تحقیقی خودشان، دیگر سایت های اینترنت را دیده و با آنها هم آشنایی داشته باشند. به این ترتیب یک قسمت از کار ما مربوط می شود به اطلاع رسانی به این افراد که در پایگاه حوزه مستقر هستند. بخش دوم، اطلاع رسانی به مراجعان بانک است که خواهان دریافت اطلاعات هستند. ما برای مثال در این راستا، فهرستی از پایگاههای شیعی تهیه کردیم و یک خط خاص برای آنها در نظر گرفتیم. مثلا پایگاههای مربوط به امام خمینی در اینترنت، لیستی از پایگاههای اسلامی، لیستی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که بر روی شبکه اینترنت است و همچنین پایگاههای معتبر و مشهور ایرانی که قابل استفاده هستند; و در مجموع پایگاههایی در زمینه های مختلف را برای محققان آماده کرده ایم که این هم یک بخش از کار ما بوده است. کار دیگر ما اطلاع رسانی در سطح عام و در واقع خارج از محدوده شبکه است. مورد اخیر، خود به دو بخش تقسیم می شود: یکی شعبه مربوط به جزوات راهنما است که در این ارتباط تا کنون جزوه های آموزش اینترنت و آشنایی با اینترنت را عرضه کرده ایم. همچنین جزوه ای تحت عنوان راهنمای جستجوگرها تهیه کرده ایم که در ضمن آن جستجوگرهای خوب و قوی روی شبکه را معرفی کرده ایم. بعلاوه برخی آدرسهای اسلامی به شکل جزوه ارائه کرده ایم. خوشبختانه در نمایشگاههایی که برگزار شده از این جزوات خیلی استقبال شده. مثلا جزوه راهنمای کتابفروشیهای اینترنت از جمله این جزوات بوده که خیلی مورد توجه قرار گرفته است. بخش دیگر از کار ما اطلاع رسانی در قالب اخذ سفارش و انجام پروژه های پیشنهادی از جانب دیگران در جهت موارد تقاضای آنها است. البته سعی ما در این قسمت این بوده که در انتخاب این گونه کارها دقت لازم را به عمل آوریم و تنها در رابطه با طرحهای دارای اهداف انسانی و اسلامی قبول همکاری کنیم و کسانی که پروژه خاصی در این زمینه ها دارند را از کمک و مساعدت لازم برخوردار سازیم.

در زمینه پروژه های سفارشی که از دیگر مراکز می پذیرید، تا به حال چه مقدار فعالیت شده و آیا بنا دارید که این روند را همچنان ادامه دهید؟

این قسمت از کارها فقط به اشخاص حقیقی مربوط نمی شود بلکه عمدتا به مؤسسات و مراکزی که در موضوعات مختلف مشغول فعالیت هستند مربوط می شود. البته کیفیت انجام پروژه، مدت و چگونگی آن به طرفین قرارداد و توافق میان آنها بستگی دارد.

در جریان پژوهشهایی که انجام می دهید، آیا ورود اطلاعات به اینترنت دارید یا دریافت اطلاعات؟

ما در بخش پژوهش، اطلاعات را فقط دریافت می کنیم اما اطلاع دهی و یا به اصطلاح ورود اطلاعات، به اینترنت و به پایگاههای ما شامل همان سه پایگاه که زیر پوشش شبکه جهانی نور فعالیت می کنند مربوط می شود. این پایگاهها شامل پایگاه «حوزه نت »، «نور سافت » و «نور نت » است که هر کدام عهده دار جهت خاصی از کار می باشند. پایگاه حوزه نت در واقع جنبه علمی و اسلامی را دنبال می کند. پایگاه نور سافت، معرفی خود مرکز را انجام می دهد و پایگاه نور نت هم شبکه جهانی نور را معرفی می کند.

لطفا قدری در خصوص اهمیت پژوهش و جایگاه آن در بانک های اطلاعات اینترنت توضیح دهید.

جایگاه پژوهش در این بانک ها بسیار مهم است. اگر بنا باشد محققان و پژوهشگرانی که می خواهند مطالبی را روی شبکه دنبال کنند و از آنها در جهت کار تحقیقی خود استفاده نمایند، ناچار باشند همه چیز را از ابتدا شروع کنند قهرا وقت بسیاری را باید در این جهت صرف کنند بویژه اگر آشنایی بالنسبه کمتری هم با اینترنت داشته باشند. این مسئله وقتی شکل حادتری به خود می گیرد که پژوهشگر وقوف کافی به زبان سایت مورد نظر نداشته باشد. اما اگر بتوانیم لیستی از پایگاهها را -در جهات خاصی که مورد نظرمان است- حاوی اطلاعاتی در رابطه با پایگاههای مختلف خصوصا پایگاههای اسلامی، برای محققان فراهم کنیم، طبعا وقت کمتری از آنها گرفته خواهد شد و به راحتی خواهند توانست اطلاعات لازم را دریافت کنند و سریع تر به مطالب مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. بنا بر این جلوگیری از اتلاف وقت محققان و تسریع در دسترسی آنان به اطلاعات مورد نیاز، دو نکته ای است که اهمیت جایگاه پژوهش را روشن می کند و ما در واقع به این وسیله توانسته ایم خدمت بزرگی را انجام دهیم.

قسمتی از کار ما تهیه سی دی ها و معرفی اینترنت از این طریق بوده است. این کار را برای کمک به کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند، یا می خواهند از اینترنت به صورت مقطعی -یا در یک موضوع خاص- و در یک زمان محدود استفاده کنند انجام داده ایم. مثلا در این راستا اقدام به تهیه سی دی هایی در رابطه با پایگاههای موجود در اینترنت نموده ایم. از جمله یک سی دی حاوی اطلاعات نسبتا جامعی در خصوص پایگاههای اسلامی در اینترنت تهیه کرده ایم که شامل 30 پایگاه از پایگاههای برتر و شیعی است. در این خصوص کارهای دیگری را نیز در دست اقدام داریم; برای مثال سی دی های جداگانه ای مربوط به فلسفه، قرآن، و امام خمینی قدس سره. البته سی دی فلسفه و قرآن هنوز در حال تکمیل است ضمن آنکه بخش زیادی از آن دو آماده شده و به زودی عرضه خواهد شد. این سی دی ها چنانکه اشاره شد برای کسانی که به طور مقطعی و یا در موضوع خاص به اینترنت نیاز دارند کاملا مفید است و آنها می توانند از طریق این سی دی ها نیازهای خود را به خوبی برآورده کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان