HTML ناشر WEB

آیا تا کنون احساس کرده اید مطلبی دارید که مایلید دیگران نیزاز آن آگاه شوند؟ آیا شما، استاد محترم دانشگاه، محقق گرامی،روحانی عزیز،

(قسمت اول)

آیا تا کنون احساس کرده اید مطلبی دارید که مایلید دیگران نیزاز آن آگاه شوند؟ آیا شما، استاد محترم دانشگاه، محقق گرامی،روحانی عزیز،... می خواهید کلاس درس خود را به کلاسی همگانی در سرتاسر جهان تبدیل کنید؟ آیا تا کنون به این مطلب فکر کرده اید که ترتیبی دهید تا کتابها و نوشته های علمی شما را تمام دنیا ببینند و بخوانند؟ آیا می خواهید سخنان شما را همگان بشنوند؟آیا نمی خواهید در شاهراه اطلاعاتی دنیا شما نیز جایگاهی داشته باشید؟ آیا مایل نیستید با محققان، دانشمندان تبادل نظر کنید و باتالیفات و نوشته های آنان آشنا شوید؟

اکنون html پاسخگوی تمام سؤالات شما نیست.

دنیای امروز، دنیای اطلاعات و اطلاع رسانی است، دنیایی که اطلاعات در آن فراتر از مرزهای جغرافیایی گردش می کند ومحدود به شهر، کشور و منطقه خاصی نیست.

امروز تبادل اطلاعات در سر تا سر جهان با فشردن چند کلید درپشت صفحه نمایش امکان پذیر شده است. کامپیوتر، اینترنت وویندوز چنان با زندگی مردم جهان آمیخته شده است که نبود آن تاثیرات منفی بر زندگی کنونی خواهد داشت. اکنون در جهان ارتباطات برای رسیدن به خواسته ها و مقاصد خود، باید ابزاری مؤثر و قوی نیز متناسب با این عصر در اختیار بگیرید.

زبان html از بهترین و پر انعطاف ترین ابزار موجود برای نیل به اهداف شما است.

html چیست؟

html زبان نشانه گذاری متون است که از حروف ابتدای کلمات، (hyper Text marked language) گرفته شده است واصطلاحا به «زبان نشانه گذاری متون پرشی » مشهور است. این مطلب از این واقعیت سرچشمه گرفته است که با کلیک کردن فشردن دکمه سمت چپ در موس رویدادی اتفاق می افتد.

به دیگر سخن html همان زبان اصلی بیان کننده صفحات internet است و در حقیقت منتشر کننده صفحات web در internet می باشد.

html به عنوان یک زبان برنامه سازی آری یا نه؟

html در حقیقت یک زبان نشانه گذاری شگفت انگیز و جالب است که ویژگیهای منحصر به فردش، آن را به یک زبان قدرتمندتبدیل کرده است. گستره فعالیت این زبان چه از لحاظ ابزاری و چه از لحاظ نسخه، (version) ، به سرعت رو به پیشرفت و ارتقاء است تا حدی که امروزه برنامه بسیاری از بانک های اطلاعاتی اعم ازصوتی، تصویری و غیره با این زبان به راحتی نوشته می شود.

اجازه بدهید موضوع را از جوانب مختلف بررسی کنیم و سپس آن را با زبان های برنامه نویسی Delphi,C, pascal و غیره مقایسه کنیم.

البته مقایسه بین html و زبانهای همه منظوره، فقط برای بیان سهولت کار و روش کاربرد صورت می پذیرد.

ساخت برنامه

برای ایجاد یک برنامه با در زبانهای برنامه نویسی همه منظوره مانند pascal ،حد اقل به یک ویرایشگر برای ایجاد فایل و یک مفسر برای تبدیل آن به کدهای assembly نیاز داریم اما در html ،شما فقط برنامه خود را در یک ویرایشگر متنی (مانند Edit در Dos و notepad در widows ایجاد می کنید و از اینجا به برنامه به عهده مرورگر اینترنت، (internet Explorer) در windows خواهد بود.

اجرای برنامه

بعد از ایجاد یک فایل در pascal یا C و یا هر زبان دیگر برنامه شما توسط مفسر، تفسیر می شود و یک فایل با پسوند com و exe در اختیار شما قرار می دهد. سپس برای اجرا کردن برنامه، این فایل اجرا خواهد شد. در html چنین چیزی وجود ندارد و عمل اجراکردن و تفسیر برنامه در یک زمان توسط internet Explorer انجام می پذیرد.

ویرایش برنامه

از آنجا که عمل تفسیر برنامه html فقط در هنگام اجرا کردن آن صورت می پذیرد، ویرایش و تنظیم دوباره آن بسیار آسان خواهد بود، اما در زبانهای برنامه نویسی دیگر قادر به تغییر در فایل تفسیر شده نیستیم و فایل تغییر یافته باید دو باره توسط مفسر، تفسیرگردد.

امکانات Html

محیط و سیستم عاملی که برنامه html در آن اجرا می شودسیستم عامل windows است. به همین دلیل این برنامه می تواند ازبسیاری از تواناییها و امکانات سیستم عامل بهره بگیرد و برای این کار نیاز به تعریف و تنظیم های سخت افزاری و نرم افزاری خاصی نیست.

به همین دلیل html دارای انعطاف پذیری بسیاری است ومی تواند به خوبی جلوه های تصویری و صوتی را فراهم کند.

نکته قابل توجه این است که استفاده از فایل html فقط منحصردر شبکه internet نیست بلکه ما قادر خواهیم بود بدون اتصال به internet اسناد خود را ایجاد کرده و CD از فایل تهیه شده بهره ببریم.

به عنوان مثال شما می توانید کتاب و مجله خود را توسط html ایجاد کنید و در همان محیط نیز از آن استفاده کنید و فقطزمانی که می خواهید کتاب خود را به تمام دنیا عرضه کنید نیاز به ارتباط با internet خواهید داشت.

html آسان، پر استفاده و قدرتمند

همان طور که قبلا اشاره شد زبان نشانه گذاری html که بیشتر با هدف اطلاع رسانی و انتشار اطلاعات بنیان نهاده شده است;فوق العاده برای این کار راحت است. شما برای ایجاد و ساختن صفحات زیبا و کامل از دستورات ساده استفاده می کنید و فایل متنی بی صدا و بی جان خود را به صورت پویا و زنده در می آورید. این مزیت به این دلیل امکان پذیر شده است که ابزار و امکانات پیچیده در internet Explorer قرار دارد نه در فایل شما; این ویژگیها ازبزرگ ترین مزایای html به شمار می آید که حجم آن را بسیاراندک کرده و ویرایش و انتقال آن را آسان ساخته است ودستورات به کار گرفته شده در آن به زبان محاوره ای انگلیسی بسیارنزدیک است.

مراحل ایجاد یک فایل html

1- اجرا کردن یک ویرایشگر متنی (برای نمونه wordpad , notepad در windows و Edit در Dos 2- نوشتن کدهای html در داخل فایل 3- در صورت تمایل به نوشتن متون فارسی، FONT مناسب را تعریف نموده و فارسی تایپ می کنیم و از طریق windows عربی، (enable) و یا از طریق 2000 windows فارسی می توانیم امکان تایپ فارسی را در داخل فایل فراهم کنیم.

4- ذخیره فایل مزبور با پسوند htm یا html بر روی هارددیسک یا فلاپی 5 - به Explorerstart menu>programs>internet منتقل شده و برنامه internet Explorer را اجرامی کنیم; پس از ورود به منوی File گزینه open را انتخاب نموده و فایل ساخته شده با html را در داخل آن اجرا می کنیم.

به عنوان نمونه یک فایل html با محتویات زیر را ایجادکرده و مراحل بالا را تکرار نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان