ماهان شبکه ایرانیان

اینترنت در عربستان سعودی

اینترنت در تنها کشور جهان که نامش نامی مشتق از خانواده سلطنتی است، یعنی در کشور سعودی ها، وضع بهتری پیدا کرده است; به طوری که اگر تجارت الکترونیکی را که از زیرساختار اینترنت استفاده می کند (در سال ۱۹۹۹) ملاک قرار دهیم، عربستان سعودی در بین ۶۰ کشور جهان مقام چهلم را حائز می شود! این در حالی است، که عربستان خیلی دیر به قافله اینترنتی ها پیوست

اینترنت در تنها کشور جهان که نامش نامی مشتق از خانواده سلطنتی است، یعنی در کشور سعودی ها، وضع بهتری پیدا کرده است; به طوری که اگر تجارت الکترونیکی را که از زیرساختار اینترنت استفاده می کند (در سال 1999) ملاک قرار دهیم، عربستان سعودی در بین 60 کشور جهان مقام چهلم را حائز می شود! این در حالی است، که عربستان خیلی دیر به قافله اینترنتی ها پیوست. زیرا تا سال 1998، اینترنت در این کشور ممنوع اعلام شده بود.

هم اکنون مرجع مقررات گذاری مخابرات در عربستان سعودی برای 41 شرکت در بخش خصوصی، مجوز فعالیت صادر کرده است. از میان این شرکتها 27 فراهم آور سرویس های اینترنتی در عربستان سعودی فعال هستند، که سه فراهم آور سرویس اینترنتی دارای میانجی های لازم برای اتصال به ISDN (شبکه های دیجیتالی سرویس های یک پارچه) نیز هستند. یکی از این فراهم آوران سرویس های اینترنتی شرکتی با نام «پرایم نت » است، که دارای 7500 مشترک است و هر روز نیز بر تعداد مشترکان آن افزوده می شود. یکی از سرویس های این شرکت، سرویس کارت های پیش پرداختی (prepaid cards) است. این شرکت امیدوار است که از ناحیه کارت های پیش پرداختی، بیشترین مشتریان اینترنت و بیشترین سود را به سوی خود جلب کند.

تشکیلات سرویس دهی به مشترکان اینترنت، در عربستان، به سه بخش تقسیم می شود:

1- شرکت مادر مخابرات در عربستان سعودی، که با حروف STC مشخص می شود.

2- شهر تحقیقاتی «ملک عبد العزیز» که بر پژوهش در علوم و فن آوری ها می پردازد.

3- فراهم آوردن سرویس اینترنت با ISP ها، STC پی بستر سراسری با backbone را اداره می کند. شهر تحقیقاتی ملک عبدالعزیز و ISP ها نیز، که در بخش خصوصی تغذیه می شوند، سرویس دهی را بر عهده دارد. STC در نظر دارد پی بستر خود را مجهز به ATM و «نیوبریج » ) (New bridge) سفارش داده است، که از شبکه فیبر نوری با سرعت 155 مگابیت بر ثانیه استفاده خواهد کرد. این شبکه پر سرعت سه شهر جده، ریاض و دامان را به هم پیوند می دهد. به طوری که 65 درصد از جمعیت عربستان تحت پوشش اینترنت در خواهد آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان