فناوری های مالی و رفع چالش های پیش رو- علیرضا دلیری*

فین‌تک یا فناوری‌های مالی معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند.

فناوری های مالی و رفع چالش های پیش رو- علیرضا دلیری*
شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارتاپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند. امروزه فین‌تک‌ها از اهمیت بالایی در نظام مالی کشورها برخوردار هستند. رشد و گسترش فین‌تک‌ها در سال‌های اخیر به اندازه‌ای بوده است که توجه فعالان بازارهای پولی و مالی و مشتریان آنها را در تمام کشورها به خود جلب کرده‌اند. سابقه فین‌تک‌ها به حدود یک دهه می‌رسد اما رشد آنها بیشتر در چند سال‌ اخیر رخ داده است. شکل‌گیری فین‌تک‌ها در زیرمجموعه بانک‌ها یا موسسات مالی با روح فین‌تک در تضاد است. زیرا فین‌تک‌ها رقیب شیوه‌های سنتی مالی هستند و نمی‌توانند زیرمجموعه آنها باشند. فین‌تک ها می توانند هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویس‌های مالی را افزایش می‌دهند.
در ایران، در سال‌های اخیر به حوزه ی فین تک توجه خاصی شده است. حوزه مالی در کشور ما سال هاست بنا به شرایط و ضوابط، محیط بسته و محدودی را تجربه کرده است و همین امر تقاضای زیادی برای خدمات نوآورانه و فناورانه مالی در بین فعالان حوزه کسب و کار به وجود آورده که در استقبال از استارتاپ‌های فین تک نیز مشهود بوده است.
فین‌تک می‌تواند تکمیل کننده خدمات بانک‌ها و مؤسسات مالی باشد و نه جایگزین یا رقیبی برای آنها. بدین شکل که برای پاسخ دهی به نیازهای خرد بازار و برای دسترسی به تمام گوشه‌های بازار و پوشش دهی تمام نیازها، به موسسات چابک‌تر با خدمات متنوع تری نظیر استارتاپ‌های فین تکی وجود دارد. هریک از این استارتاپ‌ها با تعریف گروه خاصی از مشتریان، با ارئه راه حلی نهایی و سفارشی شده، بخشی از نیازهایی را که بانک‌ها و موسسات فعلی قادر به پاسخگویی به آنها نیستند، پوشش می‌دهند.
مطابق تعاملات صورت گرفته معاونت علمی و فناوری با بانک مرکزی ان شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد بیش از پیش این حوزه با برداشتن سدهای قانونی و تدوین صلاحیت های فعالیت فناوری های مالی توسط دستگاه های ذیربط خواهیم بود.
به رغم مشکلات بسیاری که پیش روی این فناوری های مالی قرار گرفته است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن است که بتواند در این زمینه مشکل گشایی نموده و با توجه به رسالت خود که حمایت از حوزه های نوآورانه است به توسعه این بخش هم کمک نماید.
به نظر می رسد به دلیل اینکه فناوری های مالی در حوزه های میان بخشی از جمله بازار سرمایه، بیمه، بانکداری فعالیت می کنند، نیاز است که تعاملی مشترک در دبیرخانه، کارگروه یا دفتری مشترک میان نهادهای مذکور در جهت تدوین صلاحیت های فعالیت و مشکل گشایی تشکیل گردد و بر این اساس پیگیری چالش ها، رفع موانع قانونی، تدوین و تصویب دستورالعمل ها انجام شود.
امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد بیش از پیش از حوزه باشیم.

*معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر