ماهان شبکه ایرانیان

پنجره ها دریچه ای به دنیای رایانه

اولین نمایشگاه مراکز علمی پژوهشی حوزه علمیه قم با بازدید مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای به کار خود پایان داد.

عرضه توانمندیهای پژوهشی حوزه علمیه قم در اولین نمایشگاه علمی پژوهشی حوزه ها

اولین نمایشگاه مراکز علمی پژوهشی حوزه علمیه قم با بازدید مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه که از تاریخ نهم مهرماه سال جاری به مدت یک هفته در مجتمع فرهنگی امام خمینی و با شرکت بیش از 80 مؤسسه و مرکز تحقیقاتی برگزار شد.

آخرین یافته های علمی و پژوهشی این مراکز را در قالب نرم افزار کتاب جزوه، مقاله، نمودار و فیلم به نمایش گذاشته شد.

از ویژگی های منحصر بفرد این نمایشگاه می توان به تنوع زمینه های فعالیت علمی و پژوهشی حوزه اشاره کرد.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز در راستای اهداف اطلاع رسانی خود با حضور در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقی خود را در قالب 12 نرم افزار اسلامی ارائه کرد.

در این میان برنامه های رایانه ای نورالانوار2، نور2 جامع الاحادیث، درایة النور (رجال) و کتابخانه اصول به دلیل قابلیت و امکانات ویژه از استقبال بالایی نسبت به دیگر برنامه ها برخوردار بود.

همچنین در طول برگزاری نمایشگاه علاوه بر مقام معظم رهبری دیگر شخصیتهای علمی - سیاسی و حوزوی کشور از نمایشگاه بازدید و دیدگاههای خود را در جهت ارتقا کمی و کیفی فعالیتهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم ارائه کردند.

برگزاری کنفرانسهای علمی از برنامه های جانبی این نمایشگاه بود که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مقاله نرم افزار موسوعه نهج البلاغه به مناسبت سال امام علی علیه السلام را در این کنفرانس ها ارائه کرد.

20 لوح فشرده قرآنی جدید در هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عرض
ه شد

تولیدکنندگان نرم افزارهای اسلامی جدیدترین نرم افزارهای قرآنی خود را در هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران به علاقه مندان و قرآن پژوهان عرضه نمودند.

این نمایشگاه که با حضور شخصیتهای شناخته شده قرآنی از کشورهای مختلف جهان و سخنرانی آیة الله هاشمی رفسنجانی در ماه مبارک رمضان افتتاح شد، دارای بخشهای مختلف و متنوعی بود که از جمله می توان به بخشهای آثار مکتوب، آثار هنری، بین الملل، رایانه ای و صوتی و تصویری، جوانان، دانشگاهها ، بانوان، فعالیتهای فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان، فروش، ماوراء از دریچه سینما، پرده خوانی قصه های قرآنی، سرای اهل قلم و مراسم و محافل انس با قرآن، غرفه ویژه امام علی علیه السلام و کارگاه بزرگ قرآنی اشاره کرد.

در بخش رایانه نمایشگاه، امسال 30 مؤسسه و مرکز رایانه ای اسلامی حضور داشتند که برنامه های رایانه ای خود را در موضوعات مختلف علوم قرآنی و اسلامی به نمایش گذاشتند.

حضور مراکز رایانه ای نسبت به سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در بخش رایانه نمایشگاه هشتم بیش از 20 لوح فشرده علوم اسلامی برای اولین بار عرضه شد. از جدیدترین برنامه های ارائه شده در هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می توان به نرم افزارهای المائده، دانشنامه بزرگ نهج البلاغه، زندگانی چهارده معصوم، حدیث آخر، فروغ بی پایان، القرآن للاسرة، درمان با قرآن، جامع القرآن الکریم، نسخه های قرآنی، صبا و آوای ملکوت اشاره کرد.

همچنین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امسال با عرضه بیش از 12 برنامه رایانه ای از موضوعات علوم قرآنی و اسلامی در نمایشگاه شرکت کرد. در نمایشگاه امسال مرکز تحقیقات، نرم افزار نور (2) جامع الاحادیث بزرگترین کتابخانه احادیث اهل بیت با 187 عنوان کتاب در 442 جلد از 90 مؤلف را برای اولین بار ارائه کرد که مورد استقبال چشمگیر علاقه مندان و بویژه محققان قرار گرفت

نرم افزار آوای ملکوت که نخستین مجموعه آموزش روخوانی قرآن کریم ویژه نونهالان با امکاناتی مانند تمرین و تلاوت سوره های کوچک، احادیث مربوط به قرآن با سرگرمی و بازی و افزارهای مرکز بودند که در این نمایشگاه عرضه شد.

در حاشیه نمایشگاه آقای مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مجله ره آورد نور با تاکید بر حمایت این وزارتخانه از فعالیتهای قرآنی و تولید نرم افزار علوم اسلامی و قرآنی گفت: با توجه به جایگاه مناسب نرم افزارهای قرآنی و استقبال گرم مردم بویژه کودکان و نوجوانان از اینگونه برنامه ها، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشویق و فراهم سازی زمینه های حضور مؤسسات رایانه ای در نمایشگاههای داخلی و خارجی است.

وی افزود: یکی دیگر از سیاستهای حمایتی این وزارتخانه مشارکت در تولید نرم افزارهای قرآنی است که هم اکنون چند برنامه قرآنی جامع با همکاری مؤسسات دیگر در حال تولید می باشد.

ستاد نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همانند سالهای گذشته نرم افزارهای جدید قرآنی را بررسی و در نهایت دو نرم افزار دانشنامه رایانه ای نهج البلاغه و بصائر از مرکز رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و نرم افزار آموزشی قرآن ویژه کودکان با عنوان صبا از دفتر تحقیقاتی یاسین قم را به عنوان نرم افزارهای قرآنی برگزیده انتخاب نمود.

سایت کودکان

بر اساس تحقیقات انجام شده طی یکی دو سال آینده، کودکان بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل خواهند داد و به همین دلیل هم اکنون توجه بسیاری از شرکتهای مختلف به این امر معطوف شده است. یکی از سایت هایی که مدعی است والدین می توانند با خاطری آسوده به کودک خود اجازه دهند تا در آن به گشت و گذار بپردازد، سایت Kidscom.com است. تمام مطالب این پایگاه، به تناسب این گروه سنی کنترل شده است.

در این سایت می توان سرگرمی های مختلفی از قبیل بازی و معما یافت. همین طور می توان با کودکان سراسر جهان ارتباط برقرار کرد و با آنها دوست شد. نشانی این سایت چنین است:

www. kidscom.com

نرم افزار جدید صدا را به متن تبدیل می کند

نرم افزار تبدیل صوت به متن به بازار کامپیوتر کشور عرضه شد. این نرم افزار که Typing instructor نام دارد صدای کاربر را به متن تبدیل می کند و به صورت تایپ شده در روی صفحه مونیتور به نمایش در می آورد. این نرم افزار در محیط ویندوز فعال است و برای استفاده از این نرم افزار، PC کاربر باید دارای میکروفون و کارت صوتی باشد.

اولین رای گیری تمام الکترونیکی در برزیل انجام شد

مقامهای ژاپن و کشورهای آمریکای لاتین، علاقه خود را نسبت به سیستم الکترونیکی رای گیری در برزیل اعلان کردند.

روزنامه «ال پائیس » چاپ مونته ویدئو پایتخت اروگوئه، روز دوشنبه نوشت: مقامهای این کشور، به منظور کسب تجربه از سیستم رای گیری الکترونیکی که برای اولین بار روز یکشنبه در جریان انتخابات مسئولان ایالتهای برزیل، مورد استفاده قرار گرفت، در این کشور حضور یافتند.

سازمان برگزاری انتخابات برزیل اعلان کرد: علاوه بر مقامات اروگوئه، مقامهای آرژانتین، ژاپن، پاراگوئه، پرو، کلمبیا، بولیوی، کاستاریکا و پاناما نیز به منظور مطالعه این روش رای گیری، در برزیل حضور داشتند.

در این انتخابات، 110 میلیون نفر شرکت کردند و رای گیری برای انتخاب شهردار و مشاوران 5 هزار و 656 شهرداری در این کشور، انجام شد.

آراء اخذ شده، از طریق 353 هزار و 780 ترمینال الکترونیکی که به صورت صندوق رای گیری تهیه شده بود، انجام گرفت.

در این ترمینال ها که در واقع کامپیوترهای قابل حمل هستند، رای دهندگان شماره نامزدهای خود را از طریق صفحه کلید وارد می کنند. تعداد آراء پس از خاتمه مدت رای گیری، توسط مسئولان هر شعبه با دفاتر شمارش رای دهندگان کنترل و سپس از طریق شبکه مخابره می شود و نتیجه شمارش آراء در سراسر کشور، تنها 15 دقیقه پس از پایان رای گیری اعلام می شود.

برزیل اعلام کرد این رای گیری، اولین رای گیری کاملا الکترونیکی جهان به شمار می رود.

شعرای برجسته ایران در اینترنت

سایت هایی مربوط به سه شاعر برجسته کشورمان حافظ شیرازی، عمر خیام و مولانا جلال الدین بلخی رومی در اینترنت قراردارد.

در این سایت ها اطلاعات بسیار مفیدی در باره این سه شخصیت ادب پارسی وجود دارد و اشعارشان به زبان انگلیسی در دسترس است.

در سایت مربوط به حافظ شیرازی که در نشانی www.hafiznlove.com قرار دارد، می توانید شرح حال این شاعر شهیر را مطالعه کنید، غزلیات او را به انگلیسی بخوانید و لذت ببرید.

در سایت مربوط به عمر خیام، می توانید اطلاعات مفیدی در باره زندگی و اشعار او پیدا کنید. سایت عمر خیام در آدرس www.promotionalguide.com/ok/ قرار دارد.

در سایت مولانا نیز می توانید دیوان شمس و مثنوی را بخوانید که به دو زبان انگلیسی و فارسی است; در باره زندگی مولوی اطلاعات مفیدی را دریافت نمایید و از دیگر سایت های مربوط به او بازدید کنید. سایت مولوی در آدرس www.rumionfire. com قرار دارد.

12 تا 15 ساله ها اینترنت را تسخیر کردند!

روز به روز بر تعداد کاربران 12 تا 15 ساله اینترنت اضافه می شود. به گزارش خبری Nadu ،طبق تحقیقات انجام شده، بیشترین میزان رشد در بین کاربران متعلق به حوزه سنی 12 تا 15 سال است. طبق این تحقیق، بسیاری از شرکتها برای جذب کاربران بیشتر، توجه زیادی به این حوزه نشان می دهند و سعی می کنند در تبلیغات خود بر این مسئله تاکید کنند.

بعد از این گروه، افراد 18 تا 21 سال هستند که در رده دوم تعداد کاربران اینترنت قرار می گیرند. کمترین استفاده کنندگان از اینترنت نیز به سالمندان تعلق دارد. افراد بین 40 تا 45 سال کمترین استفاده را از اینترنت می کنند. به گفته یک تحلیلگر، این تحقیق به شرکتها نشان می دهد که چگونه و به چه نحوی سرمایه گذاری کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

فردی که در اینترنت مواد مخدر می فروخت دستگیر شد

یک مرد آمریکایی به علت فروش مواد مخدر از طریق اینترنت در 35 ایالت این کشور، به پرداخت 200 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.

مایکل دیوید آرونوف 48 ساله ساکن آنهایم کالیفرنیا همچنین به پنج ماه حبس در زندان و پنج ماه حبس در منزلش محکوم شده است.

آرونوف گفته است که این مواد مخدر را تنها برای مصارف پزشکی فروخته است!

او پس از آن بازداشت شد که در اینترنت در حال فروش ماده مخدر به یک مامور FBI بود. وی از سال 1996 به فروش مواد مخدر در اینترنت می پرداخت و پول آن را از طریق نامه دریافت می کرد. او در این مدت 994 بسته مواد مخدر را به 149 نفر فروخته که از آن درآمدی بالغ بر 227 هزار دلار نصیبش شده است.

در سالهای اخیر، استفاده از اینترنت برای فروش مواد مخدر، اسلحه و مشروبات الکلی در آمریکا افزایش یافته است.

کنگره آمریکا دسترسی کودکان به سایت های غیر اخلاقی را محدود می کند

کنگره آمریکا در حال بررسی موضوع کمک به کتابخانه ها و مدارسی است که دسترسی کودکان به سایت های پورنوگرافی را ممنوع نکرده اند.

قانونگذاران کنگره قصد دارند با این روش، دسترسی کودکان به سایت های غیر اخلاقی را محدود کنند. اما کلینتون رئیس جمهور آمریکا اعلان کرده که با این تصمیم مخالف است و آن را نوعی سانسور می داند! اگر این لایحه تصویب شود تنها مدارس دولتی و کتابخانه هایی از کمک دولت بهره مند خواهند شد که با نصب فیلترهای لازم از دسترسی کودکان به سایت های غیر اخلاقی ممانعت به عمل آوردند.

گروه های طرفدار آزادی بیان! اعلان کرده اند که با این تصمیم به مبارزه خواهند پرداخت.

سایت «الدورة » راه افتاد

در آستانه روز جهانی کودک، سایت اینترنتی «الدورة » فعالیت خود را بر روی شبکه جهانی وب آغاز کرد.

به گزارش ایسنا این سایت به نام نوجوان فلسطینی محمد جمال الدورة نامگذاری و به منظور بزرگداشت یاد و خاطره شهید انتفاضه مسجد الاقصی و برای آگاهی جوانان از عمق فجایع رژیم صهیونیستی راه اندازی شده است.

در این سایت، بخشهای گوناگونی از اعلامیه جهانی حقوق کودک، قطعنامه های سازمان ملل علیه اسرائیل، گالری عکس جنایات رژیم صهیونیستی، عکسهایی از انتفاضه و شهدای آن، چند قطعه نماهنگ، گزیده نظریات مقام معظم رهبری و مقالاتی درباره انتفاضه و مطالب متنوع و دیدنی دیگر به زبان فارسی، عربی و انگلیسی به چشم می خورد. این سایت را موسسه تحقیقات و پژوهش های سیاسی علمی ندا پی ریزی کرده است.

محمد جمال الدورة نوجوان فلسطینی در جریان حمله مزدوران رژیم صهیونیستی به تظاهر کنندگان فلسطینی در حالی که در آغوش پدرش قرار داشت به شهادت رسید.

نشانی این سایت بدین قرار است:

www.mohammad. jamal .aldura.net

لوح فشرده آموزش نماز عرضه شد

لوح فشرده آموزش نماز از سری نرم افزارهای خلوتگه راز نرم افزاری صوتی تصویری و چند رسانه ای است که به منظور آموزش و تلفظ صحیح وضوء و نماز برای نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند و یا کسانی که علاقه به یادگیری صحیح وضوء و نماز را دارند طراحی شده است.

در این نرم افزار که به صورت CD تصویری ارائه شده است طرز صحیح گرفتن وضو، اقامه نماز و اذان با نمایش تصاویر زیبا و جذاب همراه با توضیحات کامل آموزش داده می شود .

در بخش دیگری از این CD احادیثی پیرامون اهمیت نماز و توجه به این عبادت انسان ساز بیان شده است. مهم ترین ویژگی این نرم افزار ارائه آموزشها به صورت عملی و گویاست که کاربران به خصوص نونهالان و نوجوانان را به راحتی با نمایش تصاویر با طرق صحیح انجام عبادات مذهبی آشنا می نمایند

CD آموزش نماز از سری نرم افزارهای خلوتگه راز با همت و تلاش فرهنگستان قرآن کریم تهیه و تدارک دیده شده است.

لایحه «کپی رایت » در مجلس تصویب شد

کلیات لایحه حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

در یکی از مواد 17 گانه این لایحه تقاضا شده است که حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی نرم افزارهای رایانه ای، متعلق به پدیدآورندگان آن باشد.

گفتنی است که در صورت تصویب این لایحه در شور دوم، نحوه تدوین و ارائه داده ها در محیط قابل پردازش رایانه ای نیز مشمول احکام نرم افزار خواهد شد.

سانسور مطالب در اینترنت ممنوع!

یک قاضی فدرال دستور داد که قانون «ایالت ویرجینیا» مبنی بر سانسور مطالب موجود در اینترنت فعلا اجرا نشود.

قاضی «جیمز میچل » حکم داد که به علت نیاز به تحقیقات بیشتر، فعلا این قانون اجرا نمی شود. قانونگذاران ایالت ویرجینیا قانونی را تصویب کرده بودند که به موجب آن در اماکن عمومی مانند کتابخانه ها باید فیلترهای مخصوصی برای جلوگیری از دستیابی افراد کم سن و سال به مطالب خلاف عفت عمومی نصب شود. اما 19 گروه آزادی خواه! با شکایت به دادگاه خواستار لغو این دستور شدند و آن را مغایر با آزادی های فردی دانستند.

AOL.com آن قدرها هم برای نوجوانان امن نیست

نقایص موجود در سیستم AOL باعث شده که نوجوانان بتوانند به راحتی وارد سایت های غیر اخلاقی شوند.

سخنگوی AOL گفت: متخصصان ما هم اکنون در حال رفع نقص هستند. وی افزود: با استفاده از این نقص کاربران کم سن و سال توانسته اند سایت هایی را که به تشخیص والدین آنها مسدود شده بود، مشاهده کنند.

«اندرووین اشتاین » سخنگوی AOL گفت: ما این موضوع را پس از تماس یک کاربر فهمیدیم.

این کاربر، نوجوان 14 ساله ای است که گفت این موضوع را از مدتها قبل می دانسته است.

«مایک اسکلوت » این کاربر نوجوان گفت: من از یازده سالگی این موضوع را فهمیدم.

اسکلوت اعلام نکرد که چرا پس از 3 سال این موضوع را اطلاع داده است. کارشناسان بر این باورند که این موضوع ضربه ای اساسی به موقعیت AOL به عنوان یک مکان امن برای کودکان و نوجوانان زده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان