ماهان شبکه ایرانیان

ابزارهای جستجو در اینترنت

به کارگیری ابزارهای متنوع جستجوی web ،با دانستن چگونگی آنها و بخصوص با آگاهی از راهکارهای ویژه هر وسیله جستجو - که در بسیاری از موارد کاملا متفاوت هستند - بهبود می یابد. هدف این مقاله کمک کردن به کاربر مبتدی جهت به دست آوردن مفیدترین نتایج، هنگام استفاده از ابزارهای متنوع جستجو می باشد.

قسمت اول

به کارگیری ابزارهای متنوع جستجوی web ،با دانستن چگونگی آنها و بخصوص با آگاهی از راهکارهای ویژه هر وسیله جستجو - که در بسیاری از موارد کاملا متفاوت هستند - بهبود می یابد. هدف این مقاله کمک کردن به کاربر مبتدی جهت به دست آوردن مفیدترین نتایج، هنگام استفاده از ابزارهای متنوع جستجو می باشد.

راهنمایی های کلی برای جستجو

بهترین ابزار جستجو چیست؟ این بستگی به مفروضات شما و علت نیازتان به اطلاعات دارد. اگر شما فقط می خواهید مرور کنید با Yahoo شروع کنید، یا از خدمات فهرست راهنمایی ) (GNN) Webcrawler یا یکی دیگر از فهرست های موضوعی استفاده کنید. اگر به دنبال بهترین وب می گردید و موضوع مورد نظر شما از موارد رایج و همگانی است، Magellan را به کار گیرید. اگر به یک پایگاه داده تخصصی نیاز دارید، ابتدا Sleuth Internet را امتحان کنید. اگر در حال پیگیری یک تحقیق «جدی » هستید، با Alta Vista آغاز کنید، ولی ضمن آمادگی برای بهره گیری از دیگر موتورهای جستجوی خوب، راهکارهای تجربی و عمومی زیر را دنبال کنید:

عبارات مورد جستجو را در حد امکان (اگر مجاز است) دقیق وارد کنید تا جستجو را محدود سازید. بزرگترین مشکل، شلوغ بودن است یعنی وجود پایگاههای بی ربط و بی اهمیت در بین موارد بسیار ارزشمند. در راستای کاهش شلوغی، از عملگرهای واژه لازم / غیرلازم (با کاربرد + / -) بهره بگیرید: +radio*- radiology

کلمات را به صورت مفرد وارد کنید. بیشتر موتورهای جستجو با احتساب زیررشته ها، جمع کلمه را نیز در نظر می گیرند. برای تعمیم موضوع جستجو، هر جا مجاز باشد از کاراکتر جانشین استفاده کنید (مثلا surg* for surgery و surgeries و sergerical )

الفاظ مشترک و کلی به کار نبرید و اگر مجبور هستید آنها را در یک عبارت قرار دهید و آنها را با کلمات دقیق تر همراه کنید. مثلا کلمه book خیلی کلی است مگر اینکه جزئی از یک عبارت مانند book binding باشد.

هرجا مقتضی است املاهای چندگانه وارد کنید: Khaddafi Quadafy Kaddafi Quadaffi

اگر املای صحیح واژه را می دانید، به کارگیری مترادفها جستجویی را که نتایج اندکی دارد گسترده تر می سازد.

از عملگرهای مرکب و بویژه عملگرهای مجاورت، به منظور افزایش ارتباط بین نتایج استفاده کنید. هر جا مجاز باشد (مانند Alta Vista )شما می توانید بر پایه واژه های مورد جستجو، ارتباط بین نتایج را تنظیم کنید. کاربرد کلمات در قالب عبارت، در بعضی موتورهای جستجو (نظیر Infoseek )،همانند به کارگیری عملگرهای مجاورت است. از عملگر همجواری در جایی که ترتیب کلمات مهم است، استفاده کنید. Webcrawler بهترین کارکرد را در زمینه عملگرهای مجاورت و همجواری دارد.

بیشتر از همه، مصر و خلاق باشید. ابزارهای جستجو شگفت انگیز اما هنوز بسیار ناکارآمد هستند. خود را برای به کارگیری خلاقیت آماده سازید تا بیشترین ویژگیهای لازم آن ابزارها را ابداع کنید.

Infoseek

بود. Infoseek بهترین موتور جستجویی نیست که بدان دسترسی داریم. از جمله مزایای آن سرعت و سادگی استفاده است. از نقایص آن عدم پیچیدگی (فقدان قابلیت به کارگیری عملگرهای مرکب) و نیز مسئله پر درد سر ارائه فهرست اولیه 100 موردی و درخواست پرداخت وجه برای نشان دادن توضیحات بیشتر است. Infoseek هم یک موتور جستجوست و هم یک فهرست موضوعی قابل جستجو با گزینه هایی به منظور جستجوی گروههای خبری یوزنت، آدرس های پیام نگار (پست الکترونیک) و پرسشهای متداول وب، (FAQ) .

جستجو، نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس است. کلمات آغاز شده با حروف بزرگ، به عنوان اسامی خاص تلقی می شود و جستجو محدود می گردد. چند کلمه مجاور آغاز شده با حروف بزرگ یک عبارت به حساب می آید. عبارتهای حاوی کلمات آغاز شده با حروف بزرگ، باید با ویرگول از هم جدا شوند. صورت دادن عبارتها ممکن است با قرار دادن کلمات بین علامت نقل قول (" ") باشد. راه سوم نیز ترکیب کلمات به صورت عبارت و قرار دادن خط فاصله بین آنهاست: Wonderful -Iife

عملگرهای عبارات لازم / غیر لازم: قرار دادن علامت + قبل از یک کلمه، به معنای لزوم وجود آن کلمه در منابع یافت شده است. قرار دادن علامت منها ( - ) قبل از کلمه، اسناد حاوی آن کلمه را از بین نتایج جستجو حذف می کند:

+Lincoln- automobile

نباید بین + یا - و کلمه فاصله وجود داشته باشد.

عملگر مجاورت: با قرار دادن کلمات در بین علامت دو قلاب، موتور جستجو آن دو کلمه را در صورتی که حداکثر 100 کلمه با یکدیگر فاصله داشته باشند، در فهرست نتایج قرار می دهد: [immune disease]

برای جستجوی (فهرست موضوعی) پایگاه های برگزیده از Infoseek ،روی برگه کنار پنجره جستجو، گزینه جستجو، (search) را از وب سراسری world wide web به Infoseek Select Sites تغییر دهید. چند گزینه دیگر و از جمله رویدادهای خبری «رویتر» نیز در دسترس است.

Opentext

Opentext در حال تغییرات پی در پی است. بنا بر این، اطلاعات صفحات کمکی - اگر بتوانید آنها را بیابید - برای زمانی بعدتر اصلا دقیق نیست زیرا ویژگیها و نحوه هدایت کردن آنها تغییر یافته است; با این همه هنوز یک ابزار جستجوی عالی به شمار می آید.

پنجره جستجوی پیش فرض: Power Search ،در اصل شامل 3 پنجره جستجو است که در هر یک از آنها یک کلمه یا عبارت، (Phrase) می تواند وارد شود. به همراه هر موضوع جستجو می توان یک توصیفگر که محل جستجو را مشخص می کند (در همه جا «پیش فرض » ، خلاصه سند، عنوان، اولین سرفصل، یا آدرس وب) و همچنین عملگرهای مرکب، AND) «پیش فرض » ، (NEAR, BUT NOT, OR را به صورت زیر وارد کرد:

جستجو کن برای [واژه (های) مورد جستجوی خود را وارد کنید] در محدوده [انتخاب محل[ ]گزینه عملگر مرکب برای اتصال به موضوع بعد]. بنا بر این می توان سه موضوع را وارد و توصیف کرد.

Opentext ،کاراکتر جانشین نمی پذیرد، ولی خیلی خوب با صورتهای جمع کار می کند. صورت جمع کلمات را وارد نکنید. Opentext به طور خودکار صورتهای جمع - حتی مواردی که تغییر شکل رخ می دهد - را به حساب می آورد.

عملگرهای مرکب: تلاش برای ساده کردن استفاده از عملگرهای مرکب و عملگرهای مجاورت نتیجه معکوس داده است. وارد کردن عملگرها به همان صورت که نوشته می شوند و دسته بندی کردن موضوعات مورد جستجو با پرانتز، بسیار ساده تر و وسیع تر از انتخاب آنها از جعبه ها می باشد. همچنین دریافت تفسیر منطقی عملگر، هنگامی که به چنین روش خطی چیده شود، مشکل تر خواهد بود.

عملگرهای مجاورت: Opentext دو عملگر مجاورت دارد: عملگر NEAR با محدوده غیر قابل تنظیم 80 کلمه و عملگر FOLLOWED BY (مثل ADJ در Webcrawler ،هنگامی که ترتیب کلمات اهمیت دارد) ، باز هم محدوده غیر قابل تنظیم 80 کلمه. وسعت زیاد این محدوده، از فایده این عملگرها می کاهد.

Opentext ترکیبهای یک کلمه را نیز به حساب می آورد، بنا بر این هنگام و headline را نیز در فهرست نتایج می آورد. اگر کلمات را به جای وارد کردن به صورت مفرد، به صورت جمع وارد کنید، آنها را به حساب نمی آورد. همچنین املای صحیح و دقیق کلمه، هنگام کار با Opentext حائز اهمیت است.

توانایی دیدن موضوعات مورد جستجو در صفحه بازیابی شده (گزینه See match on page ذیل خلاصه هر مورد) و نیز گزینه پالایش جستجو به منظور «یافتن صفحات مشابه » (گزینه find similar pages نیز در ذیل خلاصه هر مورد) از ویژگیهای بسیار خوب Opentext محسوب می شود.

The Internet Sleuth

Sleuth ابزار بسیار سودمندی است اما نه آن قدر جامع که شما احتمالا تصور کنید. sleuth تعداد زیادی از پایگاههای داده را فهرست بندی، و با فراهم کردن امکان ارتباط آنها را قابل جستجو می کند. بنا بر این بهترین کار این است که در جعبه جستجوی اولیه، عام ترین واژه ممکن در ارتباط با موضوع مورد نظر را جستجو کنیم و سپس از پنجره (های) جستجوی حاصل، به مقولات جزئی تر بپردازیم.

هنگام جستجو در پایگاه داده، امکان استفاده از متغیرهای بولی و کاراکترهای عمومی وجود دار sleuth راهنمایی هایی در باره جستجو، بعد از هر پنجره جستجوی مناسب می دهد. حتی فهرست Yahoo هم می تواند از طریق sleuth مورد جستجو قرار گیرد.

magellan

Magellan در حقیقت یک موتور جستجو نیست بلکه بیشتر یک راهنمای آماده در مورد اینترنت، شامل فهرستی از پایگاههای مرور شده یا مورد ارزیابی قرار گرفته، بعلاوه فهرستی از تعداد زیادی پایگاههای مرور نشده است. Magellan مثل Yahoo است، با این تفاوت که اگر چه جامعیت کمتری دارد ولی از نظام ارزیابی دقیق تری برخوردار است. قدرت Magellan به لحاظ نظام مرور آن است.

تری. ای. گری: Terry A. Gray

مقاله HOW TO SEARCH

نشانی: http://daphne.Palomar.edu/TGSEARCH/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان