ماهان شبکه ایرانیان

پیام معظم له به مراسم افتتاح هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی

سپاس , خداوند عزیز و حکیم را که بار دیگر در یکی از برترین آزمونهای تاریخی , ملت ایران را سربلند و پیروز ساخت و با رای روشن آنان , هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی را در موعد قانونی , شکل بخشید

7/3/ 1383

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس , خداوند عزیز و حکیم را که بار دیگر در یکی از برترین آزمونهای تاریخی , ملت ایران را سربلند و پیروز ساخت و با رای روشن آنان , هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی را در موعد قانونی , شکل بخشید.
سلام خدا بر پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و همه پیامبران الهی و بر امامان معصوم به ویژه بر امام مهدی موعود ارواحنا فداه , که الهام بخش ملت ایران و مشعل افروز راه بشریتند.
درود بر روان بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهیدان راه آزادگی و سرافرازی ایران که اسلام را معنا کردند و بندهای اسارت را گسستند و راه استقلال و سربلندی ملت را گشودند , دژ کهن استبداد را ویران ساختند و بنای مردمسالاری دینی را با همت والای ملت عظیم الشان استوار کردند.
بیست و چهار سال قانونگذاری در شش دوره مجلس شورای اسلامی با همه دشواریها و فراز و فرودها , به حول و قوه الهی , بی وقفه طی شده است و مردم ایران در نخستین تجربه ماندگار خود در طول تاریخ , با همت و پشتکاری ستایش برانگیز , حتی یک روز تاخیر و تعویق را در این کار بزرگ برنتافته و خلا حضور مجلس قانونگذار را نپذیرفته اند , و اینک مجلس هفتم در موعد قانونی خود آغاز می شود و شما نمایندگان تازه نفس , در خانه ملت که کانون اصلی حرکت به سوی آینده است گرد آمده اید.
وظیفه خود می دانم که تفضل الهی را در برپایی بهنگام مجلس و حضور پرشور مردم در انتخابات اول اسفند از اعماق دل شکر گویم .
پیروزی مردم بر توطئه پیچیده و استکباری تاخیر مجلس , پدیده ای فراموش نشدنی و سرشار از عبرتها برای امروز و فردای نظام اسلامی است و جز با تفضل ویژه پروردگار به دست نیامد.
کمک و همراهی مسئولان و دست اندرکاران انتخابات در وزارت کشور و شورای محترم نگهبان و تلاش مجاهدت آمیزی که مبذول داشتند , زمینه ساز این عنایت معنوی و الهی بود , و تشکر از یکایک آنان وظیفه حتمی و همیشگی اینجانب است .
همچنین خود را موظف می شمرم که برای یکایک اقداماتی که در مجلس ششم در جهت پیشرفت و توسعه کشور و با نیت خدمت به مردم انجام یافته , از نمایندگان آن مجلس تشکر کنم و به ویژه از مدیریت پرتلاش و طاقت فرسای جناب آقای کروبی ریاست محترم مجلس ششم صمیمانه قدردانی نمایم .
اکنون که شما برادران و خواهران با گزینش ملت ایران در انتخاباتی سالم و آزاد و از میان رقابتی پرشور , به مجلس شورای اسلامی راه یافته و بر مسند نمایندگی این ملت مومن و آزاده نشسته اید , لازم می دانم نکاتی را به عرض برسانم :
1 نمایندگی در مجلس , حضور در عرصه خدمتگزاری به مردم است . این توفیق بزرگ را عطیه ای الهی بدانید و خداوند را بر آن شکر گزارید و به شرط الزامی آن که غفلت نورزیدن از وظیفه خدمتگزاری است پایبند بمانید. مجلس را حقیقتا , و نه تنها در زبان , خانه مردم بدانید.
2 شما گزیده مردمی می باشید که دلبستگی خود به نظام اسلامی و ارزشهای والای آن را به اثبات رسانده اند. تعهدی که از این گزینش بر ذمه شما است , در اصول قانون اساسی و به ویژه در سوگند نمایندگی به روشنی تبیین شده است . به اهمیت و عمق و ابعاد این سوگند در همه حال پایبند باشید.
3 مردم همیشه طرفدار نمایندگانی باایمان , خدمتگزار , عدالتخواه , امین و تلاشگر در راه عزت و استقلال کشورند , و در هر دوره کسانی را که دارای این ویژگیها دانسته اند , به نمایندگی برگزیده اند. به اعتماد مردم ارج نهید و از این ویژگیها در مجلس , پاسداری کنید.
4 هر گفتار و کرداری در مجلس که به فرسایش نظام و برافروختن چالشهای جناحی بینجامد , همبستگی ملی را سست و دشمن را به نفوذ در صفوف ملت و مسئولان امیدوار کند , مردم را از کارگشایی نمایندگان خود نومید و در راستگویی آنان به تردید افکند , بی گمان در سمتی مخالف با وظیفه نمایندگی است . نماینده مجلس در این صورت , وکیلی بی موکل و نشسته بر اریکه ای ناسزاوار است .
5 نیازها و مطالبات حقیقی مردم را می شناسید , اشتغال , مبارزه با فساد مالی , زدودن محرومیت از مناطق محروم , مهار تورم و مقابله با گرانی , روان شدن چرخه خدمت رسانی , گسترش و اعتلای فرهنگ و اخلاق , رونق یافتن علم و تحقیق , مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان حکومتی , در شمار برجسته ترین این نیازها است و اینها است که عدالت اجتماعی را ممکن و پیشرفت و توسعه را محقق می سازد. نیازهای موهوم و ساخته دست تبلیغاتچیهای بیگانه و بدخواه , نباید به جای این خواسته های حقیقی بنشیند.
6 پیوند حقیقی با مردم , مستلزم حضور در میان آنان و دور نشدن از سطح متوسط زندگی آنان است . ساده زیستی و پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه کردن بیت المال در امور شخصی و غیرضروری , شرط لازم برای حفظ این پیوند است . ترویج فرهنگ اشرافیگری و تجمل و سفرهای پرهزینه و بیهوده خارجی از کیسه مردم , دور از شان نمایندگی و عامل گسیخته شدن پیوند نماینده با مردم است .
7 نگاه ملی به همه قوانین و برنامه های مصوب مجلس , وظیفه عموم نمایندگان است . انواع سلیقه ها و گرایشهای سیاسی و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و اهالی مناطق گوناگون کشور در مجلس حضور دارند. همه تمایلات منطقه ای و قومی و بخشی باید در پرتو نگاه ملی برآورده شود , و به جای قوانین کم عمق یا کم عمر و کم اثر یا غیرعملی , قوانینی گره گشا , پرتاثیر , جامع و سنجیده فراهم گردد.
8 استقلال نمایندگان و شخصیت متین و استوار آنان , مورد انتظار همه موکلان است . هیچ تطمیع و تهدیدی نباید نماینده را تحت تاثیر بگیرد و او را از شان و وظیفه نمایندگی باز دارد. شایسته گزینی و ارزشگرایی و شجاعت , معیار درست برای قول و فعل نمایندگان است .
9 ارتباط منطقی با قوای دیگر بر پایه همکاری و همدلی , وظیفه مهم دیگر مجلس است . کمال این وظیفه آنگاه تحقق می یابد که با اعمال نظارت قانونی و نهادینه ساختن پاسخگویی در دیگر قوا , که وظیفه دیگر مجلس است , همراه گردد. تعامل و تفاهم با شورای محترم نگهبان که خود , بخشی از قوه مقننه است , البته در اولویت قرار دارد. ارتباط با صاحبنظران محیطهای علمی و عملی و بهره گیری از تجربه ها و اندیشه های ارزشمند آنان , نیز به غنای مجلس که بحمدالله خود دارای ترکیبی علمی و کارشناسی و تخصصی است خواهد افزود.
10 امروز کشور و منطقه ما در شرایط ویژه ای به سر می برد . حضور نیروهای متجاوز و اشغالگر امریکایی و انگلیسی در عراق و تحریکات مستکبرانه و ابلهانه آنان و به خصوص جریحه دار ساختن احساسات دینی و غیرت ملی مسلمانان , وضعیت حساسی پدید آورده است . برخی تهدیدها که تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی و کندی یا توقف روند دانش و فناوری را هدف گرفته است , نیز دامن زده می شود.
بی شک اینها هیچ یک نخواهد توانست خللی در عزم راسخ مسئولان پدید آورد و گام استوار ملت و دولت را سست کند. نمایندگان مردم در مجلس وظیفه سنگینی در این باره برعهده دارند , گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت , عزت ملی , ایمان و امید و تلاش , بیداری و آگاهی , اخلاق و فضیلت و آزادگی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. چنین مجلسی بی شک , عصاره فضایل و به طور طبیعی در راس امور خواهد بود.
توفیق یکایک شما را از خداوند متعال مسئلت می کنم .

والسلام علیکم و رحمه الله
سیدعلی خامنه ای
هفتم خرداد 1383

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان