ماهان شبکه ایرانیان

حقایقی جالب درباره بانوان: زنان بیش از مردان کابوس می بینند

زنان و مردان تفاوت‌های زیادی با هم دارند، از ویژگی‌های جسمی و روحی تا خصوصیات فکری و ذهنی. یکی از این تفاوت‌ها در الگوی خواب آنهاست. و یکی از تفاوت‌های این الگوی خواب، بیشتر کابوس دیدن زنان است. دلیل این اتفاق چیست؟ در ادامه با بنیتا همراه باشید تا ببینیم چرا زنان بیش از مردان کابوس می‌بینند.

حقایقی جالب درباره بانوان: زنان بیش از مردان کابوس می بینند

جنی پارکر یک دانشجوی دوره دکتری است که به بررسی جنبه‌های روانشناسی خواب و رؤیا به عنوان رساله دکترای خود علاقه‌مند است. او پس از شرکت در سمینار دکتر سوزان بلک مور، پژوهشگر سابق UWE، به این مبحث علاقه‌مند شد.

دکتر پارکر می‌گوید کابوس‌های من دو نوع بود، یکی ایستادن در ساحل، زمانی که جزر و مد به‌طور ناگهانی بسیار سریع اتفاق می‌افتد و یک موج بزرگ مرا غرق می‌کند. رؤیای دیگر شامل یک دایناسور در شب بود که از پشت پنجره اتاقم به من نگاه می‌کرد. من از اینکه فهمیدم این تجربه‌ای رایج میان زنان است، متعجب شدم.

این تحقیقات چند سالی متوقف شد. اما پس از چند سال دکتر پارکر توانست تحقیقات در مورد خواب و رویا را از سر بگیرد و با تلاش‌هایش به نتایجی جالب برسد. بر اساس این تحقیقات که به وسیله جمع آوری داده انجام گرفت، احساس، بر نوع خواب دیدن هر فرد تاثیر مستقیم دارد. او بر این عقیده بود اکه این کشف، درهای تازه‌ای را برای علاقه مندان به روانشناسی خواب باز خواهد کرد.

دکتر پارکر توضیح می‌دهد: مهم‌ترین یافته من این است که به‌طورکلی زنان بیش از مردان رویا و کابوس را تجربه می‌کنند. مطالعه اولیه بر روی رؤیاها به من نشان داد که تفاوت زیادی بین تحقیقات آکادمیک دانشگاه‌ها و تحقیقات عملی وجود دارد.

 

1.jpg

برای درک بیشتر در مورد رؤیاهای زنان، من از شرکت‌کنندگان در پروژه خودم خواستم تا رؤیاهای خود را در یک دفتر یادداشت کنند. شواهد زیادی در آنالیز مطالعات قبلی که بر روی خواب انجام‌ شده بود وجود داشت که تا حد زیادی به یادآوری رؤیاها بستگی داشت. شرکت‌کنندگان در مطالعه من، همه رؤیاهای خود را قبل از اینکه در خواب ببینند، در بیداری دیده بودند. مطالعه من روی یک مجموعه از 100 زن و 93 مرد صورت گرفت. آن‌ها بین 18 تا 25 سال داشتند و عمدتاً دانشجویان سال اول روانشناسی در UWE بودند.

متوجه شدم که کابوس زنان را می‌توان به‌طور گسترده به سه دسته تقسیم کرد: خواب‌های ترسناک، خواب‌های مربوط به در حال تعقیب بودن و یا تهدید زندگی، از دست دادن یک دوست و یا رؤیاهای گیج‌کننده.

با همخوانی خواب‌ها با تجربیات زندگی واقعی برای هر یک از شرکت‌کنندگان، آشکار است که نگرانی در مورد چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است می‌تواند باعث خواب دیدن شود. دکتر پارکر در ادامه می‌گوید: این‌ یک نشانه و ویژگی مهم در خواب دیدن است. اگر از زنان خواسته شود که گزارشی از رؤیاها و خواب‌های خود ارائه کنند، حتماً گزارش‌هایشان بیشتر از مردان شامل یک کابوس نگران‌کننده است.

ما گزارش‌های مربوط به خواب‌های خوشایند و ناخوشایند را بررسی کردیم و این مسئله به‌طور قابل‌توجهی یافته‌ها را تغییر داد. هم مردان و هم زنان احتمالاً بیشتر قربانی تأثیرات متقابل پرخاشگری و کابوس شبانه می‌شوند. در خواب‌های خوشایند، فرد خواب بیننده بیشتر حالت مهاجم را داشت. زنان بیشتر از مردان رؤیاهای ناخوشایند دارند و خواب‌ها بیشتر حاوی بدبختی، بدبینی و شکست است.

پژوهش‌ها نشان دادند که این دسته‌بندی‌های طبیعی زمانی جالب‌تر می‌شوند که بحث بررسی رفتارهای خواب مطرح شود. مردان مراجع، بیشتر حملات یا تهدیدات عملی انجام می‌دهند، اما تهاجم و تجاوز پنهانی گزارش‌ شده است. مردان و زنان در اغلب گزارش‌ها، در خواب‌هایی که به شخصیت‌های حاضر در خوابشان کمک کرده بودند، رفتارهای دوستانه و مشابهی داشتند.

2.jpg

خواب‌های مردان بیشتر به فعالیت جنسی مربوط است. تفاوت بین رفتار جنسی در زنان و مردان وجود دارد. گزارش مردان واقعی‌تر بود، اما زنان بیشتر بوسیدن و رفتارهای فانتزی را در مورد شخصیت‌های خواب‌هایشان عنوان می‌کردند.

دکتر پارکر نتیجه گرفت که: «هر یک از انواع خواب‌ها، ذهنیت خاص خود را دارد. امکان شناسایی این پیچیدگی‌های خواب، با استفاده از روش‌های سنتی مشکل است. مفهوم این یافته‌ها دور از دسترس محققان خواب است و نشان می‌دهد که ما هنگام توصیف محتوای گزارش‌های خواب، نیاز به مفاهیم پیچیده‌تری داریم».

دکتر پارکر همچنین گفت: «هر یک از این نوع رؤیاها دارای ذهنیت خاص خود است. امکان درک این پیچیدگی از طریق روش‌های سنتی وجود نخواهد داشت. مفهوم این یافته‌ها به محققان نشان می‌دهد هنگامی که به توصیف محتوای گزارش رؤیا پرداخته می‌شود باید به شرایط پیچیده‌تری اندیشید.»

می‌توانید یک سری هم به «مقدار خواب کافی برای هر فرد در روز چقدر است؟»بزنید.

منبع: Sciencedaily

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان