آزمایش‌های روانشناسی که همه را شگفت‌زده کردند/ قسمت اول

روانشناسان در تلاش‌اند که به انسان‌ها در خودشناسی کمک کنند و برای این کار، از روش‌ها و ابزار خاص خود استفاده می‌کنند. گاهی آزمایش‌هایی که در این راه انجام می‌شوند، تبدیل به تجربیات روانشناختی عجیبی می‌شوند!

آزمایش‌های روانشناسی که همه را شگفت‌زده کردند/ قسمت اول

روانشناسان از دوران کهن پیوسته سوالاتی راجع به شناخت انسان در ذهن خود می‌پروراندند و در راستای یافتن پاسخ این سوالات، آزمایش‌هایی انجام می‌دادند. برخی از این آزمایش‌ها و آزمون‌ها، نتایج شگفت‌انگیزی داشتند و باعث شدند تاریخ آن‌ها را به خاطر بسپارد. با بنیتا همراه باشید.

 

آزمایش اجرای ویولون در ایستگاه مترو

آزمایش

روانشناسان برای بررسی توجه افراد به زیبایی‌های محیط اطراف، این آزمایش را ترتیب دادند. طبق تحقیقی که در سال 2007 ترتیب داده شد، نتیجه‌ی به دست آمده حاکی از آن بود که انسان‌ها متوجه زیبایی‌های محیط اطرافشان نمی‌شوند!

طبق این آزمایش، جاش بِل، معروفترین ویولونیست جهان در نقش یک نوازنده‌ی خیابانی در ایستگاه مترو واشنگتون ظاهر شد و شروع به نواختن کرد. مشاهدات روانشناسان از همان لحظه شروع شد. آن‌ها می‌خواستند بدانند که چند نفر برای گوش دادن به این موسیقی دلنشین، می‌ایستند و توقف می‌کنند. جاش بِل برای نواختن آن قطعه از ویولون 3.5 میلیون دلاری استفاده می‌کرد و یکی از قطعاتی که در کنسرت اخیرش نواخته بود را می‌نواخت. تعداد کمی از مردم برای ادای احترام و گوش دادن به این طنین دلنواز ایستادند و این در حالی بود که در کنسرت آخر جاش بل،‌ تمام صندلی ها فروخته شدند و قیمت هر بلیط به طور متوسط 100 دلار بود!

او در آن روز توانست تنها 32 دلار کسب کند!

 

پله‌هایی به شکل پیانو

آزمایش

یکی از ابتکارات ولکس واگن نظریه‌ی سرگرم‌کنندگی است که ثابت می‌کند، رفتار انسان‌ها را می‌توان با تبدیل کارهای دنیوی به کارهای سرگرم کننده بهبود بخشید. در یکی از تحقیقات اخیر، آن‌ها پله‌های ایستگاه مترو استکهلم سوئد را به شکل پیانو در آوردند تا ببینند که آیا مردم به انتخاب گزینه‌ی سالم‌تر می‌پردازند و به جای پله برقی، از پله‌ها استفاده خواهند کرد. در آن روز 66 درصد از افراد از پله‌ها استفاده کردند و ثابت شد که سرگرمی، بهترین راه برای وادار کردن مردم به تغییر روش‌هایشان است.

 

آزمایش میلگرم

آزمایش

انسان‌ها از بدو کودکی آموزش می‌بینند که از افراد بالادست خود فرمان ببرند. در سال 1961، استنلی میلگرم، روانشناس دانشگاه یِیل، آزمایشی ترتیب داد که طی آن میزان فرمانبرداری فرد مورد آزمایش با درخواست‌ انجام عملی غیر اخلاقی سنجیده می‌شد. از شرکت کنندگان درخواست شد که نقش معلم را بازی کنند و به شاگرد فرضی که در اتاق کناری بود، در هنگام پاسخ غلط به سوال، شک الکتریکی وارد کنند. در واقعیت به کسی شک الکتریکی وارد نمی‌شد و میلگرم از صدای ضبط شده استفاده می‌کرد تا نشان دهد که شاگرد در حال درد کشیدن است و تقاضا دارد که آزمایش متوقف شود. بر خلاف این اعتراضات، بسیاری از شرکت‌کننده‌ها در هنگامی که مافوق مجبورشان می‌کرد ولتاژ را افزایش دهند، آزمایش را تا جایی ادامه دادند که شک‌ها به  درجه‌ی مرگباری رسید!

آزمایشات مشابهی ترتیب داده شدند و نتایج مشابهی به دست آمد که نشان می‌داد، افراد در هنگام فرمان‌پذیری از مافوق، تمایل به نادیده گرفتن اخلاقیات و وجدان دارند!

 

آزمایش مارشمالو

آزمایش

آیا تسلیم شدن در برابر لذت‌ها، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی موفقیت یا عدم موفقیت در آینده باشد؟ این موضوعی بود که والتر مایکل در دانشگاه استنفورد در سال 1972، طی آزمایش مارشمالو اقدام به کشف آن کرد. در این آزمایش، بچه‌های 4 تا 6 سال به اتاقی برده می‌شدند که روی میز در مقابل آن‌ها مارشمالو قرار داده شده بود. پیش از تنها گذاشتن هر کودک در اتاق، آزمون‌گر به آن‌ها گفته بود که اگر بعد از 15 دقیقه مارشمالو روی میز باقی بماند و خورده نشود، مارشمالو دیگری به آن‌ها داده خواهد شد. آزمونگر از بچه‌ها فیلم تهیه می‌کرد و میزان مقاومت بچه‌ها در برابر مارشمالو را ‌دید و بعدها نتایج را با میزان موفقیت کودک در بزرگسالی مطابقت داد. اقلیتی 600 نفری از این کودکان، به سرعت مارشمالو را خوردند و یک سوم آن‌ها صبر کردند تا مارشمالو دوم را دریافت کنند.   

در ادامه‌ی مطالعات، مایکل متوجه شد، بچه‌هایی که از لذت زودگذر خوردن مارشمالو صرف‌نظر کردند، افراد رقابت‌جوتری بودند و در مقایسه با همسالانشان افراد موفق‌تری شدند و این نشان می‌دهد که این خصیصه در تمام عمر با شخص باقی خواهد ماند!

 اگر از خواندن این مطلب روانشناسی لذت بردید، می‌توانید آزمون «دو راهی‌هایی که حقایق شگفت‌انگیزی را در مورد شخصیت شما برملا می‌کنند!» را نیز انجام دهید.

دوستان و همراهان همیشگی بنیتا، لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همچنین می‌توانید به کانال تلگرامی بنیتا بپیوندید.

منبع: list25

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان