۳۰ تصویر تاریخی که هر کسی را شگفت‌زده می‌کند

چه خوب و چه بد، دنیای ما مرتب در حال تغییر است و هیچ چیز به خوبی عکس‌های قدیمی این تفاوت را به تصویر نمی‌کشد. کافی است نگاهی به آلبوم‌ خانوادگی خودتان بیاندازید تا این تفاوت را به چشم ببینید. در این پست ۳۰ تصویر تاریخی را می بینید که تفاوت‌های دنیای امروز و دیروز را نشان می‌دهد. با بنیتا همراه باشید.

30 تصویر تاریخی که هر کسی را شگفت‌زده می‌کند

چه خوب و چه بد، دنیای ما مرتب در حال تغییر است و هیچ چیز به خوبی عکس‌های قدیمی این تفاوت را به تصویر نمی‌کشد. کافی است نگاهی به آلبوم‌ خانوادگی خودتان بیاندازید تا این تفاوت را به چشم ببینید. در این پست 30 تصویر تاریخی را می بینید که تفاوت‌های دنیای امروز و دیروز را نشان می‌دهد. با بنیتا همراه باشید.

تصاویری که اینجا می‌بینید متعلق به قرن نوزدهم و بیستم هستند. سرعت تغییرات جوامع انسانی در این دو قرن خیلی سریع‌تر بوده و به همین خاطر دیدن عکس‌های مربوط به آن سال‌ها همیشه جالب است. دیدن این تصاویر به تنهایی نمی‌تواند روند تغییر و تکامل دنیای اطراف را به شما نشان بدهد اما قطعاً خیلی از این تصاویر شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

محمدعلی کلی؛ 1954


Old Pics Archive

کودکی که در تصویر می‌بینید کاسیوس کلی دوازده ساله است. کسی که نامش را به محمدعلی تغییر داد و طوری زندگی کرد که برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.

سیل پاریس؛ 1930


Old Pics Archive

در ژانویه سال 1930 بود که پس از ماه‌ها بارندگی، سطح رود سن هفت متر بالاتر از سطح عادی آمد و مردم شهر را حسابی به دردسر انداخت. این سیل باعث شد مردم برای رفت و آمد و نجات خانه‌هایشان سراغ ایده‌هایی مثل این بروند.

پرچم انسانی ایالات متحده؛ 1918


Old Pics Archive

آرتور مول، عکاس بریتانیایی این تصویر را برای تقویت میهن پرستی مردم امریکا در یکی از کمپ‌های نظامی میشیگان گرفته است. این پرچم انسانی منحصربه‌فرد با همکاری سی هزار افسر ساخته شده است. عکاس هم این عکس را از بالای یک برج دیده‌بانی بیست و یک متری گرفته است.

مدرسه روباز در هلند؛ 1918


WkiPedia

مقامات دولتی هلند تصمیم گرفتند برای جلوگیری از گسترش بیماری سل، کلاس‌های درس را در فضای باز برگزار کنند. برای اینکار هم یک فضای نیمه روستایی و دور از شهر پیدا کردند و آن را به تبدیل کردند. در آن سال‌ها هوای آزاد، نور خورشید، تهویه خوب و دوری از آلودگی عوامل اصلی سلامت کودکان محسوب می‌شدند.

کلوب مولن روژ؛ 1914


Old Pics Archive

این تصویر از کلوب معروف مولن روژ در فرانسه یک سال قبل از آن آتش سوزی مهیب در سال 1915 ثبت شده است. اتصال یکی از وسایل برقی اتاق پرو کلوب باعث آتش سوزی بزرگی شد که در عرض چند ساعت این کلوب محبوب را تبدیل به خرابه کرد.

باشگاه بدنه سازی درجه یک در تایتانیک؛ 1912


Old Pics Archive

این باشگاه بدنه سازی مجهز یکی از امکانات کشتی تایتانیک بوده که فقط مسافران درجه یک می‌توانستند از آن استفاده کنند. هزینه خرید بلیت برای استفاده از باشگاه هم یک شیلینگ بوده است.

پل گلدن گیت؛ 1933- 1937 


Old Pics Archive

پل معروف گلدن گیت شمال کالیفرنیا را به سانفرانسیسکو وصل می‌کند. ساخت این پل روز پنجم ژانویه 1933 شروع شد و فقط چهار سال بعد در نوزدهم آوریل 1937 تمام شد. این دوره ساخت در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد.

آزمایش تانک تراز روسی؛ 1914


WikiPedia

روسیه با طراحی تانک تراز در سال 1914 تعریف تانک را به کلی تغییر داد. چرخ‌های هشت متری این تانک یک نوآوری مهم در زمینه طراحی تانک‌های نظامی محسوب می‌شد. چرخ سوم این تانک خیلی کوچک‌تر بود و فقط یک و نیم متر قطر داشت. تصور طراحان آن دوره این بود که چرخ‌های بزرگ باعث می‌شوند تانک بتواند از هر مانعی عبور کند اما افزایش وزن ناشی از همین چرخ‌ها باعث شد تانک تراز هر از گاهی گیر بیفتد. 

سافراجت شیک‌پوش؛ 1916


Old Pics Archive

سافراجت لقب کسانی است که در قرن نوزدهم و بیستم طرفدار جنبش حق رای زنان – بویژه در بریتانیا – بودند. مد و فشن نقش مهمی در جنبش‌های دو قرن اخیر داشته و جنبش حق رای زنان هم از این قاعده مستثنی نیست. در این تصویر یکی از اعضای این جنبش را می‌بینید که با بی‌توجهی به قوانین شیک‌پوشی دوره خودش یک شلوار از زیر دامنش پوشیده و با افتخار نشان می‌دهد. 

کولاک در نیویورک؛ 1947


Old Pics Archive

دسامبر سال 1947 با یک کولاک شدید در نیویورک همراه بود که در عرض کمتر از بیست و چهار ساعت رکورد 63 سانتیمتر برف را شکست. این شهر شلوغ با برف پوشانده شده و می‌بینید که هیچ عابر پیاده‌ای در شهر دیده نمی‌شود.

سلول زندان آل کاپون؛ 1929


WikiPedia

همانطور که می‌بینید وضع آل کاپون در زندان ایالتی فیلادلفیا خیلی بد نبوده و وسایل زندگی راحت را در اختیار داشته است. چندتا از نگهبانان هم مسئول رسیدگی به احتیاجات او بودند. میز تحریر، تخت‌خواب، مبل راحت و ... وسایلی بودند که سایر زندانی‌ها حسرتش را داشتند. رادیوی جعبه‌ای اتاقش هم آن روزها حکم سینمای خانگی را داشته است!

بمب‌افکن‌های B-24 در تگزاس؛ 1943


Old Pics Archive

انبار بمب‌افکن‌های B-24 در تگزاس یکی از مهمترین تفاوت‌های نیروی هوایی ایالات متحده با سایر قدرت‌های جهانی دهه چهل میلادی بود. این بمب‌افکن‌ها در همین انبار ساخته و نگهداری می‌شدند. بعد از پرواز هم برای مراقبت‌های کافی به همین انبار برمی‌گشتند.

استخر متحرک در نیویورک؛ 1960


Old Pics Archive

استخر متحرک ایده بسیار خوبی برای کمک به افرادی بود که در خانه‌شان استخر نداشتند. این استخر در روزهای گرم تابستان شهر نیویورک برای مرد فقیر یک نعمت محسوب می‌شد. این استخرها در یک نقطه مناسب از محله‌های مختلف پارک می‌شدند و در پایان روز به پارکینگ منتقل می‌شدند.

ساخت برازیلیا پایتخت کشور برزیل؛ 1960


Old Pics Archive

ساخت برازیلیا به عنوان پایتخت جدید برزیل در آوریل 1960 آغاز شد. موقعیت این شهر نسبت به ریو دوژانیرو مرکزی‌تر بود و به همن خاطر به عنوان پایتخت جدید انتخاب شد. این شهر طوری طراحی شد که هر بخش مربوط به فعالیت خاصی باشد؛ مثلاً بخش هتل‌ها، بخش سفارت‌خانه ها و حتی بخش نانوایی‌ها!

عکس معروف دختران در پنجره؛ 1960


Old Pics Archive

ماجرای این عکس معروف به یکی از پیاده‌روی‎‌های عکاس معروف اورموند گیگلی در شهر نیویورک برمی‌گردد. این ساختمان زیبای قهوه‌ای توجه این عکاس را به خود جلب می‌کند و ایده این عکس به ذهنش می‌رسد. در نتیجه چهل و سه مدل را با خودش به این ساختمان قدیمی می‌آورد و این عکس معروف و برنده جایزه را می‌گیرد.

کرایسلر ایرفلو و قطار M-10000؛ 1934


Old Pics Archive

کرایسلر ایرفلو اولین خودروی استریم لاین (دارای طراحی که مقاومت هوا را کم می‌کند) بود و سریع‌ترین ماشین زمانه خود محسوب می‌شد. قطار M-10000 هم اولین قطاری بود که بصورت استریم لاین طراحی شده بود و از موتور احتراق داخلی استفاده می‌کرد. این مدل وسیله نقلیه در دهه سی میلادی پیشتاز بودند.

پرواز آزمایشی به بوئنوس آیرس؛ 1946


Avax

خطوط هوایی بریتیش اولین پرواز آزمایشی را به امریکای جنوبی را در پانزدهم ژانویه 1946 انجام داد. این پرواز با موفقیت همراه بود و در این تصویر هم مری گاتری را می‌بینید که با دو آناناس سوغاتی از هواپیما پیاده می‌شود. مری گاتری همسر وودی گاتری – خواننده سوسیالیست امریکایی – است و از هر لحاظ بهترین انتخاب برای تبلیغ این پرواز آزمایشی محسوب می‌شد.

ادگار میچل در پایگاه فضایی کندی؛ 1970


Old Pics Archive

ادگار میچل در حال تمرین در شبیه ساز محیط ماه برای عملیات فضایی آپولو 14 است.

مادر اوما تورمن؛ 1963


Old Pics Archive

در این تصویر مدل مشهور ننو شلبورگ را در کنار مجسمه ابوالهول را می‌بینید. این عکس که توسط نورمن پارکینسون گرفته شده است. این مدل مشهور مادر اوما تورمن بوده است.

ماموران فاضلاب،؛ 1950


Old Pics Archive

هرطور که حساب کنید این بدترین شغلی است که یک نفر می‌تواند در لندن پیدا کند. ماموران فاضلاب در لندن هفته‌ای شش دلار دستمزد می‌گرفتند.

استاد بزرگ شطرنج بابی فیشر؛ 1964


Old Pics Archive

بابی فیشر یکی از بزرگترین شطرنج‌بازان در کلاس جهانی و استاد بزرگ شطرنج بود. در این تصویر می‌توانید بابی فیشر را در حال برگزاری پنجاه مسابقه شطرنج همزمان در سال 1964 ببینید. فیشر چهل و هفت مسابقه را برد، دوتا را مساوی کرد و فقط به یکی از پنجاه شطرنج‌باز حریف باخت.

لباس غواصی چستر مک کافی؛ 1910


Old Pics Archive

این لباس غواصی دست‌ساز توسط چستر مک دافی در سال 1910 ساخته شد و توانست رکورد حضور در عمق 64 متری را ثبت کند. وزن این لباس دویست و پنجاه کیلوگرم بود و دو دست مکانیکی با ابزارهایی مثل انبرد و چراغ قوه داشت.

خیابان کالیفرنیا در سان فرانسیسکو؛ 1964


Old Pics Archive

این تصویر فوق‌العاده در سال 1964 توسط عکاس امریکایی مشهور تاد واکر گرفته شده است. در این تصویر خیابان کالیفرنیا – یکی از طولانی‎‌ترین خیابان‌های سان فرانسیسکو – را از نمایی متفاوت می‌بینید.

فرود هواپیمای آلمانی در کنار کاخ کرملین؛ 1987


Old Pics Archive

مارتین راست، خلبان نوزده ساله روسی بعد از 800 کیلومتر پرواز از آلمان به سمت روسیه تصمیم گرفت کنار دروازه کاخ کرملین فرود بیاید! این خلبان موفق شد از سیستم دفاعی ارتش شوروی عبور کند و حتی توسط جنگنده‌های این ارتش تعقیب شد. خلبانان این جنگنده‌ها مجور شلیک به این هواپیمای تک موتوره را داشتند اما اینکار را نکردند. برای اینکار این نوجوان نوزده ساله یک‌ سال زندان در نظر گرفته شده بود که البته بخشیده شد.

مجسمه آزادی در فرانسه؛ 1877


Old Pics Archive

در این تصویر کارگران را در حال ساخت دست چپ بانوی آزادی می‌بینید که نماد استقلال را در دست دارد. ساخت این مجسمه هفت سال طول کشید و در نهایت در سال 1885  با کشتی به ایالات متحده منتقل شد.

صاف کردن مو؛ 1930


Old Pics Archive

حق دارید این دستگاه خیلی وحشتناک‌تر از آن است که بخواهید برای زیبایی استفاده بشود. همین دستگاه وحشتناک یکی از بهترین دستگاه‌های موجود در دهه سی برای صاف کردن مو بود. آن موقع از بخار کتری و گرمای الکتریکی هم برای آرایش مو استفاده می‌کردند. زنان آن دوره – مثل زنان تمام اعصار – حاضر بودن برای زیباتر شدن زیر این دستگاه بنشینند. 

فست فود؛ 1919


Old Pics Archive

تصویر بالا ورژن قرن بیستم فست فود را نشان می‌دهد. این ماشین ساندویچ کاملاً سلف سرویس بود و خریداران می‌توانستند ساندویچ، میوه و نوشیدنی‌های دلخواه‌شان را بردارند.

سگ مهربان؛ 1920


Old Pics Archive

این عکس به کپشن و توضیح نیاز ندارد!

خودروی اختصاصی تراز نیکلای دوم؛ 1917


Old Pics Archive

ماشینی که در تصویر بالا می‌بینید توسط آدولف کگرس برای تزار نیکلای دوم طراحی شده بود. این تراز روس بخاطر علاقه به ماشین و کلکسیون رولز رویس و مرسدس بی نظیرش مشهور بود. باوجود اینکه کلکسیون تراز بسیار بی‌نظیر و کامل بود اما این ماشین اختصاصی و ویژگی‌های منحصر به فردش از تمام ماشین‌های دیگر تزار متمایز بود. 

اتاق موتور زیردریایی دیزلی؛ 1930


Old Pics Archive

در سال 1930 یک نوع زیردریایی جدید ساخته شد که از نیروی الکتریکی و دیزلی به صورت همزمان استفاده می‌کرد. در تصویر بالا کارگران اتاق موتور این زیردریایی را می‌بینید که در گرما و سروصدای زیادی را تحمل می‌کنند.

 

مقالات مرتبط

چهره 15 مادر و دختر معروف در سن مشابه

look-alike-celebrities

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر