نکات مهمی که زنان در مورد پانکراس باید بدانند

سال‌های متمادی مصرف مواد غذایی همراه با چربی‌های خطرناک یا مصرف الکل می‌تواند پانکراس شما را در معرض تهدید قرار بدهد.

نکات مهمی که زنان در مورد پانکراس باید بدانند

وقتی در مورد دستگاه گوارش صحبت می‌کنیم اغلب افراد قسمت‌های اساسی این سیستم را می‌شناسند: معده، روده کوچک و بزرگ. اما قسمت‌هایی نیز وجود دارند که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند مثل: پانکراس. حقیقت این است که شما می‌دانید پانکراس دارید اما تا زمانی که اتفاقی رخ نداده به آن اهمیت نمی‌دهید.

اما باید به پانکراس اهمیت بدهید چرا که نه تنها بخشی از سیستم گوارش شماست بلکه وظیفه‌ی کنترل قند خون شما را نیز به عهده دارد. در ادامه با نکات مهمی درباره‌ی این عضو حساس آشنا خواهید شد:

 

پانکراس دوست معده شماست

2014-04-11-identifying-the-signs-of-pancreatic-cancer-2-fb-2.jpg

به محض اینکه شما شروع به خوردن می‌کنید غده‌ی پانکراس شروع به ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌هایی مهم برای هضم غذا می‌کند این آنزیم‌ها شامل لیپاز و آمیلاز هستند. این مواد به درون روده‌ی کوچک ترشح می‌شوند، جایی که پروتئین و چربی‌ها شکسته می‌شوند.

 

پانکراس قند خون را کنترل می‌کند

bigstock-Doctor-making-blood-sugar-test-51906649.jpg

علاوه بر کمک به عمل هضم، سلول‌هایی خاص از پانکراس شما به نام سلول‌های بتا وظیفه‌ی تولید انسولین را به عهده می‌گیرند. انسولین هورمونی است که قند حاصل از مواد غذایی که مصرف می‌کنید را وارد جریان خون می‌کند و در ادامه به سلول‌ها می‌رساند تا به عنوان سوخت مصرف شود. سیستم ایمنی افراد مبتلا به دیابت نوع 1، به این سلول‌های بتا حمله می‌کند و در نتیجه آن‌ها نمی‌توانند انسولین کافی درست کنند. 

 

سنگ کیسه صفرا می‌تواند پانکراس را بیمار کند

landscape-1445715183-g-gallstones-186450218.jpg

برطبق مطالعات انستیتو بیماری‌های گوارشی و کلیه هر ساله بیش از 200000 نفر در آمریکا مبتلا به بیماری پانکراتیت می‌شود. پانکراتیت یک التهاب دردناک است که تا چند روز پابرجا می‌ماند. در اغلب موارد این حمله به خاطر سنگ کیسه‌ی صفرا آغاز می‌شود. سنگ کیسه صفرا می‌تواند جلوی مجرای ورودی آنزیم‌های تولیدی پانکراس به سیستم گوارش را بگیرد. نشانه‌هایی که خبر از وجود یک حمله را می‌دهد شامل: تب، درد در ناحیه بالای شکمی که بعد از غذا خوردن تشدید می‌شود و حالت تهوع است. به محض اینکه این نشانه‌ها را حس کردید باید به پزشک مراجعه کرده و در بیمارستان بستری شوید تا پانکراس‌‌تان بهبود یابد.

 

سرطان پانکراس شایع نیست اما کشنده است

bigstock-Human-Gallbladder-and-Pancreas-83816423.jpg

سالانه فقط 26000 زن در آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند. به خاطر اینکه نشانه‌های بیماری تا مراحل پیشرفته آن کشف نمی‌شود معمولاً افراد در مراحل پایانی بیماری متوجه آن می‌شوند. عوامل زیر می‌تواند شانس ابتلا را بالا ببرد: سیگار کشیدن، اضافه وزن یا سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری. اگر خانواده شما مبتلا به سرطان پرستات و سینه هستند احتمال ابتلا به سرطان پانکراس هم بالا خواهد رفت.

 

تغییر رنگ مدفوع
Stomach-Ache.jpg

اگر رنگ مدفوع شما روشن شده است این نشانه‌ای از عدم جذب درست مواد غذایی است. آنزیم‌هایی که پانکراس شما تولید می‌کند به هضم چربی کمک می‌کنند. از طرفی این آنزیم‌ها به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مثل: A، E و K کمک خواهند کرد. زمانی که تولید این آنزیم‌ها با مشکل مواجه می‌شود رنگ مدفوع روشن‌تر خواهد شد. اگر این موضوع برای چند روز دیگر هم تکرار شد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

بعد از خوردن مواد پرچرب دچار مشکل می‌شوید

shutterstock_334280822-burger-maraze.jpg

حالت تهوع و استفراغ بعد از خوردن مواد غذایی پرچرب نشانه‌ی هشدار است. چرا که پانکراس وظیفه تولید آنزیم‌هایی را دارد که به هضم چربی کمک می‌کند. مصرف موادی مثل: همبرگر، پیتزا، آواکادو می‌تواند افرادی که پانکراس آن‌ها مشکل دارد را به دردسر بیندازد.

 

شما کاهش وزن را تجربه می‌کنید

weight-loss-1.jpg

اگر رژیمی اتخاذ نکرده‌اید و کاهش وزن را تجربه می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید چرا که احتمال دارد پانکراس به علت عدم جذب مواد مغذی باعث کاهش وزن شده باشد. البته بیماری‌هایی مثل: اختلال غده‌ی تیروئید نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

 

مواد غذایی که به درمان پانکراس کمک می‌کنند

توفو

636087028756374339927502936_tofu%20bowl.jpg

توفو منبع مناسبی از پروتئین‌های کم چرب است. برای درمان پانکراس شما باید پروتئین مصرف کنید چرا که وجود چربی در رژیم غذایی دردسر ساز خواهد شد.

 

پیاز

InstaHealth-red-onions.jpg

فلاونوئیدهای موجود در پیاز دارای ترکیباتی هستند که با سرطان مبارزه خواهند کرد. پیاز همچنین حاوی ترکیبات گوگردی هستند که به ثبات پانکراس کمک خواهند کرد.

 

سیب زمینی شیرین

29080_basic_sweet_potatoes.jpg

اگر به پانکراتیت مبتلا هستید مصرف پرتقال، سیب زمینی شیرین، هویج و اسکواش را در نظر بگیرید چرا که آن‌ها سرشار از موادی هستند که نشان داده‌اند به پیشگیری از سرطان کمک خواهند کرد.

 

بروکلی

Broccoli-Wallpapers.jpg

بروکلی، گل کلم، کلم و کلم بروکسل حاوی ترکیبات ضدسرطان است که برای مبتلایان به پانکراتیت بسیار مفید است.

 

ماست

Homeade-healthy-yogurt.jpg

ماست برای سلامتی کل سیستم گوارش شما بسیار مفید است. پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند به سلامتی سیستم ایمنی بدن هم کمک کنند.

 

قارچ

Mushroom640-1.jpg

قارچ فقط مزه‌ی خوبی ندارد بلکه هدیه‌ی طبیعت برای سلامتی بدن ما هم هست. تحقیقات نشان داده‌اند که قارچ کوکو حاوی ترکیباتی است که مانع از گسترش سرطان پانکراس می‌شود.

 

انگور قرمز

Red-Grapes.jpgانگور قرمز حاوی رسوراترول است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. اگر بتوانید هر روز انگور قرمز مصرف کنید نیاز روزانه خود به آنتی‌اکسیدان‌ها را برطرف کرده‌اید.

 

ریشه شیرین بیان

shutterstock_124122010.jpgریشه شیرین بیان سال‌ها در عطاری‌ها به عنوان درمانی برای مشکلات پانکراس به فروش می‌رسد. ریشه‌ی شیرین بیان ضد التهاب است که به کم‌ کردن درد ناشی از پانکراس کمک خواهد کرد. روزانه 3 فنجان چای همراه با ریشه شیرین بیان مصرف کنید.

 

سیر

bigstock-Composition-with-garlic-press-57019883.jpg

با وجود ترکیبات قدرتمند ضد التهاب و ضد باکتری، می‌توان سیر را برای بیماری‌های مختلفی توصیه کرد. سیر ترکیباتی در خود دارد که با انواع سرطان از جمله سرطان پانکراس به مبارزه می‌پردازند. 

 

بلوبری

1-1248158243hym9.jpg

بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که به درمان پانکراس کمک می‌کند. بلوبری نیز حاوی ترکیبات ضد سرطان است.

 

زردچوبه

29080_basic_sweet_potatoes.jpg

وقتی صحبت از یک ماده غذایی ضد التهاب می‌شود هیچ ماده‌ای به قدرتمندی زردچوبه نیست. زردچوبه با هوشمندی کامل به سلول‌های بیمار حمله و سلول‌های سالم را بدون آسیب رها می‌کند. یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را به یک لیوان شیر خود اضافه کنید. 

 

لیمو

Lemon-1024x695.jpg

هیچ ماده‌ی غذایی‌ای به اندازه‌ی لیمو نمی‌تواند سیستم گوارشی را وادار به ترشح آنزیم کند. سعی کنید روزانه یک لیوان آب لیموی تازه را ابتدای صبح با شکم خالی مصرف کنید.

منبع: womenshealthmag ،prevention و naturalon

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر