ماهان شبکه ایرانیان

دلایل افزایش اختلال بلع دهانی و حلقی پیران

عارضه‌ای که سالمندان را خفه می‌کند

عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی به تشریح وظیفه متخصصان گفتار درمانی درباره درمان بلع دهانی و حلقی سالمندان پرداخت و گفت: این عارضه در ۵۰ درصد سالمندان منجر به سوءتغذیه، کم آبی بدن و خفگی شده، همچنین باعث عفونت ریه آنان نیز می‌شود

عارضه‌ای که سالمندان را خفه می‌کند

عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی به تشریح وظیفه متخصصان گفتار درمانی درباره درمان بلع دهانی و حلقی سالمندان پرداخت و گفت: این عارضه در 50 درصد سالمندان منجر به سوءتغذیه، کم آبی بدن و خفگی شده، همچنین باعث عفونت ریه آنان نیز می‌شود.

به گزارش به نقل از تسنیم ، جلال بختیاری اظهار داشت: بلع به‌ عنوان نخستین مرحله گوارش ‌نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارد و در صورتیکه عملکرد بلع دچار اختلال و تغییر شود منجر به بروز سوءتغذیه،کم آبی بدن، عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون و حتی مرگ و یا تغییر در کیفیت زندگی فرد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران افزود: علاوه بر بیماری‌های مختلف مانند سکته‌های مغزی، پارکینسون، مالتیپل اسکلروزیس و یا سرطان‌های سر و گردن سالمندی؛ نیز تغییراتی را به علت تغییرات فیزیولوژیک و ساختاری در این عملکرد به وجود می‌آورد و منجر به بروز اختلال بلع (دیسفاژی ) در این افراد می‌شود.

بختیاری با اشاره به علائم و نشانه‌های اختلال بلع تصریح کرد: مشکل در خوردن برخی مواد غذایی مانند آجیل یا مایعات، داروها، ورود مواد غذایی به مسیر تنفسی و علائمی مانند سرفه و احساس خفگی حین غذا خوردن، بالا رفتن دمای بدن و احساس گرگرفتگی بعد از غذا خوردن و باقی ماندن مواد غذایی داخل دهان نشانه‌های اختلال بشمار می‌روند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: اختلال بلع یا کاهش کارایی بلع در افراد سالمند در بیش از 50 درصد آنان می‌تواند منجر به سوءتغذیه و کم آبی بدن و همچنین منجر به خفگی و آسپیراسیون و در برخی موارد هم منجر به عفونت ریه در این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه کمتر به اختلال بلع به عنوان یکی از علل اصلی مشکلات تغذیه و تنفسی در این افراد توجه می‌شود.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی جمعیتی در کشورمان افزایش جمعیت سالمندی است، لذا توجه به سلامتی این افراد و استفاده از راهکارهای پیشگیری و درمان اختلالات این دوره مانند اختلال بلع دهانی - حلقی دارای اهمیت ویژه ای برای نظام سلامت و دست اندرکاران است.

بختیاری افزود: ارزیابی و ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان مشکلات بلع دهانی حلقی از وظایف تخصصی متخصصان گفتار درمانی است که می‌توانند افراد دارای اختلال بلع و سالمندان درگیر با این اختلالات را ارزیابی، درمان و مشاوره‌های تخصصی ارائه دهند.

پانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران اردیبهشت 96

همچنین در این رابطه اکبر دارویی - دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتار درمانی از برگزاری این کنگره از 7 الی 8 اردیبشهت سال 96 در تالار ایوان شمس تهران خبر داد.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره گفتار درمانی اعلام کرد: گسترش ارتباطات بین دانشگاهی و بین رشته ای، ارائه یافته‌های جدید علمی در حوزه گفتار درمانی و علوم مرتبط، گسترش رویکرد تیمی در درمان اختلالات گفتار و زبان و تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی از جمله اهداف این کنگره است.

وی به تشریح محورهای کنگره گفتار درمانی پرداخت و تصریح کرد: آسیب شناسی، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع، درمان تیمی در اختلالات گفتار و زبان، معرفی ابزارهای نوین ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع ، شاخص های رشد طبیعی گفتار و زبان و غربالگری و پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان، گفتار درمانی مبتنی بر شواهد و رویکرد مراجع – محور در درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع از مهمترین محورهای همایش است.

دارویی گفت: این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقمندان گفتار درمانی موقعیّت علمی و حرفه ای خود را نقد و ارزیابی کرده و خود را برای حرکت به سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.

دبیر علمی کنگره گفتار درمانی افزود: همزمان نمایشگاه جانبی از تجهیزات و نرم افزارهای گفتاردرمانی برای آشنایی بیشتر با آخرین محصولات شرکت‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه برگزار می‌شود.

دارویی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 02188306595 تماس گرفته یا با ایمیل کنگره به آدرس info@iranslpcongress.com مکاتبه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان