کودک شما برای رشد و بالندگی به چه چیزهایی نیاز دارد؟

شما لازم نیست یک متخصص رشد کودک باشید تا بتوانید بهترین زمینه ی رشد و تکامل را برای کودک خود فراهم کنید

کودک شما برای رشد و بالندگی به چه چیزهایی نیاز دارد؟
شما لازم نیست یک متخصص رشد کودک باشید تا بتوانید بهترین زمینه ی رشد و تکامل را برای کودک خود فراهم کنید. جدیدترین تحقیقات نشان داده اند که مهمترین فاکتورهای لازم برای رشد کودک، همان چیزهایی هستند که ما همواره می دانسته ایم ،عشق، توجه و مراقبت های اولیه مهمترین مواردی هستند که کودک شما می خواهد و به آنها نیاز دارد. برای کمک به کودک جهت شکوفا کردن حداکثر توانایی های بالقوه اش، موارد زیر را رعایت کنید:

عشق خود را به او نشان دهید
 

کودکان برای زندگی به عشق نیاز دارند. حمایت و مراقبت های عاطفی شما، مبنایی مطمئن را برای کودک فراهم می کند تا بتواند در دنیای اطرافش، با اطمینان خاطر به جستجو بپردازد. این مورد، صرفاً یک توصیه ی احساسی نیست؛ شواهد علمی محکمی وجود دارند که نشان می دهند ابراز عشق، توجه و محبت در سالهای اول زندگی کودک، تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر رشد فیزیکی، روحی و عاطفی کودک دارد. ابراز علاقه و روابط عاشقانه حتی موجب رشد مغزی کودک می شوند. در هر فرصتی او را در آغوش بگیرید. نوازش و تشویق کنید، به حرف هایش گوش دهید و با او بازی کنید. همچنین هرگاه کودک شما به آرامش و توجه نیاز دارد، باید به این نیاز او نیز پاسخ دهید؛ برخلاف باور عامه، متخصصین معتقدند که ابراز عشق ، موجب لوس شدن کودک نمی شود.

به نیازهای اولیه کودک خود توجه کنید
 

برای اینکه کودک بتواند تمام انرژی خود را صرف یادگیری و رشد کند. باید تغذیه یی مناسب داشته باشد؛ رژیم های غذایی که سطح پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در آنها بسیار پایین باشد، همچنین میزان کالری آنها بسیار کم یا بسیار زیاد باشد، ممکن است سرعت رشد کودک را کاهش داده یا حتی بر ضریب هوش او، تأثیر منفی بگذارد. همچنین او باید سالم بوده، استراحت کافی داشته باشد و احساس آرامش کند؛ اگر پوشک او برای مدتی طولانی تعویض نشود یا او به عفونت گوش مبتلا شود، مقدار زیادی از انرژی خود را از دست می دهد، برای اطمینان از سلامتی کودک، معاینات منظم پزشکی را فراموش نکنید، واکسیناسیون را بطور مرتب انجام دهید و مراقب باشید که او به اندازه ی کافی بخوابد.

مراقب خودتان باشید
 

والدینی که افسرده، مضطرب یا آشفته باشند معمولاً نمی توانند به سرعت و با حساسیت به نیازهای کودک خود پاسخ دهند. مطالعات نشان می دهند که الگوی فعالیت مغزی درکودکانی که مادران آنها افسردگی مزمن و بالینی دارند، غیر طبیعی است و در نتیجه می توان این فرضیه را مطرح کرد که این کودکان نیز از افسردگی رنج می برند. اگر احساس افسردگی یا خستگی مفرط می کنید. راهی برای تقسیم کارهای منزل و مسؤولیت های مربوط به نگهداری از کودک یا همسر خود پیدا کنید. اگر همسرتان با شما زندگی نمی کند، سعی کنید همراه با افرادی زندگی کنید که بتوانند حمایت و کمک های خود را به شما عرضه کنند. هر از چند گاهی نیز زمانی را به خودتان اختصاص دهید و جدا از کودک بگذرانید. مادر یا پدر بودن (خصوصاً یک مادر یا پدر وظیفه شناس و فعال بودن) بسیار خسته کننده است و شما باید زمانی را برای استراحت صرف کنید تا بتوانید برای ادامه ی زندگی آماده شوید.

برای کودک خود کتاب بخوانید
 

پس از حرف زدن،کتاب خواندن با صدای بلند برای کودک یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای افزایش دامنه ی لغات، تحریک تخیلات و تصورات و ارتقای مهارت های زبانی او انجام دهید. در این حالت شما امکان برقراری ارتباط نزدیکتر با کودک و افزایش مهارت های اجتماعی او را نیز دارید. البته لازم نیست که همواره از کتاب های کودکان استفاده کنید.حتی اگر در حال مطالعه یک مجله یا روزنامه هم هستید، آن را با صدای بلند بخوانید تا کودک شما نیز از شنیدن آن لذت ببرد.

یک گزینه مناسب برای نگهداری از کودک پیدا کنید
 

اگر شما شاغل هستید و نمی توانید در طول روز از کودک خود مراقبت کنید. یا اینکه به یک پرستار بچه نیاز دارید، پیدا کردن یک گزینه ی مناسب و با کیفیت برای نگهداری از کودک، عامل بسیار مهمی برای رشد سالم و مناسب کودک است. شما باید کسی را پیدا کنید که زمانی که شما نمی توانید از کودک مراقبت کنید، همه ی موارد فوق را رعایت کند. گزینه ی مورد نظر شما (پرستار کودک ،یکی از اقوام یا مهد کودک های روزانه) باید در این زمینه با تجربه بوده، با مهربانی و لطافت از کودک مراقبت کرده و معتبر نیز باشد. ابراز علاقه ی واقعی به کودک و داشتن انرژی کافی برای کمک به کودک در جهت رشد و پیشرفت نیز باید جزو ملاک هایی باشد که مد نظر قرار می دهید.
منبع: هفت روز زندگی شماره(90)
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان