رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول خبرداد:

آغاز مرمت پل باستانی دزفول/ایجاد پایگاه دائمی راه نجات پل ساسانی

دزفول- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: مرمت پل ساسانی و ۱۷۰۰ ساله دزفول آغاز شده اما مرمت کامل این پل نیازمند اعتبارات بیشتری است.

آغاز مرمت پل باستانی دزفول/ایجاد پایگاه دائمی راه نجات پل ساسانی

حجت اله آریایی نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سرانجام پس از پیگیری های فراوان یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت و تعمیر پل باستانی دزفول اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت این پل از هفته گذشته آغاز شده است، افزود: در این پروسه که با رویکرد مرمت اضطراری و رفع خطر شکل گرفته است تلاش می شود تا نسبت به مرمت و استحکام بخشی قسمت هایی از جداره ها و طاق های پل که به دلیل ریزش مصالح شرایط خطرآفرینی را برای عابران و بازدیدکنندگان از این اثر ملی فراهم آورده بود اقدام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول عنوان کرد: حذف عوامل آسیب رسان نظیر برچیدن درخت های ریشه دار و گیاهان از روی سازه پل و در مجاورت آن در این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

آریایی نیا گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با شهرداری دزفول، با همکاری این شهرداری عملیات لایروبی و پاکسازی رودخانه در حد فاصل پل قدیم تا پل شناور با هدف نجات بخشی پل ساسانی نیز انجام می شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه سقف اعتبار تخصیص یافته جوابگوی آسیب وارده به این اثر نفیس ملی نیست به همین دلیل اداره میراث فرهنگی دزفول همچنان منتظر و پیگیر جذب اعتبارات بیشتری است که در گذشته به ما وعده داده شده بود.

آریایی نیا همچنین ادامه داد: با وجود پیگیری فراوان صورت گرفته از سوی این اداره و اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری خوزستان و نیز فرمانداری دزفول، سهم میراث فرهنگی از تخصیص اعتبارات استانی صفر بوده این در حالی است که در ردیف اعتبارات پیش بینی شده مبلغ پنج میلیارد ریال برای مرمت پل قدیم دزفول در نظر گرفته شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: فاز اول و دوم مرمت پل ساسانی دزفول در سالهای 88 تا 90 با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال انجام شده است. برچیدن پیاده رو الحاقی به دهانه های شرقی پل در دهه 60، مرمت جداره و جان پناه، کف سازی عرشه پل همچنین پر کردن حفره های ناشی از آب شستگی در زیر پایه های پل از جمله اقداماتی است که در دور گذشته بر روی این پل انجام شده است.

وی در ادامه تنها راه نجات پل ساسانی را ایجاد پایگاه دائمی پل و سازه های آبی دزفول دانست و گفت: با این روش ضمن بالا بردن کیفیت عملیات مرمت با جلوگیری از وقفه بین دوره های مرمتی می توان انتظار داشت عملیات مرمت، حفاظت و احیای پل ساسانی و دیگر سازه های آبی نظیر آسیابها، کاریزها، قنات ها و قمش های دزفول در قالب یک پروسه پنج ساله به نتایج ارزشمندی دست یافته و در رونق صنعت گردشگری شهر تاثیر فراوانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر،  پل ساسانی دزفول با بیش از 17 قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است که به دستور شاپور اول پس از پیروزی درجنگ و با به کارگیری اسرای رومی ساخته شده است.

پل باستانی دزفول از معدود پل‌هایی در دنیاست که با داشتن قدمتی بیش از 17 سده، تا چند سال پیش عبور و مرور خودروها بر روی آن انجام می‌شده است.

این پل مهمترین و ممتازترین اثر تاریخی این شهر است که در سال 263 میلادی بر روی رود جاری و زلال دز بنا شده و در طول تاریخ همواره کانون تحولات مهم از جمله جنگ‌ها و ظهور تمدن‌ها بوده است.

لزوم توجه بیشتر به این میراث گرانبها باعث شد تا در دوره‌های مختلف همواره مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد، این پل 370 متری در 15 فروردین‌ماه 1310 به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و ملی شدن آن باعث شد تا در روزگاری تصویر پل روی پول ملی نیز چاپ شود که نمونه آن در حال حاضر در موزه بانک مرکزی ایران نگهداری می‌شود، پل باستانی هم اکنون در مرکز دزفول قرار دارد و شرق و غرب شهر را به هم متصل می‌کند و تا چند سال پیش راه عبور شهرهای شوشتر، اندیمشک و دزفول بود.

اکنون که نزدیک به 1775 سال از ساخت پل می‌گذرد این اثر به عنوان یادگار اعصار تاریخی هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهد و در راس کانون توجهات گردشگرانی است که دزفول را مقصد سیر و سفر خود انتخاب می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر