سلمان کریمی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در اکثریت کارهای کودک مقوله آموزنده بودن از ارکان کار کودک قرار میگیرد.
او ادامه داد: همه انواع ادبیات کودک میتوانند در محتوای خود به آموزش بپردازند، اما نوع آموزش مقولهای است که یک نویسنده باید به نحوه ارائه آن توجه کند.
نویسنده «مجموعه ترانههای فیمی» افزود: از اهداف ادبیات کودک است که شیوه زندگی و نحوه فکر کردن را به کودکان بیاموزد.
او خاطرنشان کرد: خلاقیت از مقولههایی است که کودک باید در دنیای ادبیات کودک درک کند و از همین رو است که باید داستانها و شعرهایی در این ادبیات به کار گرفته شود که ذهن و رویای کودک با آنها عجین و درگیر شود و در قالب این ادبیات آموزشها به کودک داده شود.
کریمی گفت: گاه ممکن است ادبیات کودک از رخدادها و شخصیتهایی تشکیل شود که امکان اینکه این رخدادها و شخصیتها در دنیای واقعی حضور پیدا کنند وجود ندارد اما این شخصیتها و رخدادها میتواند دنیای واقعی کودک را تشکیل دهد چنانکه بازیهای کودکی دنیای واقعی یک کودک را تشکیل میدهد.
این نویسنده خاطرنشان کرد: ادبیات تخیلی میتواند برای کودک یک دنیای واقعی خلق کند و در این دنیا او را با مسائلی روبهرو کند که به کودک آموزش ارزشهای انسانی و حقوق شهروندی را بدهد.