نشانه های کمر درد که زنان نباید از آن غافل شوند

کمر درد از جمله عارضه‌هایی است که بین زنان بسیار شایع است. در این مطلب به بررسی نشانه‌ها و راهکارهای برخورد با آن خواهیم پرداخت.

نشانه های کمر درد که زنان نباید از آن غافل شوند

اگر شما هم مثل خود من از جمله افرادی هستید که ساعات طولانی پشت رایانه در حالی که کمر خود را قوز کرده‌اید می‌نشینید و یا اینکه سر خود را پایین گرفته‌اید و آخرین پست‌های اینستاگرامتان را در تلفنتان چک می‌کنید جای تعجبی ندارد که با مشکل کمر درد دست و پنجه نرم کنید. بنا به گفته‌های انجمن کایروپراکتیک (ماساژ درمانی) آمریکا 80٪ جمعیت ایالات متحده یک بار هم که شده این درد را تجربه کرده‌اند. مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (cdc) اشاره می‌کند که زنان درد قسمت پایینی کمر را بیشتر تجربه می‌کنند. این موضوع به واسطه‌ی علل مختلفی از جمله: زایمان، یائسگی، اختلالات هورمونی و پوکی استخوان روی می‌دهد.

دکتر شارلا فیشر جراح ارتوپد می‌گوید: زنان بیشتر از مردان این درد را نادیده می‌گیرند آن‌ها سلامتی خود را در انتهای فهرست کارهایی که باید انجام دهند قرار می‌دهند. این موضوع به خاطر آن است که زنان با درد آشناتر هستند.

اما زنان نباید این موضوع را نادیده بگیرند. اگر امیدوار هستید که این درد خود به خود برطرف شود سخت در اشتباه هستید. دکتر فیشر اشاره می‌کند که اگر این درد را بیش از 6 هفته است که احساس می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید.

 

کمر درد شما همراه با پا درد شده است

پا درد

اگر با نواری از درد روبرو هستید که از کمر یا باسن شروع می‌شود و به ساق پا و خود کف پا ختم می‌شود این نشانه‌ای از تحریک شدن ریشه‌های سیستم عصبی است. اگرچه این درد ممکن است به خودی خود از بین برود اما تحریک ریشه‌های عصبی می‌تواند به کرختی، مور مور شدن، ضعف عضلانی و درد دائمی منجر شود. دکتر فیشر می‌افزاید: 90٪ بیماران نیازی به عمل جراحی ندارند اما به احتمال زیاد نیازمند روش‌های دیگر درمانی مثل: ماساژ درمانی، فیزیوتراپی هستند تا قدرت و کشش قسمت میانی بدن را افزایش بدهند.

 

کمر درد با لنگیدن همراه شده است

لنگیدن

اگر در یک سمت از بدن خود احساس ضعف می‌کنید یا اینکه می‌لنگید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. اگر از این نشانه‌ها غافل شوید احتمال دارد این ضعف عضلانی دائمی شود.

 

کمر درد شما همراه با مشکل حفظ تعادل شده است

حفظ تعادل

همین طور که سن زنان بالاتر می‌رود ریسک ابتلای آن‌ها به پوکی استخوان و مشکلات ناشی از شکسته‌ شدن استخوان‌ها بیشتر می‌شود. دکتر فیشر می‌افزاید اگر هرگونه نشانه‌ای از کمر درد و حس عدم تعادل در حین راه رفتن دارید این موضوعی است که باید به بررسی آن بپردازید. 

 

کمر درد شما همراه با مشکلات مثانه و شکمی شده است

مشکلات مثانه و شکمی

یک نشانه‌ی دیگر که نباید نادیده گرفته شود تقارن کمر درد و مشکلات مثانه و شکمی و بی‌حس شدن کشاله‌ی ران است. این می‌تواند شروع نشانه‌های حاد سندرم دم اسبی باشد. شرایطی که در آن فشار زیادی روی قسمت پایین سیستم عصبی ستون فقرات مرتبط با قسمت لگن می‌آید. این شرایط ممکن است آن‌قدر حاد باشد که نیاز به عمل جراحی اضطراری داشته باشید.

 

کمر درد شما با واکنش کل بدن همراه شده است

کمر درد

دکتر فیشر می‌افزاید: گاهی اوقات کمر درد با واکنش‌های کل بدن مثل: تب، سرما خوردن و تعریق شبانه همراه می‌شود. این نشانه‌ای است که بدن شما به یک چیزی واکنش نشان می‌دهد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته سرطان آخرین احتمالی است که وقتی بیمار مراجعه می‌کند به آن فکر می‌کنم اما می‌تواند نشانه‌ای از یک عفونت باشد.

 

درمان کمر درد

کمر درد

در اغلب موارد کمر درد به خودی خود حل می‌شود. می‌توانید از درمان‌های خانگی مثل کمپرس آب گرم یا کمپرس یخ در نواحی که درد را حس می‌کنید استفاده کنید. استراحت کردن هم خیلی کمک می‌کند. البته استراحت زیادی هم اثر عکس خواهد گذاشت چرا که به ضعف عضلانی منجر خواهد شد. اگر درمان‌های خانگی شما جواب نداد باید به پزشک مراجعه شود.

پزشک به احتمال زیاد داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا کدئین یا هیدروکودون را تجویز می‌کند. بعضی داروهای ضد افسردگی مثل آمی‌تریپتیلین نیز مشخص شده که به تسکین درد کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی هم عموماً با استفاده از تکنیک‌های گرمایی، سرمایی، اولتراسوند و تحریک الکتریکی به درمان می‌پردازند. ورزش درمانی و استفاده از حرکات درمانی نیز بسیار موثر است. 

اگر درمان‌های بالا جواب نداد عموماً از تزریق کورتیزون استفاده می‌شود. کورتیزون به فضای اپیدورال (اطراف ستون فقرات) تزریق می‌شود. کورتیزون یک داروی ضدالتهاب است که به کاهش التهاب در اطراف رشته‌های عصبی کمک می کند. 

یک روش جدید دیگر استفاده از درمان شناختی رفتاری (CBT) است. در این تکنیک به بیمار آموزش داده می‌شود تا درد مزمن خود را مدیریت کند. این روش درمانی براساس اصولی است که به بیمار می‌آموزد درد را چگونه حس کند. شما می‌توانید با آموزش یاد بگیرید که درد را چطور و به چه اندازه حس کنید. البته گزینه‌ی جراحی نیز وجود دارد که بسیار نادر است.

 

پیشگیری از کمر درد

کمر درد

ورزش کردن کمک می‌کند تا قدرت لازم برای تحمل وزن بدن را به دست آورید. کارشناسان استفاده از فعالیت‌های سبک ایروبیک را بهترین تکنیک ورزشی برای کمر درد می‌دانند. شما باید تمرکز خود در تمرینات را روی 2 قسمت شکم و عضلات کمر قرار بدهید. شاید تعجب کنید اما عضلات شکم هر چقدر قوی‌تر باشند احتمال کمر درد هم پایین می‌آید.

کنترل وزن نیز یکی از مهم‌ترین نکات پیشگیری از کمر درد است. در ضمن، تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که بیشترین وزن را در قسمت شکمی دارند بیشتر در معرض ریسک ابتلا به کمر درد قرار دارند.

نحوه‌ی ایستادن هم تعیین‌کننده است. صاف بایستید، صورت رو به جلو و کمر صاف باشد و وزن خود را به صورت متعادل روی 2 پا بگذارید. پاها نیز باید صاف باشند. سر و ستون فقرات در یک راستا باشند.

کمر درد

نحوه‌ی نشستن شاید از نحوه‌ی ایستادن هم مهم‌تر باشد چرا که اغلب افراد پشت میز نشین هستند. مهم‌ترین گزینه استفاده از یک صندلی است که کمر و پشت شما را حمایت کند. در ضمن دستان شما نیز باید بتوانند به خوبی توسط صندلی حمایت شوند. موقع نشستن، زانو و باسن شما باید در یک راستا باشند و کف پاها روی زمین به صورت صاف قرار داشته باشد.

بلند کردن اشیاء یکی از اعمالی است که اگر به درستی صورت نگیرد به کمر آسیب می‌زند. شما باید اشیاء را با نیروی پاهای خود بلند کنید نه با فشار روی عضله کمر و پشت. کمر خود را تا سر حد ممکن صاف نگه دارید. پاها از همدیگر فاصله داشته باشند و یکی از آن‌ها کمی به سمت جلو مایل باشد تا تعادل خود را حفظ کنید. فقط از قسمت زانو خم شوید و جسمی را که جابه‌جا می‌کنید نزدیک بدن حفظ کنید. در تمام مدت عضلات شکم خود را سفت نگه دارید.

منبع: womenshealthmag  medicalnewstoday 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان