ماهان شبکه ایرانیان

جنبش نواندیشی

پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه جمعی از دانش آموختگان و فضلای حوزه علمیه درباره ضرورت پرداختن به نقد و نوآوری، پاسخ به دغدغه طیف گسترده ای از دانشوران دلسوز حوزه و دانشگاه بود و مایه امید و اصحاب فکر و فرهنگ.

پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه جمعی از دانش آموختگان و فضلای حوزه علمیه درباره ضرورت پرداختن به نقد و نوآوری، پاسخ به دغدغه طیف گسترده ای از دانشوران دلسوز حوزه و دانشگاه بود و مایه امید و اصحاب فکر و فرهنگ.

طی دهه اخیر پاسخگویی به پرسش های نظری و علمی و نیازهای عینی جامعه و تولید فکر و اندیشه، فعالیت های گسترده ای در حوزه و دانشگاه آغاز شده که شایان تقدیر است. آزادی فکر و اندیشه، آزادی تفکر و قلم و بیان. از آرمان های اصلی و اصول بنیادین انقلاب بوده و رهبری انقلاب هماره در جهت تامین و تضمین آن کوشیده اند. این آزادی لازمه پویایی اندیشه و شکوفایی و خلاقیت فکری است و تنها در این بستر است که نوآوری و نواندیشی می تواند نهادینه شود.

متاسفانه، در برخی موارد، استفاده ابزاری از فکر و اندیشه از سوی پاره ای افراد و محافل سیاسی و ایجاد جنجال های مطبوعاتی به نام مباحث علمی از یک سو و رفتارهای نسنجیده و سطحی و ناآگاهانه به نام انقلاب از سوی دیگر، مانع گسترش و تعمیق این جنبش و به ثمر نشستن آن بوده، سرمایه های فکری و فرهنگی جامعه را به اتلاف کشانیده و دست دوستداران راست اندیش و راست کردار انقلاب را برای تداوم این حرکت بسته است.

تبدیل رهنمودهای رهبر انقلاب به اقدامات تشریفاتی و نمایشی و سطحی یا به امواج سیاسی زودگذر از آفت هایی است که می تواند در روند آزاداندیشی و نواندیشی اختلال ایجاد کند و بر این نهال مبارک آسیب های جدی وارد سازد. آفت دیگر از سوی کسانی است که می کوشند از فضای آزادی اندیشه برای ایجاد آشوب و هرج و مرج و اختلال فرهنگی بهره جویند.

امروزه، برای حل مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه، بیش از هر زمان دیگر به فضای آزاداندیشی و نواندیشی نیاز داریم و تنها در این بستر سالم است که تولید فکر و اندیشه می تواند بارور و شکوفا شود. تداوم صحیح این حرکت می تواند وفاق ملی را، به ویژه در میان نخبگان فکری کشور، تامین کند. امید است که مراجع ذی صلاح و متولیان فرهنگی کشور با بسیح و سازماندهی و حمایت مادی و معنوی از سرمایه های فکری انقلاب، به ویژه نیروهایی که در طول دهه اخیر، با وجود تمامی مصائب و مشکلات، با اتکاء بر علاقه و استعداد و پشتکار خویش، توانمندی و استعداد خود را به منصه ظهور و باروری رسانیده اند، زمینه های لازم را برای تحقق این مهم فراهم آورند.

سردبیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان