در عصر انرژی پلاس بنیتا چه خواهد گذشت؟ [قسمت دوم]

بنیتا یک عصر مفرح و ورزشی برای شما بانوان عزیز در نظر گرفته است. این رویداد با همکاری بنیتا، CNclub و آکادمی بسکتبال HB برنامه های مفید و مفرحی برای بانوان عزیز در نظر دارد.

در عصر انرژی پلاس بنیتا چه خواهد گذشت؟ [قسمت دوم]

 بنیتا برای روز چهارشنبه 4 اسفند عصری مفرح و ورزشی برای شما همراهان همیشگی در نظر گرفته است. در این رویداد چند ورزش گروهی مفرح را تجربه می‌کنیم و با شیوه‌های درست تغذیه برای یک زندگی سالم آشنا می‌شویم. برای شرکت در این رویداد کافی است در قسمت مخصوص این برنامه در سایت ثبت‌نام کنید و در این رویداد پر انرژی در باشگاه انقلاب به صورت رایگان شرکت کنید. این رویداد با همکاری بنیتا، CNclub و آکادمی بسکتبال HB برگزار می‌شود. برای این‌که بدانیم چه اتفاقاتی قرار است در برنامه انرژی پلاس بنیتا بیفتد و مربیان ورزش‌هایی که قرار است تجربه کنیم، چه  کسانی هستند، با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در کنار ورزش آگاهی‌تان را بالا ببرید

 مهشید فرهادپور، مربی باشگاه CN club

34 ساله هستید و بیشتر از 10 سال است که سابقه بادی جم، بادی کامبت و بادی پامپ، تی آر ایکس و... دارید. درباره  ورزش بادی جم برایمان توضیح می‌دهید؟

 این ورزش‌ها یک مقدار ریتمیک است. من فکر می‌کنم خیلی بیشتر در ایران زومبا را می‌شناسند که ریتمیک باشد، بادی جم را خیلی نمی‌شناسند اما من هر جا که کار کردم خیلی استقبال بوده و افراد عاشق این رشته شدند و ماندند. این رشته آدم خاص خودش را معمولا دارد.

 بادی جم یعنی چه؟

در واقع نوعی حرکات موزون با هدف ورزش کردن، یعنی حرکات موزون صرف نیست ولی ورزش کردن برای کسانی است که حرکات موزون را دوست دارند، در نتیجه از حرکت‌ها و سبک‌های مختلف حرکات موزون دنیا استفاده می‌شود. 55 دقیقه ورزش می‌کنند با شنیدن موزیک‌های خیلی روز و سبک‌های مختلف و دو تا قسمت جدا هم دارد که بخش یک حرکات به هم چسبیده می‌شود و آخرین ترک بخش یک همه را با هم چندین بار انجام می‌دهند و یک ترک ریکاوری دارد وسط و بعد قسمت دوم یک‌سری حرکات متفاوت دیگر باز به هم چسبیده می‌شوند و بعد هم با سرد کردن تمام می‌شود.

 این 55 دقیقه حدودا کالری سوزی‌اش چقدر است؟

 بستگی دارد، آن ابتدا که افراد می‌آیند خیلی هماهنگ کردن خودشان با مربی برایشان سخت است چون تم رقص دارد می‌توانم بگویم اولش خیلی زیاد نیست ولی بالای چهارصد می‌توانند بسوزانند. خود من ششصد می‌سوزاندم برای بادی جم.

 بادی کامپت چیست؟

بادی کامپت متفاوت است. همه این ورزش‌هایی که می‌خواهیم برای چهارشنبه نمایش بدهیم ورزش‌های هوازی هستند ولی برای علایق مختلف کاربرد دارند. همانطوری که بادی جم برای کسی است که حرکات موزون دوست دارد و در عین حال می‌خواهد ورزش کند، بادی کامبت برای کسی است که ورزش‌های رزمی دوست دارد مثل کیک بوکسینگ، کاراته، تکواندو، تای چی، میکسی از حرکات رزمی است است که با موزیک ترکیب می‌شود و با یک ساختار خاصی آن هم در 55 دقیقه یک ورزش هوازی را ارائه می‌دهیم. 

پس خیلی با هم متفاوت نیستند؟

جم و کامبت زمین تا آسمان با هم فرق دارند. اولین فرق‌شان هم این است که حرکات موزون هیچ ربطی به حرکات رزمی و بوکسینگ ندارد. کسی که می‌آید سر کلاس بادی جم معمولا روحیه شادی دارد، لباس‌های رنگی می‌پوشد و موزیک‌های شاد گوش می‌دهد و حرکات موزون را دوست دارد و می‌آید و ورزش هم می‌کند و کسی که کامبت را انتخاب می‌کند معمولا یک مقدار روحیه جدی‌تری دارد، نمی‌خواهم بگویم خشونت، ولی با شدت بالاتری باید ورزش بکند. آن‌قدری که بادی جم استفاده از هماهنگی عصب و عضله می‌خواهد کامبت نمی‌خواهد چون یک‌سری حرکات مشخص با دست و پا و محدود است و فقط شدت تمرینش می‌تواند بالاتر برود.

 کالری سوزی بادی کامبت چقدر است؟

 کامبت یک مقدار از جم بیشتر است ولی جم هم می‌تواند به همان میزان بالا باشد به خاطر اینکه ذهن شما را خیلی بیشتر درگیر نگه می‌دارد تا کامبت.

 انرژی پلاس

آسیب‌های احتمالی این ورزش‌ها چیست؟

در جم چون حرکات موزون است خیلی چرخش دارد و چیزی که من همیشه مراقبم که افراد را آگاه‌ کنم این است که در چرخش‌ها همیشه یادشان باشد زانویشان جا نماند که پایشان نچرخد زانو بچرخد. تنها چیزی که می‌تواند یک مقدار ریسک را بالا ببرد چرخش‌هاست. ولی برای کامبت کیک که ضربه با پا و ضربه با دست داریم، ضربه با دست خیلی نه ولی ضربه با پا برای مبتدی‌ها یک مقدار اگر دقت نکنند که مربی دقیقا تکنیک را چه می‌گوید و پایشان را پرت کنند می‌تواند ریسک داشته باشد ولی به طور کلی همه این برنامه‌هایی که داریم راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم چون خیلی روی طراحی حرکت‌شان فکر می‌شود و حتی روی نحوه آموزش و چیزی که باید به شاگرد بدهیم ساختارهای خاصی داریم، در نتیجه تقریبا می‌توانم بگویم آسیبی که این برنامه ها می‌توانند به آدم‌ها برسانند خیلی پایین است، برای تمام رشته های لس‌میلز است.

بادی جم و بادی کامبت هر کدام برای چه گروه سنی مناسب‌تر است؟

برای سن 16 به بالا توصیه می‌شود. ولی از حدود 16 تا 20 سال معمولا جم را بیشتر دوست دارند و جذب آن می‌شوند چون حرکات موزون است و شادتر است. یعنی جوان‌ترها بیشتر جذب بادی جم می‌شوند.

برای گروه‌های خاص مثل زنان باردار یا افراد مسن، این ورزش‌ها می‌تواند خطری داشته باشد؟

 خیر، در همه این برنامه‌ها آپشن‌هایی وجود دارد؛ جاهایی که حرکت سخت می‌شود بلافاصله مربی آپشنی برای کسی که مثلا مشکل زانو دارد یا باردار است ارائه می‌کند. در نتیجه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به نظر شما در حق زنان شاغل اجحاف نشده که به اندازه کافی امکانات و باشگاه های متعدد برای ورزش بعد از کار ندارند؟

 به راحتی می‌توانم بگویم شلوغ‌ترین زمان باشگاه معمولا عصر است و این به خاطر زنان شاغل است. من خودم بالای 10 سال هم شرکت کار کردم و هم مربی بودم و کار کردم یعنی اصلا باور ندارم که زنی کارمند بخواهد ورزش کند و نتواند.

 آن روزها برایتان پیدا کردن باشگاه، هماهنگ شدن و ورزش کردن سخت نبود؟ 

نه، اتفاقا خیلی هم باشگاه عوض نکردم. تا قبل از این باشگاه جای دیگر بودم آن هم تا نه ونیم، ده شب بود برای خانم‌ها. اینجا هم که تا شب است.

 پس واقعا برای کسی که بخواهد ورزش بکند این‌ها بهانه است؟

 بله واقعا.

 درباره رویداد چهارشنبه که یک همکاری است بین وب‌سایت بنیتا و CNclub  و آکادمی بسکتبال HB، نظر شما چیست؟

 هر رویداد و اتفاقی که بخواهد به‌خصوص برای خانم‌ها یک جنبه نه‌تنها ورزشی، که ورزش کردن و در عین حال آگاهی دادن باشد، به نظر من خیلی خوب است. شاید خیلی جاها خیلی رویدادها  برگزار شود ولی آگاهی پشت آن نباشد ولی من راجع به این اتفاق خیلی خوشحالم که یک وب‌سایتی وجود دارد که خاصیتش این است که اطلاعات به آدم‌ها بدهد. امیدوارم خانم‌ها بیایند در عین اینکه اطلاعات راجع به ورزش کردن و سلامتی می‌گیرند یک کار عملی هم در کنارش انجام دهند که ترکیب این دو، فرهنگ ورزش کردن خانم‌های ما را بالا ببرد که از این لحاظ به نظر من خیلی مفید است.

 مختصر بگویید که قرار است در برنامه چهارشنبه چه بکنید؟ 

قرار شده سه برنامه ای که بادی جم، بادی کامبت و بادی اتک است هر کدام به صورت نیم ساعت آموزش و در واقع نوعی نمایش داده بشود که کسی که می‌بیند و تا به حال انجام نداده بتواند یک حسی از جنس آن برنامه داشته باشد و بداند که چطوری در یک ساعت احساسش خواهد کرد چون در نیم ساعت ما فقط می‌توانیم نمایش داشته باشیم.

 صحبت دیگری دارید؟

یکی اینکه واقعا دلم می‌خواهد بگویم این است که امیدوارم این فرهنگ به وجود بیاید که بدانیم هر چقدر ساعت‌های بیشتری در باشگاه باشیم الزاما موفق‌تر نیستیم. همیشه دوست دارم این را به شاگردانم بگویم، این‌که بنشینیم بگوییم که من فلان کلاس را امروز رفتم و الان دارم می‌روم کلاس ایکس را می‌گذرانم، این دلیل بر توانایی ما نیست. مهم این است که همان یک کلاس را چطور گذراندیم، که به نظر من این مساله احتیاج به فرهنگسازی دارد. و نکته دیگر این‌که واقعا نسبت به فیزیک بدن‌مان آگاه باشیم، وقتی داریم ورزش می‌کنیم و سر کلاس گروهی می‌آییم بدانیم که باید به آن مربی گوش بدهیم و به بدن خودمان هم گوش بدهیم و با اطلاع و آگاهی از ورزش کردن ورزش کنیم، فقط تقلید نکنیم یک کارهایی را و بگوییم این ورزش است.

 

در هر سنی می‌توانید مربی شوید

پونه سعادتمند، مربی باشگاه CN club

 

خانم سعادتمند چند سالتان است و چند سال است در ورزش فعالید؟

43 سال دارم و حدودا 15 سال سابقه فعالیت دارم که اولین بار از دوبی شروع کردم.

 در کدام یک از این سه ورزشی که در رویداد پیش‌رو  داریم همکاری می‌کنید؟

 در هر سه، بادی کامبت، بادی جم و بادی اتک.

سوالی که از دیگران نپرسیدم و دوست دارم از شما بپرسم این است که برای تبدیل شدن از یک ورزشکار آماتور به ورزشکاری که شاید پتانسیل مربی شدن داشته باشد یا بخواهد حرفه‌ای‌تر ورزش کند، با این نوع ورزش‌ها می‌شود به جایی رسید؟

 صددرصد. تقریبا هشت سال پیش که به این باشگاه آمدم، هیچ‌کدام از این رشته‌ها اینجا وجود نداشت. من و سالومه صفاری اول این کار را اینجا شروع کردیم و نیاز به این داشتیم که کارمان را وسعت بدهیم و کلاس‌های بیشتری داشته باشیم و اساسا از شاگردان انتخاب می‌کردیم. الان بقیه مربی‌هایی که دارند کار می‌کنند شاگردهای عادی بودند و قصد نداشتند فعالیتی حرفه‌ای ادامه دهند. ما اینجا با آن‌ها صحبت می‌کردیم که دوست داریم به صورت حرفه‌ای ادامه بدهید، و الان تقریبا همه‌شان حرفه‌ای هستند، در این زمینه کار می‌کنند و زندگی‌شان را از طریق این کار می‌گذرانند و خیلی هم پیشرفت کرده‌اند.

انرژی پلاسبرای مربی شدن، محدودیت سنی وجود دارد؟

 واقعا هیچ محدودیتی از لحاظ سنی وجود ندارد. مثلا ما مربی داشتیم که از سن 34 سالگی آمد اینجا و الان بادی کامبت درس می‌دهد و یک مربی هم داریم که از سن 24، 25 سالگی شروع کرده است.

 الان تفاوتی ندارند با هم؟

 اصلا، می توانم بگویم حتی آن کسی که سن اش بالاتر است  بهتر هم هست.

 این خودش خیلی می تواند انگیزه بخش باشد.

صددرصد.برای این‌که این‌ها که می‌آیند در رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند، بعد کشش و گرایش به بقیه رشته‌ها هم پیدا می‌کنند، مثلا یکی دیگر از مربیان ما که مربی بادی کامبت است الان خیلی دونده خوبی است و  در ماراتن‌ها شرکت می‌کند به خاطر این‌که شروع به فعالیت‌ حرفه‌ای در ورزش کرد و به رشته های دیگر هم کشیده شد. خود ما هم با همین چیزها شروع کردیم و کراس فیت آمد در سیستم ورزشی‌مان.

 درباره کراس فیت توضیح می‌دهید؟

کراس فیت ترکیب وزنه و کارهای هوازی است و اولین بار است که یک چنین سیستم ورزشی وارد ورزش شده که در واقع شما هم وزنه باید بزنید و هم باید کار هوازی در کنارش بکنید و این یعنی به صورت فاصله‌دار ضربان قلبتان بالا و پایین می‌شود، به همین دلیل هم خیلی قدرت بدنی‌تان بالا می‌رود هم خیلی کالری‌سوزی بالایی برایتان خواهد داشت و چربی بدنتان خیلی سریع پایین می‌آید.

کالری سوزی اش چقدر است؟

اینها یک چیزی که دارند به آن می گویند افتر برن یعنی شما در حین ورزش‌تان شاید آن‌قدر نسوزانید ولی بعد از ورزشتان آنقدر می‌سوزانید و متابولیسم بدنتان بالا می‌رود که شما به صورت عادی هم که نشستید و هیچ کاری نمی‌کنید خیلی شدید چربی می‌سوزانید به همین دلیل خیلی کالری‌سوزی بالایی دارد .

 به عنوان یک آدمی که می خواهد آماتور وارد ورزش بشود، شما این امیدواری را به او می دهید که می‌توانی از هر سنی شروع کنی و حرفه‌ای بشوی؟ با چه بازده تمرین و چند روز در هفته و چه مدتی و چند ماه می‌تواند از آن صفر خودش را به یک جای قابل قبول برساند؟

معمولا ما سه روز در هفته کلاس داریم، مثلا سه روز بادی کامبت، سه روز جم و سه روز اتک است. شاگردهایی که می‌آمدند سر کلاس ما، سه روز می‌آمدند، یک ساعت ورزش می‌کردند و می‌رفتند. من می‌رفتم با آن‌ها صحبت می‌کردم که دلتان می‌خواهد مربی بشوید؟ چون من این پتانسیل را در شما می‌بینم. دیگر طوری می‌شد که مثلا دوست داشت هر روز بیاید و ورزش کند و همین می‌شد که بدنش عادت می‌کرد و کم‌کم می‌توانست تعداد جلسات و ساعت‌ها را بیشتر کند. ولی به صورت نرمال کسی که بخواهد شروع کند با سه روز در هفته و یک ساعت می‌تواند به عنوان شخصی حرفه‌ای در این رشته‌ها کار بکند.

 به نظرتان برنامه چهارشنبه چقدر مفید است؟ چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

 برای خانم‌ها صددرصد مفید است. من که برنامه ورزشی‌اش را قرار شده تدارک ببینم که ارایه دادن همین ورزش‌ها پشت سر هم است. یک ترکیبی از چیزهایی که می‌دانیم آدم‌ها به آن‌ها جذب می‌شوند و خوششان می‌آید، خیلی برایشان سخت نباشد، چون مسلما آدم‌های متفاوت و گوناگونی می‌آیند و این برنامه‌ریزی ماجرا را برای یک ساعت و نیم به ما دادند که انجام بدهیم که من و سالومه و مهشید قرار شده این برنامه‌ریزی را با هم انجام دهیم.

انرژی پلاس

 چیزی هست که بخواهید راجع به خودتان، CNclub یا رویداد چهارشنبه بگویید؟

به نظرم خیلی اتفاق خوبی است و اگر واقعا یک چنین چیزهایی به طور مرتب اتفاق بیفتد خیلی خوب است. واقعا  فکرش را  بکنید خیلی‌ها می‌توانند به‌صورت حرفه‌ای بروند در این سیستم، یا یک کسی دلش می‌خواهد که کلا سالم‌تر زندگی کند و ترویج این‌ها بین خانم‌ها عالی است، چون بعضی خانم‌ها فکر می‌کنند یک زن یک چنین کارهایی را نباید انجام بدهد، مثلا نباید مشت و لگد بزند! یک کمی بروید در سن‌های بالاتر واقعا خیلی سخت است که ورزش را جا بیندازید در آن‌ها. از اینکه این ورزش‌ها در بین بانوان جا بیفتد من خودم  به شخصه خیلی لذت می‌برم و خوشحال خواهم شد.

قسمت اول این مطلب را می‌توانید در در عصر انرژی پلاس بنیتا چه خواهد گذشت؟ [قسمت اول] ببینید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان