ماهان شبکه ایرانیان

تا ۸۰ سالگی هم می‌شود شطرنج بازی کرد/ گفت‌وگوی بنیتا با آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج زنان

این روزها مسابقات جهانی شطرنج زنان در تهران در حال برگزاری است. گفت وگوی بنیتا با آتوسا پورکاشیان، استاد بزرگ شطرنج زنان که در این مسابقات هم حضور دارد را بخوانید.

تا 80 سالگی هم می‌شود شطرنج بازی کرد/ گفت‌وگوی بنیتا با آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج زنان

 آتوسا پورکاشیان سال 1367 در تهران به دنیا آمد. در 9 سالگی برای اولین‌بار در کلاس شطرنج مرحوم بنکدار در فرهنگسرای بهمن شرکت کرد. بعد از چند ماه آموزش در مسابقه‌ای که برای قهرمانی تهران رده سنی زیر 10 سال برگزار می‌‌شد، شرکت کرد و موفق به کسب مقام اول شد. این پیروزی انگیزه‌ای شد تا در دنیای شطرنج بیشتر تلاش کند. آتوسا 7 سال تحت تعلیم هادی مومنی بود و مدتی نزد خسرو هرندی و هاملت تومانیان آموزش دیده است. قهرمانی آسیا در رده سنی زیر 12، 14 و 16 سال، قهرمان جهان در رده زیر 12 سال، نایب قهرمانی آسیا در رده زیر 18 سال، مقام هفتم جهان در رده زیر 20 سال برای اولین بار در ایران، از جمله مقام‌هایی است که آتوسا پورکاشیان موفق به کسب آن‌ها شده است. 

پورکاشیان در سال 2009 دومین شطرنج‌ باز ایرانی، پس از شادی پریدر بود که به درجه استادبزرگ زنان رسید. بنیتا به بهانه‌ی حضور این ورزشکار جوان در مسابقات شطرنج قهرمانی جهان گفت‌وگویی کوتاه با او داشته‌ است که در ادامه می‌خوانید. این گفت‌وگو پیش از شروع مسابقات و در جریان مراسم افتتاحیه‌ی انجام شده است و تا زمان انتشار، خانم پورکاشیان در دیدار دومش از اولین مرحله حذفی رقابت‌های قهرمانی زنان جهان، با شکست مقابل رقیب آلمانی، از گردونه‌ی رقابت‌ها خارج شد.

 خانم پورکاشیان علاقمندی شما به ورزش شطرنج از کجا آغاز شد؟

من بیست و هشت سال دارم و از حدود 9 سالگی ورزش شطرنج را آغاز کردم. یعنی حدود بیست سال است این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می کنم.

درباره مسابقات شطرنج قهرمانی و حضور زنان ایرانی در این مسابقات بفرمایید.

این مسابقات بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در زمینه شطرنج در بخش بانوان محسوب می‌شود. بسیار مفتخر هستیم که در این دوره از مسابقات با سه نمایده از ایران حضور داریم. در این مسابقات 64 بانوی شطرنج‌باز حضور دارند و مسابقات بین ورزشکارانی از کشورهای مختلف خواهد بود.

ورزشکارانی که در این مسابقات حضور دارند چه مراحلی را گذرانده‌اند تا در این دوره از مسابقات شطرنج قهرمانی حضور پیدا کنند؟

فیلترهای مختلفی وجود دارد. برای مثال کسانی که رنکینگ خوبی دارند یا سال گذشته به فینال مسابقات راه پیدا کرده‌اند در این مسابقات حضور دارند. همچنین قهرمان قاره‌ها و قهرمان مسابقات زونال نیز در این جمع هستند. کشور ما هم یک قهرمان جهان و دو سهمیه میزبانی داشت و ما سه نفر در این دوره از مسابقات حضور داریم.

 

چقدر برای بانوان ایرانی در این دوره از مسابقات شانس صعود به مراحل نهایی را قائل هستید؟

 این گروه چکیده‌ی قهرمانان جهان هستند و همه ورزشکاران رقابتی سخت و نفس‌گیر پیش رو دارند. حتی راه یافتن به این مسابقات مانند راه یافتن به مسابقات جام جهانی فوتبال یک افتخار محسوب می‌شود و کاری سخت و دشوار است. چینی‌ها رقبای سختی هستند و شاید بتوان گفت بهترین‌های این دوره هستند. من فکر می‌کنم بچه‌های ما شانس صعود به رده‌هایی بالاتر از رده اول را دارند.

خانم پورکاشیان فکر می‌کنید این‌که این مسابقات در ایران برگزار می‌شود چقدر به ورزشکاران ایرانی و کلا شطرنج کشورمان کمک می‌کند؟

بسیار موثر است. اصلا اینکه میزبانی ایران مورد تایید قرار گفته و ما توانستیم میزبانی این مسابقات مهم را کسب کنیم در وجهه شطرج ایران در جهان تاثیر می گذارد و باعث می‌شود بتوانیم باز هم میزبانی مسابقات مهم را به دست آوریم.

به جز شطرنج در رشته ورزشی دیگری هم فعالیت می‌کنید؟

پیش از ورود به دانشگاه فقط در رشته‌‌های والیبال و شنا فعالیت می‌‌کردم، اما در حال حاضر در رشته‌های مختلفی کار می‌کنم.

رشته تحصیلی تان در دانشگاه چه بوده؟

ابتدا قرار بود آی‌تی بخوانم اما با مشورت با خانواده و دوستان تصمیم گرفتم تربیت بدنی بخوانم و در این رشته تحصیل کردم.

یک ورزشکار که در زمینه شطرنج فعالیت می کند تا چه سنی می تواند در اوج بماند.

شطرنج مثل بقیه رشته‌‌های ورزشی نیاز به قوای جسمانی خاصی نداشته و در نتیجه بازنشستگی هم  ندارد و می‌‌توان تا 80 سالگی هم بازی کرد. در حال حاضر شطرنج‌باز 77 ساله داریم که در مسابقات جهانی و در سطح اول این ورزش بازی می‌‌کند. البته سن شروع شطرنج هر روز پایین‌ تر می‌رود و الان 5 و 6 سالگی است. 

شما ورزشکار معروفی هستید. آیا در خیابان شما را می‌شناسند؟

آن‌هایی که به ورزش علاقه دارند و اخبار ورزشی را دنبال می‌کنند من را می‌شناسند اما اغلب فقط اسمم را شنیده‌اند و وقتی جایی اسمم را می ‌ویم با هیجان می‌پرسند «عه شما همون شطرنج بازه هستی؟» (می‌خندد)

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. 

اگر دوست داشته باشید می‌توانید «گفت‌وگوی بنیتا با سارا خادم‌الشریعه» را نیز بخوانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان