شگفتی های طراحی و ساخت مدال های المپیک ریو [ویژه المپیک ریو ۲۰۱۶]

ارزش مالی مدال طلا در مسابقات المپیک ریو چقدر است؟ با بنیتا همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به این مدال ها داشته باشیم.

شگفتی های طراحی و ساخت مدال های المپیک ریو [ویژه المپیک ریو 2016]

ارزش مالی مدال طلا در مسابقات المپیک ریو چقدر است؟ با بنیتا همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به این مدال ها داشته باشیم.

بازی‌های المپیک تابستانی ریو 2016 به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان شروع‌شده است. 11000 ورزشکار در غالب 28 ورزش که عده‌ای از آن‌ها لیاقت داشتن مدال طلا و بزرگ‌ترین جایزه ورزشی جهان را خواهند داشت، رقابت می‌کنند.
ارزش دلاری سکوی اول رقابت‌های المپیک برابر 564 دلار خواهد بود. این برآورد بر اساس فروش هر گرم طلا به مبلغ 43٫76 دلار و نقره 61 سنت برای هر گرم است. برای مقایسه مدال‌ها می‌توان به مدال بازی‌های المپیک زمستانی 2014 سوچی (Sochi) اشاره کرد که در حدود 30 گرم سنگین‌تر بودند. بااین‌همه رکورددار سنگین‌ترین مدال مربوط به بازی‌های المپیک لندن در سال 2012 که قیمت حدودی آن‌ها برابر با 708 دلار بود، اشاره کرد. این رکورد به علت نرخ بالای فروش هر گرم طلا و نقره در آن برهه زمانی بوده است.

 

Rio 2016/Alex Ferro


آخرین باری که مدالی به‌صورت کاملاً طلا ساخته شد در سال 1912 بود که قیمتی در حدود 22000 دلار بوده است. به همین دلیل از آن روز ساختن مدال‌ها به‌صورت طلای کامل منسوخ شد.
درمجموع 2488 مدال برای بازی‌های المپیک ریو ساخته‌شده است. سهم هر مدال به این صورت است : 812 مدال طلا، 812 نقره، 864؛ که توسط طلا سازی های برزیلی ساخته‌شده است. تمام مدال‌ها یک‌شکل و یک سایز دارند، به قطر 85 میلی‌متر و 500 گرم، این مدال‌ها به‌عنوان سنگین‌ترین و همچنین بزرگ‌ترین مدال‌های ساخته‌شده برای بازی‌های المپیک تابستانی هستند. این مدال‌ها برای بازی‌های زمستانی بزرگ‌تر هم خواهند شد.

 

Laurence Griffiths/Getty Images



هر 812 مدال طلا المپیک از 6 گرم طلای خالص با خلوص 99 درصد که توسط کمیته المپیک تائید شده باشد تهیه می‌شود، باقی 494 گرم مدال از نقره خالص 92٫5 درصد که ان هم تائید شده توسط کمیته المپیک باشد تهیه می‌شوند. این مدال‌ها در ضرابخانه‌های کشور میزبان المپیک ساخته می‌شود. خلوص نقره کمترین خلوص مورد تائید کمیته المپیک است.
 هر 812 مدال نقره،شمال 500 گرم نقره است. نقره‌ای که امروز قیمتی در حدود 305 دلار است. هر 864 مدال برنز از 475 گرم مس (95 درصد) و 25 گرم روی( 5 درصد ) تشکیل‌شده است. مدال‌های برنزی فقط ارزش معنوی دارند.
برای اولین بار در تاریخ، با توجه به شکل نشان‌واره و تصمیمات هیئت المپیک ریو، مدال‌ها به‌صورت قوسی ساخته‌شده‌اند به‌طوری‌که قطر بالا و پایین مدال کمی متفاوت است. مدال در قسمت بالایی قطری در حدود 11 و در پایین در حدود 6 میلی‌متر است.

 

Rio 2016/Alex Ferro



طراحی پایدار و دوستدار محیط زیست
مدال‌های المپیک ریو با عنوان سمبل پایداری و استقامت توسط هیئت المپیک برزیل ساخته و طراحی‌شده است. بیش از 30 درصد نقره بکار رفته در این مدال‌ها از داخل آینه‌ها، زباله‌های ارزشمند، صفحات اشعه ایکس بازیابی شده‌اند. طلاهای استفاده‌شده نیز فاقد هرگونه آلوده‌کننده محیط‌زیست ازجمله جیوه است. 40 درصد از مس استفاده‌شده هم از داخل زباله‌های ضرابخانه‌های برزیل و به‌وسیله فرآیند توسعه داخلی این کشور استخراج‌شده است.

 

Rio 2016/Alex Ferro


حتی روبان‌های مورداستفاده در این مدال‌ها هم از مواد پلاستیکی قابل بازیافت بانام صنعتی پلی‌اتیلن تر قتالات (PET) و با استفاده از صنعت بازیافت بطری‌های پلاستیکی تولید و فرآوری شده است. هر مدال برای خودش یک جعبه مخصوص چوبی و مقاوم در برابر پوسیدگی که توسط جنگلداران تائید شده است، دارد. این جعبه با نشان‌واره از المپیک ریو تزیین‌شده است.

بر روی مدال‌های المپیک ریو، لوگوی بازی‌ها به همراه برگ‌هایی که به‌عنوان نشانه و نماد صلح المپیک یونان بوده است، نقش شده است. در پشت این مدال‌ها الهه پیروزی یونانی‌ها نقش‌آفرینی کرده است. نایکی (NIKE)؛ و درزمینهٔ این الهه ورزشکار یونان باستان (PANATHNIAC) قرار دارد. در بالای این مدال‌ها هم شمارنده المپیک که به‌صورت (XXXI) و حلقه‌های المپیک است، حک شد. برای هر شخص برنده مدال و ورزش خاص خودش اسم او به‌وسیله لیزر بر روی این مدال حکاکی می‌شود.

مدال‌های نوآورانه پاراالمپیک

 

Rio 2016/Alex Ferro


2642 مدال بازی‌های پاراالمپیک هم همانند بازی‌های المپیک طراحی‌شده‌اند؛ و در برزیل ساخته‌شده‌اند. قطر و ضخامت این مدال‌ها مشابه است. این مدال‌ها طرحی به‌عنوان دانه‌دارند که از روی مدال تا پشت آن ادامه یافته است. مقامات المپیک در مورد این طراحی گفته‌اند که این دانه‌ها بیانگر شجاعت، پشتکار و تلاش این ورزشکاران است. نشان بازی‌های پاراالمپیک در 2 طرف این مدال وجود دارد و با خط به زبان برزیلی توضیح داده‌شده است.
برای اولین بار، مدال‌ها با ضربه آهنگ می‌نوازند؛ بنابراین ورزشکاران که خطای دید دارند می‌توانند از نوع مدال خودشان مطلع شوند. در داخل مدال‌ها بلبرینگ‌هایی تعبیه‌شده است که در اثر ضربه شروع به حرکت و نواختن خواهند کرد. مدال‌های طلایی صدایی به‌مراتب بلندتر از مدال‌های برنز دارند.
 بیش از 100 نفر از مهندسان درزمینهٔ های هنری، موزیک و ساخت و طلاکاری برای ساختن در حدود 5130 مدال تلاش خود را انجام داده‌اند.

 

مقالات مرتبط

اختصاصی المپیک- یک روز تعطیل رسمی در فیجی به خاطر کسب اولین مدال المپیک تاریخ

Fiji-olympic-medal

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر