آلرژی یا حساسیت(۲)

با وجود داشتن حساسیت به گل و گرده و گیاه، می توانید از گردش در باغ و چمن و جنگل لذت ببرید .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

عضو کالج بین المللی جراحان

با وجود داشتن حساسیت به گل و گرده و گیاه، می توانید از گردش در باغ و چمن و جنگل لذت ببرید .

برخی افراد به گرده گل و گیاه حساسیت دارند و در آغاز فصل گرده افشانی گلها، به سبب داشتن آلرژی، از خانه کمتر بیرون می آیند . چنین افرادی دچار عطسه، خارش چشم و خشکی و تورم دهان می شوند . در صورتی که با تدابیر لازم می توانند مانند دیگران از زیباییهای بهار و باغ و راغ لذت ببرند .

این عوارض بیشتر در اوایل و اواسط بهار و اواخر پاییز، وقتی که درختان، سبزه و چمن و گرده گلها با مواد آلرژی زای خود، هوا را آلوده می کنند، ایجاد می شوند . گاهی قارچ ها و یا کپک های ریز در هوا منتشر گشته و به این ناراحتی می افزایند .

اگر شما جزء کسانی هستید که در فصل آلرژی دچار ورم مخاط بینی، تب یونجه و زکام فصلی می شوید، چه بسا که از ترس ابتلا به چنین ناراحتی، خود را در خانه زندانی نمایید درحالی که نیازی به این امر نیست چه در واقع امر، با وجود این حساسیت، می توانید از هوای آزاد فصل های زیبای بهار و پاییز لذت ببرید چراکه می توان هم بیرون از خانه در باغ و راغ، فعال بود و هم از این ناراحتیها در امان .

اما چگونه؟

بهترین راه این است که از گرده گلها و کپک گیاهان، پرهیز کنید . مقدار گرده «هاگ یا اسپور (1) » نسبت به مناطق گوناگون، ساعات مختلف روز و وضع هوا، متغیر است . برای دوری از این مواد به نکات زیر توجه فرمایید:

1 . موقع ورزش و راه پیمایی، تنفس عمیق می شود و هوای بیشتری وارد ریه ها می گردد و در نتیجه، گرده و هاگ هم بیش از مواقع استراحت، وارد بدن می شود . بدیهی است که در چنین محیطی با داشتن آلرژی باید ورزش خود را در بیرون از خانه محدود نمایید تا با کمترین مقدار مواد آلرژی زا روبرو شوید . هرچه بیشتر، هوا به ریه ها برسانید، به همان اندازه گرده گلها و هاگ وارد ریه شما خواهد شد . برای اینکه مواد آلرژی زا با کمترین مقدار به بدن شما برسد، در بیرون از خانه، موقعی راه پیمایی و ورزش کنید که گرده و قارچ هوا در کمترین اندازه است . ساعت 5 تا 10 صبح و اوایل عصر، میزان گرده در هوا بیشتر است . اما کپک و «مایت ها» (2) (موجودات ریز رده عنکبوتیان که فقط با ریزبین دیده می شوند و از پوست انسان تغذیه می کنند و در لابلای فرش و اثاثیه خانه و جاهای نمناک تولیدمثل می کنند) تعداد آنها در ساعتهای گوناگون شبانه روز متفاوت است به طوری که برخی از آنها روز و بعضی دیگر بیشتر شبانه در هوا پراکنده اند . در مورد گرده، کمترین مقدار آن هنگام عصر به ویژه اواخر عصر است . باران شدید ، موقتا گرده ها و مایت ها را می شوید و هوا را پاک می کند .

2 . در انتخاب نوع ورزش دقیق شوید: اگر با انواع ورزش ها آشنا هستید ورزشی را انتخاب کنید که در فصل آلرژی، شما را هرچه کمتر در معرض مواد حساس کننده قرار دهد . از بینی نفس بکشید نه از دهان . چون بینی هوای وارده را علاوه بر گرم و مرطوب کردن، تصفیه می کند و از ورود مواد آلرژی زا جلوگیری می نماید .

3 . آلرژی نباید شما را از ورزش باز دارد: در فصل آلرژی اگر شما حساسیت دارید، در خانه و یا سالن های ورزشی سرپوشیده ورزش نمایید .

4 . از مواد شیمیایی به ویژه بیرون از خانه بپرهیزید: هنگام ورزش، گذشته از گل ها و گیاهان آلرژی زا و برگهای پوسیده، هرچه می توانید از بزرگراهها و دود کارخانه ها دور باشید چه، دود ماشین ها و کارخانه ها، علایم آلرژی را بدتر می کنند . اگر کسانی به مناسبتی آتش بازی می کنند، از آن دوری کنید چون دود گوگرد و باروت، آلرژی را تشدید می کند .

5 . ورود هوای آلرژی زا به بدن را کم کنید: در یک مدت معین هر مقدار مواد آلرژی زا وارد بدن شما شود، بار آلرژی شما بیشتر می شود به عبارت دیگر، علائم آلرژی، شدیدتر خواهد بود . فرض کنید که شما افزون بر گرده و هاگ و مایت به حیوانی مانند گربه و یا گرد و خاک و یا بالشی که با پر مرغ انباشته است، حساسیت دارید در این صورت، تجمع این همه مواد حساسیت زا، علاوه بر گرده ها در یک بعدازظهر بهاری برای شما غیرقابل تحمل خواهد شد .

هستند کسانی که به پرده و فرش آویخته از دیوار، حساسیت دارند چه این وسایل، مقداری مواد آلرژی زا در خود جمع می کنند . بنابراین بهتر است این افراد از فرش هایی استفاده کنند که بتوان سالی یکی دوبار آنها را همراه با پتوی روانداز، با آب گرم شست .

6 . سگ و گربه: این حیوانات علاوه بر اینکه نقش مهمی در انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام، به انسان دارند در موهای خود مقداری مواد آلرژی زا جمع می کنند . اگر به این حیوانات حساسیت داشته باشید از آنها دوری گزینید .

7 . از اتاق نمناک بپرهیزید: چون هوای مرطوب و گرم باعث رشد کپک و مایت می شود . آشپزخانه و حمام که گرم و مرطوب است، بهترین جا برای رشد مواد یاد شده می باشند بنابراین موقعی که از این اماکن استفاه می کنید، در تهویه و تصفیه هوای آن کوتاهی ننمایید . وسایل گرمابه مانند لیف و کیسه را گاهگاهی خشک نمایید . گلدان گل و گیاه را هرچه کمتر در اتاق خواب نگاه دارید چون خاک مرطوب گلدان باعث تولید کپک می شود و به همین دلیل توصیه می شود که هنگام عیادت از بیماران گل گلدانی برده نشود . دسته گل مانعی ندارد .

8 . لباس با الیاف طبیعی بهتر از الیاف مصنوعی است: اگر به گرده گل و گیاه حساسیت دارید، لباس خود را از الیاف طبیعی انتخاب کنید چه الیاف مصنوعی وقتی به هم سائیده می شوند، تولید الکتریسیته می کنند که این خود باعث جذب گرده گل می شود . از الیاف طبیعی، مانند پارچه های پنبه ای، هوا بهتر عبور می کند و در نتیجه خشک می ماند . هاک ها و مایت های دوستدار رطوبت، در آنها کمتر جایگزین می شوند .

9 . در فصل آلرژی لباسهای شسته را توی اتاق و پشت پنجره خشک کنید: اگر در هوای آزاد، روی رخت آویز پهن کنید، مقداری مواد آلرژی زا روی آنها جمع می شوند . در صورت داشتن آلرژی، این لباس ها و ملافه ها، در شما ایجاد حساسیت خواهد کرد .

10 . در فصل آلرژی از عینک استفاده کنید: آنهم عینک هایی که دور تا دور چشم را بگیرند مانند عینک های شکارچیان و موتورسواران که بسیار مناسب هستند زیرا که گرده گل باعث خارش چشم شما نخواهند شد .

11 . اگر در باغچه خانه گل و گیاه دارید و علاقمند به گل هم هستید ولی آلرژی دارید، بهتر است رسیدگی به گلها را کس دیگری به عهده بگیرد: اگر خودتان باغچه را بیل می زنید و یا گلها را می آرایید، چمن را می چینید و یا برگهای پوسیده را جمع می کنید با یک ماسک کتانی و یا دستمال کتانی دهان و بینی خود را ببندید . با این تدبیر از آزار گرده گل و قارچ و مایت در امان خواهید بود . پس از آنکه کار در حیاط و باغچه را به پایان رساندید لباس های خود را درآورید و بگذارید در حیاط بماند . برای استفاده بعدی بهتر است آنها را بشویید . پس از آنکه لباس ها را عوض کردید و وارد خانه شدید، خود را نیز شستشو دهید . چمن باغچه را وقتی که کوتاه است، بچینید و نگذارید بلند شود تا گل های مولد گرده را رشد دهد . از انباشته شدن فضولات و کود حیوانی جلوگیری کنید که آنها مناسب ترین بستر برای تولید قارچ هستند . به جای درختچه های گل زینتی می توانید در باغچه خانه درخت سیب، گیلاس و آلبالو بکارید که گل آنها گرده چسبنده و مومی تولید می کنند و کمتر در هوا پخش می شوند .

بیرون از خانه: وقتی که بیرون از خانه هستید، گرده گل ها و قارچ ها روی موی سر، ابروها، مژه ها، عینک و پوست شما می نشینند . برای جلوگیری از آلرژی، می توانید به شرح زیر اقدام نمایید (البته پس از ورود به خانه):

1 . دست های خود را بشویید .

2 . چشمان خود را نیز بشویید .

3 . بدن خود را نیز بشویید .

اگر نتوانستید بلافاصله پس از ورود به خانه، این کارها را انجام دهید، پیش از رفتن به رختخواب شستشو کنید .

استفاده از دارو: با وجود تدابیر یاد شده و پرهیز از گرده و کپک (قارچ)، اگر بازهم آبریزش بینی دارید، دارو می تواند به شما یاری دهد . برخی از داروهای ضد آلرژی و ضد هیستامین کمک شایان می کنند . منتهی اگر شما داروی دیگری مصرف می کنید، آب سیاه در چشم دارید، دچار مشکل پروستات هستید، مبتلا به آسم (نوعی تنگی نفس) می باشید و یا ناراحتی جسمانی دارید با پزشک مشورت نمایید چه، داروهای ضد حساسیت، توام با داروهای دیگر ممکن است عوارض ناگوار ایجاد نماید . به هر حال داروهای ضد حساسیت، عطسه و خارش بینی و گلو، آب بینی و پرآبی چشم را تخفیف می دهند . از داروهای ضد حساسیت که خواب آور نیستند، استفاده نمایید . افشانه های بینی را که ضد احتقان هستند، بیش از چند روز پشت سرهم بکار نبرید چه مصرف طولانی آنها باعث برگشتن علائم احتقان (پرخونی) می شود .

استفاده از مواد طبیعی: «کورستین » (3) ماده ای است که در پیاز و برخی غذاهای دیگر وجود دارد . این ماده می تواند از واکنش آلرژی بکاهد بنابراین برای کسانی که آلرژی دارند، خوردن پیاز سودمند است .

پاورقی ها:

1. spore.

2. mites.

3. Querctin.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر