ماهان شبکه ایرانیان

خانم‌های باردار از دندان‌پزشکی نترسند

قبل از انجام هرگونه درمان دندان‌پزشکی در دوران بارداری، مشاوره دندان‌پزشک با همکار پزشکی که زن باردار تحت نظر او است، می‎تواند بسیار مفید و در مواردی ضروری باشد

خانم‌های باردار از دندان‌پزشکی نترسند
قبل از انجام هرگونه درمان دندان‌پزشکی در دوران بارداری، مشاوره دندان‌پزشک با همکار پزشکی که زن باردار تحت نظر او است، می‎تواند بسیار مفید و در مواردی ضروری باشد. لذا لازم است که در این زمینه با دندان‌پزشک کاملا همکاری شود.
اکثر خانم‌ها و همسران‌شان نگرانند و می‌پرسند در مدت بارداری کدام یک از درمان‌های دندان‌پزشکی قابل انجام است و چه درمان‌هایی لازم است که حتما انجام گیرد؟
به‌طور کلی انجام درمان‌های ضروری دندان‌پزشکی در این دوران، قابل قبول است؛ مگر اینکه پزشک متخصص زنان توصیه خاصی داشته باشد. درمان‌های اورژانس (مانند درمان آبسه حاد)، در هر مقطعی از بارداری باید با رعایت احتیاط‎های لازم انجام شود.
برای درمان‌های ضروری اما غیراورژانس (مانند پوسیدگی ‎سطحی دندان که هنوز درد و ناراحتی ایجاد نکرده)، بهترین زمان انجام کار، 3 ماهه دوم بارداری است.
نکته مهم این که در این دوره کنترل التهاب و خون‌ریزی لثه ضرورت دارد. در این زمینه ابتدا باید به زن باردار روش مسواک و نخ زدن صحیح آموزش داده شود.
جرم‌گیری دندان‌ها به طور کامل قابل انجام است، گرچه ممکن است در جریان کار خون‌ریزی لثه بیشتر از دوران غیر از بارداری باشد. در این رابطه، اغلب دندان‌پزشکان ترجیح می‎دهند که جلسه اول کار را به آموزش بهداشت دهان اختصاص دهند تا بیمار در فاصله جلسه اول تا جلسه دوم مسواک و نخ زدن دندان را به خوبی انجام دهد تا التهاب لثه حتی‎المقدور کاهش یابد. همچنین دندان‌پزشک ممکن است توصیه کند که از بعضی دهان‌شویه‎ها (مانند کلرهگزیدین)، در فاصله بین جلسه اول و دوم استفاده شود تا التهاب لثه کمتر شده و در موقع جرم‌گیری خون‌ریزی لثه‎ها کمتر شود.
به علاوه در صورت وجود جرم سنگین یا خون‌ریزی زیاد لثه، اغلب دندان‌پزشکان لازم می‎دانند که جلسه‌های کار را کوتاه و متعدد کنند و در هر جلسه دندان‌های قسمت کوچکی از دهان را جرم‌گیری کنند. برداشتن پوسیدگی‎ها و پرکردن دندان‎های پوسیده، اصلاح یا تجدید پرکردگی‎های نامناسب (که می‎تواند باعث جمع شدن میکروب‌ها و ذرات غذایی شود) در این مرحله قابل انجام است. هدف از انجام درمان‌های ذکر شده در طول دوره بارداری این است که ضمن برطرف کردن درد و ناراحتی بیمار، شرایط دهان از نظر پوسیدگی دندان و التهاب و بیماری لثه به حالت غیرفعال برسد ولی لازم است که درمان‌های پیچیده دندان‌پزشکی (مانند جراحی لثه، گذاشتن روکش و...) به بعد از زایمان موکول شود. در این رابطه دندان‌پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد.

پی نوشت ها :
 

* جراح و متخصص بیماری‌های لثه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان