چگونه کودکمان را حمام کنیم

در اینجا نکاتی را به شما متذکر می شویم که حمام کردن نوزادتان برای شما آسان تر شود.اگر دوست دارید که روش صحیح و بی خطر حمام کردن کودکان را یاد بگیرید، به نکاتی که در پائین قید خواهند شد، توجه کنید:

چگونه کودکمان را حمام کنیم

حمام بچه

حمام کردن برای کودک سخت و آزار دهنده است؛ خصوصا اگر نوزاد تازه متولد شده باشد و اولین حمام زندگی‌اش باشد. در سال‌های ابتدایی زندگی کودکان، باید از آن‌ها به دقت در برابر ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف محافظت کرد؛ اما ممکن است که توجه کردن به این موارد در حین حمام کردن آنها، کمی سخت باشد. البته دانستن نکاتی در مورد چگونگی حمام کردن کودکان و همچنین نوع شامپو و وسایلی که باید از آن‌ها استفاده کنیم، می‌تواند این تجربه را برای شما و کودکتان لذت‌بخش کند. بنابراین اگر دوست دارید که روش صحیح و بی خطر حمام کردن کودکان را یاد بگیرید، به نکاتی که در پائین قید خواهند شد، توجه کنید:

مادر و کودک

قبل از حمام کردن: 

• همه چیز را آماده کنید. از آنجائیکه در هنگام قرار دادن کودکتان در وان حمام، باید تمام توجه خود را به او متمرکز کنید، بنابراین لازم است که قبل از بردن او به حمام، تمام وسایل مورد نیازتان را آماده کنید. وسایلی که برای حمام کردن کودکتان نیاز دارید؛ وان، صابون حمام، لیف و یک کاسه کوچک هستند. همچنین می‌توانید تعدادی از اسباب بازی‌های کودکتان را برای او به حمام ببرید تا در هنگام حمام کردن، با آن‌ها بازی کند. لوازمی که بعد از بیرون آوردن کودکتان از حمام، به آن‌ها نیاز دارید؛ حوله، پوشک، پودر بچه، لباس تمیز و شانه هستند. 

• لباسی راحت و مناسب بپوشید: در طول حمام کردن کودکتان، باید لباسی راحت و مناسب به تن داشته باشید. لباس شما نباید دارای زیپ، سنجاق، قفل و ... باشد؛ چرا که ممکن است این وسایل به کودک شما آسیب برسانند و یا او را زخمی کنند. به علاوه، طلا و یا زیورآلات دیگر نیز همراه خود نداشته باشید. 

• وان حمام را آماده کنید: وانی که از آن استفاده می‌کنید، باید وانی مخصوص کودکان باشد که به منظور حمام کردن کودکان طراحی شده‌اند؛ این وام عمق مناسبی دارد و از لیز خوردن کودکان و رفتن آن‌ها به زیر آب، جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید این وان مخصوص کودکان را داخل وان حمام خودتان و یا داخل سینک ظرفشویی بگذارید؛ اما باید توجه داشته باشید که شیر آب سینک را، به خوبی بپوشانید تا در هنگام حمام کردن به سر کودکتان آسیب نرساند. 

• داخل وان را با آب گرم و به اندازه مناسب، پُر کنید: از آنجائیکه پوست کودکان بسیار حساس است، داغی آب باعث می‌شود که پوست آن‌ها بسوزد و تاول بزند؛ بنابراین باید حواستان به درجه حرارت آب باشد. آب نباید داغ باشد، تنها باید گرم باشد. قبل از اینکه کودکتان را داخل وان قرار دهید، می‌توانید برای اطمینان از درجه آب، از دماسنج استفاده کنید. وام را تا اندازه‌ای از آب پُر کنید که کودک شما کاملا در آب غوطه ور نباشد.

مادرو کودک

در طول حمام کردن : 

• قبل از حمام کردن کودکتان، بدن او را چک کنید: قبل از حمام کردن کودکتان، باید مطمئن شوید که پوشک او تمیز باشد؛ اگر ادرار و یا مدفوع کرده بود، اول او را بشوئید و سپس حمام کنید. 

• ابتدا پای کودکتان را درون وان قرار دهید: هنگام قرار دادن کودکتان در وان، ابتدا پای او را داخل وان بگذارید. دست خود را زیر گردن و پشت او بگذارید تا بدن او را نگه دارید و با دست دیگر، او را بشوئید. 

• بدن کودکتان را بشوئید: ابتدا با کاسه‌ای کوچک، بدن کودکتان را کم کم خیس کنید. برای شستن دست ها، پاها، صورت و بدن او، می‌توانید از لیف حمامی نرم استفاده کنید، اما برای شستن چشم‌ها و گوش او، از پارچه‌ای نخی استفاده کنید. فراموش نکنید که زیر گردن و پشت گردن کودکتان را نیز بشوئید؛ چرا که این نقاط معمولا کثیف می‌شوند و زیاد در دید ما نیستند تا آن‌ها را تمیز کنیم. هنگامی که موهای کودکتان را می‌شوئید، باید او را به سمت جلو خم کنید و سپس روی سر او آب بریزید. برای شستن سر و موهای کودکتان، می‌توانید هم از صابون و هم از شامپوی بچه استفاده کنید؛ اما استفاده از صابون بچه بهتر است. مواظب باشید که صابون و یا شامپو، داخل چشم‌های کودکتان نرود. 

• کودک خود را از وان بیرون بیاورید: هنگامی که حمام کردن او به پایان رسید، باید او را از وان بیرون بیاورید و هر چع سریع‌تر حوله را دور او بپیچید. 

بعد از حمام کردن: 

• کودکتان را کامل خشک کنید: احتیاجی نیست که حوله را به او بمالید تا بدنش خشک شود، اجازه دهید تا حوله خیسی بدن او را خشک کند. دقت کنید که آب در نقاطی مانند، پشت گوش‌ها و پشت گردن او نماند. 

• در صورت نیاز، به پوست او کرم بچه بمالید: استفاده از کرم و پماد بچه ضروری نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

• لباس تن او کنید: بعد از اینکه حمام کردن کودکتان به پایان رسید، هر چه سریع‌تر لباسی راحت و مناسب تن او کنید و همچنین دور او پتو بپیچید تا گرم شود. اگر بعد از حمام کردن، می‌خواهید کودکتان را بخوابانید، لباسی بدون دکمه تن او کنید.

مقاله مرتبط : چه زمانی می‌توانیم به پوست نوزاد خود لوسیون بزنیم؟

پوست بچه

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر