مصاحبه با دانشجویان موفق

مشکوة النور از این پس در نظر داردنظرات و تجربیات دانشجویان موفق واحدخواهران را جهت استفاده شما عزیزان دانشجو به چاپ برساند. متن حاضر نیزمصاحبه ما با یکی از دانشجویان موفق رشته حقوق ورودی ۷۵ و نماینده بسیج دانشجویی است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

مشکوة النور از این پس در نظر داردنظرات و تجربیات دانشجویان موفق واحدخواهران را جهت استفاده شما عزیزان دانشجو به چاپ برساند. متن حاضر نیزمصاحبه ما با یکی از دانشجویان موفق رشته حقوق ورودی 75 و نماینده بسیج دانشجویی است.

مشکوة النور: لطفا" خودتان را معرفی کنید؟

: زهره وطنی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه امام صادق «علیه السلام » هستم.

چرا دانشگاه امام صادق «علیه السلام » را برای تحصیل انتخاب کردید؟

: در پاسخ به این سؤال که چرا این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کردم، بایدبگویم که من در سال 76-75 در سه رشته تحصیلی فیزیک کاربردی (کارشناسی)،مهندسی کامپیوتر و حقوق در سه دانشگاه تربیت معلم کرج، آزاد اسلامی و دانشگاه امام صادق «علیه السلام » قبول شدم. اما باید از میان این سه رشته یک رشته و از بین سه دانشگاه یک دانشگاه را انتخاب می کردم و این کارنسبتا مشکلی بود. رشته تحصیلی من دردبیرستان ریاضی - فیزیک بود. و طبعا اگرمی خواستم در ادامه همان چهار سال به درس ریاضی - که مورد علاقه ام بود - روی بیاورم، باید یکی از دو رشته فیزیک یامهندسی کامپیوتر را انتخاب می کردم. اماآنچه که کفه حقوق را بر کفه فیزیک وکامپیوتر برتری می داد، نام دانشگاه بود;دانشگاه امام صادق «علیه السلام ». من اولین بار بااین دانشگاه از طریق مجله پیام صادق آشناشدم. در ابتدا جدایی دو واحد خواهران وبرادران امتیاز بزرگی برای این دانشگاه ازنظر من و خانواده ام محسوب می شد; اماروز گرفتن کارت آزمون ورودی مقبولیت این دانشگاه در نظرم دو چندان شد. در آن روز;عامل مضاعف شدن علاقه ام دیدن تابلویی بود که بر روی پرده ورودی دانشگاه به چشم می خورد: «لطفا با وضو وارد شوید.» این جمله با تمام سادگی و زیباییش برایم قاموسی از معنا بود. در آن لحظه فهمیدم انتخاب من همین جاست و شاید نه انتخاب،قسمت من همین جاست; دانشگاهی که به اخلاق اسلامی و مذهب درجمیع جهات توجه خاص دارد.

روزی که نتیجه آزمون نهایی این دانشگاه اعلام شد و نام خودم را درمیان پذیرفته شدگان یافتم، با خودگفتم: باز هم خداوند لطفش را شامل حالت کرده است پس شکر نعمات اورا بجای آر!

من دانشگاه امام صادق «علیه السلام » رابه این دلیل انتخاب کردم که بتوانم درسایه الطاف الهی و امام جعفرصادق «علیه السلام » در یک محیط اسلامی،خواهرانه، بدور از هر دغدغه وتشویش فکری و عذابهای روحی ناشی از نابهنجاریها (نحوه آداب وسلوک دیگر جوانان غیر مذهبی) هم به تحصیل علم بپردازم و هم به تنزیه اخلاق، هم به بلوغ فکر برسم و هم به عروج روح زیرا از بزرگان دین شنیده بودم که هر علمی بدون تزین به اخلاق اسلامی - قرآنی نه تنها مفید نخواهدبود که موجبات ضرر و زیان را هم فراهم خواهد آورد.

باید تصدیق و تاکید کنم که درست انتخاب کردم. از وقتی وارد این دانشگاه شده و به تحصیل پرداخته ام بیش از پیش خود را مدیون الطاف الهی می بینم. بخوبی می توان روح سبزایمان را در جای جای این دانشگاه ودر وجود همه مسؤولان، استادان،کارمندان و خدمتگزاران آن احساس کرد.

من شخصا آوای روح بخش صوت قرآن کریم را که هر روز صبح درفضای دانشگاه طنین انداز می شود، باهیچ لذتی در دنیا عوض نمی کنم.امیدوارم که بتوانم از تمام وسایل وامکانات این دانشگاه به نحو احسن استفاده کنم و دین خود را به این دانشگاه و جامعه ام ادا کنم و از این طریق شکر این نعمت را به جای آورم.

به عنوان یک دانشجوی موفق چه عواملی را در موفقیت خود مؤثرمی دانید؟

: از اینکه من را دانشجوی موفق می خوانید خیلی متشکرم. اما من راهی بس دراز برای رسیدن به موفقیت در پیش دارم و باید خیلی بیشتر سعی کنم. به نظر من موفقیت،یک امر نسبی است. هیچ کس در هیچ زمانی نباید خود را کاملا" موفق ببیندتا ذره ای از تلاشش کم نشود. احساس موفقیت کامل باعث می شود انسان به آنچه که هست قانع شود. در کسب مدارج عالی علمی و اخلاقی هیچگاه نباید دست از کار کشید.

رمز موفقیت نسبی من هم دردرجه اول امید و توکل به خداست که گره از هر مشکلی می گشاید. مرحله بعد تلاش و کوشش است. موقعیتی که من و امثال من در آن قرار داریم،بهترین موقعیت است چرا که بهترین دوران عمر خود را (دوران جوانی) دربهترین راه (کسب علم و معرفت) و دربهترین مکان (دانشگاه امام صادق «علیه السلام ») می گذرانیم; پس باید باسعی و تلاش نهایت بهره را از آن ببریم.

به نظر شما یک دانشجوی موفق چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

: به نظر من دانشجوی موفق کسی است که در درجه اول متخلق به اخلاق اسلامی باشد. آداب دانشجویی را بداند و عمل کند. قدرخویش را بداند. منتهای سعی تلاش خود را در فراگیری هر چه بهتر وبیشتر علوم بکند. به قرآن تمسک جوید و هیچگاه امیدش از خدا قطع نشود. خود را بحق شاگرد مکتب امام صادق «علیه السلام » بداند که در این صورت هیچ خطایی نخواهد کرد.

دانشجوی موفق کسی است که خود را هیچ گاه موفق محض نبیند و ازفراگیری علوم و معرفت باز نایستد. باکسب مدارج عالی مغرور نشود ومنیت خود را زیر پای گذارد و همیشه ندانسته ها و ناآموخته های خود را به یاد آورد نه آموخته های خود را. واجمالا" می توان گفت او کسی است که الگویی همچون استاد بزرگ شهیدمطهری و هدفی متعالی داشته باشد.

چه خاطراتی از زمان تحصیل دردانشگاه امام صادق «علیه السلام » دارید؟

: تمام لحظات من در این دانشگاه خاطره است اما زیباترین وشیرین ترین خاطره ام مربوط به ایام بزرگداشت مقام معلم است.

در یکی از روزهای هفته بزرگداشت مقام معلم حضرت آیة الله مهدوی کنی برای ایراد سخنرانی به دانشگاه ما دعوت شده بودند. بعد ازایراد سخنرانی مسؤول محترم بسیج،خانم قوی از ایشان خواهش کردندهدایایی را که دانشگاه برای رئیس محترم و دلسوز دانشگاه، حاجیه خانم مهدوی و معاون محترم دانشگاه خانم مهدوی در نظر گرفته بودند، به این دوبزرگوار تقدیم کند. لحظاتی که ایشان هدایا را به همسر و دختر بزرگوارشان تقدیم می کردند، برایم بهترین وباشکوه ترین لحظات بود. در آن لحظه ذره ذره وجودم هم می خندید و هم می گریست. الآن نیز با یاد آوری آن لحظات وجودم پر از شور و شعف می شود.

به نظر شما آموزش دو زبان انگلیسی و عربی چه نقشی در تحقق اهداف این دانشگاه دارد؟

: باید بگویم در حال حاضر برای هر مسلمان متعهد، خصوصا طبقه دانشجو برای تبلیغ دین مبین اسلامی تسلط بر یک زبان بین المللی واجب است. در این دانشگاه نیز با توجه به اینکه هر سه رشته ادبیات عرب،حقوق و الهیات مقید به قید معارف اسلامی می باشند برای تحقق و تبلیغ معارف اسلامی نیاز به یک زبان بین المللی، کاملا" محسوس است;پس همان طور که استادان این دانشگاه تمام سعی خود را در آموزش و انتقال هر چه بهتر دانسته های علمی خود به دانشجویان می کنند; دانشجویان نیزباید از هیچ تلاشی برای یادگیری فروگذار نکنند و از این نعمت نهایت بهره را ببرند.

موفقیت شما را در کسب مدارج علمی و مراتب معنوی از خداوند بزرگ خواهانیم و از اینکه وقتتان را در اختیارما گذاشتید، متشکریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان