ماهان شبکه ایرانیان

تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد

آنچه در ساعت اول زندگی می‌گذرد بر بقا و رشد کودک و رابطه آینده والدین با فرزند بسیار اثرگذار است

تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول زندگی نوزاد
آنچه در ساعت اول زندگی می‌گذرد بر بقا و رشد کودک و رابطه آینده والدین با فرزند بسیار اثرگذار است. برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و همچنین ایجاد و تحکیم دلبستگی مادرانه در نوزادان با وضعیت تثبیت شده؛ برقراری تماس پوست به پوست و تلاقی نگاه به محض تولد و فراهم کردن امکان شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول عمر، بسیار مؤثر است. این اقدام نه تنها در تسریع روند رشد جسمی و تکاملی نوزاد، بلکه در بقیه سنین نیز نقش به‌سزایی دارد.
از طرفی تغذیه با شیر مادر طی ساعت اول زندگی سبب پیشگیری از 22 درصد موارد مرگ ومیر نوزادان می‌گردد. معمولا برقراری پیوند عاطفی با نوزاد، برای والدین از دوره بارداری آغاز شده و بعد ازچند ماه انتظار با اولین تلاقی نگاه و تماس مستقیم با نوزاد، تقویت می‌شود. پیوند عاطفی ممکن است در بدو تولد و با دیدن نوزاد ظاهر شده و یا به مرور زمان و بعد از انس بیشتر با شیرخوار ایجاد شود. هرچه پیوند عاطفی زودتر و قوی‌تر شکل بگیرد، مراقبت از نوزاد دل‌پذیرتر و مطلوب‌تر می‌شود. به علاوه شیردهی و مادری کردن و تربیت فرزند با موفقیت بیشتری توام می‌گردد و احتمال سوء رفتار با کودک کاهش می‌یابد. نهایتا اقدامات فوق، روند ارتقای تکامل کودک را تسریع نموده و استعدادهای بالقوه او را شکوفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد این پیوند عاطفی مشاهده و شناخت واکنش‌های نوزاد است.
در جهت تحکیم هر چه سریع‌تر این پیوند عاطفی در مورد نوزادان بیماری که بنا به ضرورت از بدو تولد از مادر خود جدا شده‌اند پس از تثبیت وضعیت نوزاد، هر چه سریع‌تر تماس پوست با پوست و تلاقی نگاه با والدین برقرار شده و تغذیه با شیر مادر وهم اتاقی مادر و نوزاد نیز شروع شود. مادرانی که زایمان واژینال طبیعی داشته‌اند باید طی نیم ساعت اول، حداقل به‌مدت 30 دقیقه تماس پوست با پوست با نوزاد را اجرا کنند و پرسنل بهداشتی جهت شروع تغذیه با شیر مادر به آنها کمک نمایند. مادرانی که زایمان سزارین داشته‌اند هم طی نیم ساعت پس از توانایی برای پاسخگویی به نوزاد، تماس پوست به پوست را می‌توانند اجرا کنند. باید توجه داشت که در موارد زایمان سزارین، بسته به شرایط مادر یا نوزاد ممکن است اجرای این اقدام قدری به تاخیر بیفتد. اگر سزارین با استفاده از بی‌هوشی موضعی انجام شود تغذیه با شیر مادر را بلافاصله می‌توان شروع کرد و اگر بی‌هوشی عمومی باشد، ممکن است این امر با تاخیر مواجه شود. کلا نیم ساعت پس از اینکه مادر توان پاسخگویی به نوزاد را پیدا کرد نوزاد باید در آغوش مادر و در تماس پوست با پوست با وی قرار گیرد.
منبع: www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان