ماهان شبکه ایرانیان

در محضر پیامبر/گفت گویی صمیمانه با پیامبر اعظم حضرت محمد*

مؤمن، شوخ و شنگ است و منافق، اخمو و خشمگین». البته شوخی باید به اندازه باشد؛ چون شوخیِ زیاد، آبرو را می برد»

نظر شما در باره شوخی کردن چیست؟

مؤمن، شوخ و شنگ است و منافق، اخمو و خشمگین». البته شوخی باید به اندازه باشد؛ چون شوخیِ زیاد، آبرو را می برد». به طور کلی شوخی کردن را دوست دارم. مثلاً یک بار عرب بیابان نشینی نزدم آمد و هدیه ای آورد. سپس گفت: بهای هدیه ما را عطا فرما! من خنده ام گرفت. آن قدر کارش برایم جالب بود که وقتی ناراحت باشم، سراغش را می گیرم و می گویم: آن عرب بادیه نشین چه می کند؟ کاش اینجا می آمد»!

آیا شما هم شوخی می کنید؟

بله، من برای این که کسی را شاد کنم، با او شوخی می کنم. به یاد دارم یک بار که به همراه دوستانم در مسجد نشسته بودیم، یکی از پاهایم را دراز کردم و پرسیدم این پا شبیه چیست؟» هر کس چیزی می گفت، از ستون هستی گرفته تا عصای موسی u. لبخندی زدم و پای دیگرم را دراز کردم و گفتم: شبیه این یکی است»!

یک بار دیگر با علیu خرما می خوردیم. او متوجه نبود که من هسته های خرما را جلویش می گذارم. پس از مدتی گفتم: پرخور کسی است که هسته خرمای بیش تری جلویش باشد». علی علیه السلام هم متوجه شد و گفت: ولی من فکر می کنم پرخور کسی است که خرماها را با هسته می خورد» و همگی خندیدیم.

چه نوع غذاهایی را بیش تر دوست دارید؟

هر نوع غذای حلالی را میل می کنم. عسل و خرما را بیش تر دوست دارم. البته خوراک عمده من، نان جو است. سرکه و زیتون را هم به عنوان خورش استفاده می کنم؛ این دو، غذای پیامبران است. بیش تر غذای من آب و خرما یا شیر و خرماست.

و چه نوع میوه ای را ؟

خربزه و انگور را بیش تر از دیگر میوه ها دوست دارم. همین طور انار را که در خوردن آن، کسی را با خود شریک نمی کنم.

و در نوشیدنی ها، چه چیزی را ترجیح می دهید؟

آب شیرینِ خنک یا شیر.

می گویند شما فرد کم خوراکی هستید؛ می شود علتش را برایمان بفرمایید؟

بله، کم خوراکم؛ چون بر این باورم که برای آدمیزاد، همین قدر غذا که بنیه او را نگه دارد کافی است».

افزودن براین پرخوری، زیان های روحی و جسمی زیادی هم دارد. پرخوری، معده را بیمار و دل را سخت می کند. معده، خانه بیماری هاست و خویشتن داری و پرهیز، سرور هر دارویی است.

البته زیان های روحی بدتر است. همین زیان بس که انسان پرخور، به ملکوت زمین و آسمان ها وارد نمی شود». از همین رو، سفارش می کنم: از پر خوری بپرهیزید که دل را سخت و اعضای بدن را در اطاعت خدا تنبل می سازد و همّت ها را از شنیدن پند و اندرز، کَم می کند».

از چه گلُی خوشتان می آید؟

بهترین گل ها، گل سرخ و بنفشه است. حورالعین، بوی آسة و فرشتگان بوی گل سرخ می دهند. بعد از آسة، گل سرخ، سرور گل های بهشتی است.

مردم جهان، بویژه مسلمانان، شما را به عنوان فردی نظیف و پاکیزه می شناسند؛ لطفاً دراین باره برایمان توضیح دهید و اگر سفارشی را لازم می دانید بفرمایید.

خداوند پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد» و به نظر من پاکیزگی بخشی از ایمان است».

سفارش می کنم دست کم هفته ای یک بار غسل کنید و سر و تن خود را بشویید، مسواک بزنید و لباس های خود را تمیز کنید، ریش های خود را شانه کنید، جلوی خانه هایتان را جارو بزنید و... براین باورم، کسی که لباس پاکیزه بپوشد، نزد خدا مقامی ارجمند دارد.

خودم دندان هایم را خلال می کنم و تا مسواک نزده باشم، نمی خوابم. از عطر استفاده می کنم، موهایم را شانه می زنم، هر روز جمعه، موهای زایدم را نوره می کشم و...

همیشه از شما بوی خوشی به مشام می رسد؛ از چه عطری استفاده می کنید ؟

بندگان خدا خوش بویند و معتقدم خوش بویی بر آبرو و محبوبیت آدمی می افزاید.

بله، من هیچ گاه عطر را ترک نکردم و معطر بودن، یکی از آداب و سنّت های پیامبران است. جبرئیل نیز به من گفته بود یک روز در میان، خود را معطر کن و روزهای جمعه هرگز آن را ترک نکن. بیش تر از خوراک، برای عطر هزینه می کنم و محبوب ترین عطرها نزد من مشک است.

آیا می توانیم بپرسیم برای تداعی بوی شما، چه عطر یا گلی را ببوییم؟

عرقم خوشبوست و هر کس که می خواهد مرا ببوید، رز سرخ یا گل محمدی را بو کند».

در انتخاب لباس و کفش، از میان رنگ ها، کدامیک را می پسندید ؟

از رنگ سبز خوشم می آید و و رنگ سفید نیز برایم زیباست. برای همین، بیش تر لباس هایم سفید است و هیچ لباسی زیباتر از سفید نیست.

رنگ سیاه را فقط در چکمه، عمامه و عبا و چادر و مقنعه در زنان دوست می دارم و غیر آن را مکروه می دانم.

چه نوع لباس هایی را می پوشید؟

هر لباسی از لنگ، پیراهن و جبّه و... را می پوشم. از میان آنها، لباسی که به رنگ سفید و سبز باشد را بیش تر می پسندم.

عبای کهنه و وصله داری نیز دارم که گاهی آن را می پوشم تا لباس بندگان را پوشیده باشم. دو لباس ویژه روز جمعه دارم. گاهی اوقات نیز فقط یک روپوش دارم که دوسرش را میان شانه هایم گره می زنم و با همان لباس، نماز شب و نماز میّت می خوانم. عمامه ای مشکی نیز دارم که دور سرم می پیچم. لباس ویژه خانه ام زرد رنگ است. از لباس مشکی و قرمز، دوری می کنم.

همیشه لباس را از سمت راست می پوشم و از سمت چپ بیرون می آورم، و درباره جنس لباس هایم باید بگویم که از پنبه است.

آیا همیشه انگشتر به دست می کنید؟ اگر مانعی نیست، می خواهیم بدانیم چه نگینی دارد؟

بله، همیشه انگشتر به دست دارم. من از انگشتر نقره که به روی آن نقش محمّد رسول اللّه» است استفاده می کنم. انگشتر دیگری هم دارم که به روی آن صدق اللّه» نوشته شده است.

کدام ورزش را بیش از دیگر رشته ها می پسندید، و ایا در مسابقه ای شرکت کرده اید؟

بله، اهل ورزشم. کوهنوردی و پیاده روی می کنم. یک بار مسابقه اسب دوانی برگزار کردم و به برنده آن جایزه دادم. همچنین خودم در مسابقه شتر دوانی شرکت کردم که البته در آن مسابقه برنده نشدم!

درباره تفریح و بازی چه نظری دارید؟

گاهی باید دل ها را آرامش داد. ازاین رو، وقتی بازی افراد را می دیدم، مانع نمی شدم و خودم هم برای هواخوری به باغ های دوستانم می روم، سفارش می کنم: تفریح و بازی کنید، من دوست ندارم که در دین شما خشونتی دیده شود».

خواب شما چه اندازه است و در چه ساعاتی استراحت می کنید؟

خوابم اندک است. در نیمه شب بیدار می شوم و نماز شب می خوانم؛ چون نماز شب از سنت من است؛ ازاین رو، زیر اندازم را نرم انتخاب نمی کنم تا بتوانم راحت از خواب برخیزم.

خواب نیم روزی هم دارم؛ اما درباره خواب صبح بر این باورم که خواب صبحگاهان، پس از نماز صبح، مانع روزی است».

پیش از خواب چه می کنید؟

سوره های مسبّحات (حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن) را حتماً می خوانم. همچنین تبارک» و الم تنزیل» را تلاوت کرده، آن گاه می خوابم. آیه الکرسی و چند دعای ویژه هم می خوانم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان