خواندنیها

ولا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة اهله «در راه حق بخاطر طرفداران کم آن، ترس به خود روا مدارید»

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

قال علی علیه السلام:

ولا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة اهله «در راه حق بخاطر طرفداران کم آن، ترس به خود روا مدارید»

(نهج البلاغه خ 201)

استجابت دعا!

یکی از عرفا با توسل به دعا، یعقوب بن لیث را که بیمار بود، مداوا کرد و چون مال بسیار بیاوردند و در پیش وی بنهادند، عارف بدان باز نگریست و گفت:«ما این عز دنیا که یافته ایم به ناگرفتن یافته ایم نه با نایافتن. اگر سر ما را به دنیا میل بودی، دعای ما خود مستجاب نگشتی ».

عاقبت اخلاق نیکو;

یکی خوب کردار، خوش خوی بود که بد سیرتان را نکو گوی بود بخواهش کسی دید چون درگذشت که باری حکایت کن از سرگذشت دهانی به خنده چو گل بازکرد چو بلبل به صوتی خوش آغاز کرد که برمن نکردند سختی بسی که من سخت نگرفتمی با کسی

«سعدی شیرازی »

1- شاخصهای توسعه;

الف) انتشار مجله: تعداد عنوان مجلات در سال 1988 در ژاپن به رقم 3778 می رسید این رقم برای ایران در سال 1984 (1363)97 مجله بوده است (دانشمند41،سال 28، شهریور،ص 59)

ب) انتشار روزنامه:در همان تاریخ بالغ به 5/71 میلیون نسخه روزنامه در ژاپن منتشر می شود که سهم هر 800 ژاپنی 412 نسخه بود.نسبت مزبور در ایران در سال 1984 (1363) برای هر هزار ایرانی 22 روزنامه بوده است.

ج) تعدادکتب ذخیره شده درکتابخانه ها(میلیون جلد):ژاپن 629،آلمان 269،کانادا144،ایران 3/6،کویت 6/3،اسپانیا36. (همان منبع)

د) کتابخانه ها:کتابهای ژاپن نسبت به جمعیت آن اندک است! این آمار نشان می دهد که 2264 کتابخانه عمومی در ژاپن وجود دارد که حدود 162 میلیون جلد کتاب در آن وجود دارد یعنی بطور متوسط برای هر ژاپنی یک کتاب وجود دارد. (روزنامه اطلاعات 10/9/71)

ه) عادت به مطالعه: بر اساس بررسیهای انجام شده، بیش از 90 درصد مردم ژاپن هر روز بطور متوسط بیش از 40 دقیقه روزنامه می خوانند. (رسانه شماره 11، ص 42)

حج واقعی;

آورده اند که عارف وارسته ای به سفر حج رفته بود. هنگامیکه به شهر خویش بازگشت، فقیر پابرهنه ای پرسید: ای شیخ از کجا آیی... عارف خداجوی پاسخ داد. از زیارت خانه و مرقد رسول الله (ص).قطره اشکی بر دیده مسکین ژنده پوش نشست و آهی از دل برآورد و با حسرت گفت:خوشا به حالت ای شیخ....

مرد عارف چون این سخن بشنید و آن تمنا بدید، سر به تفکر فرو برد و گفت: کاش حج مرا به تو می بخشیدند و آن آه جان سوز تو را به من می دادند. (خبرنامه مربوطبه حج)

هجوم فرهنگی غرب به اروپا;

دراروپا از مجموع صد و بیست و پنج هزار ساعت برنامه های شبکه های تلویزیونی، فقط بیست هزار ساعت آنرا خود تولید می کنند وبه عبارت دیگر 105 هزار ساعت آنرا وارد می کنند! (میتران درگردهمائی اکتبر1989پاریس)

مرز دین و بی دینی;

این هوی پر حرص و حالی بین بود عقل را اندیشه یوم الدین بود هرکه آخر بین بود او مؤمن است هرکه آخور بین بود او بی دین است

(مولوی در مثنوی

عجب!

فیلسوفی در صحرایی سیر می کرد که تیرانداز نوآموز جاهلی دید که هدفی نشان کرده و تیر به راست و چپ می اندازد و اصلا تیرش به نزدیک هدیف هم نمی خورد. وی ترسید که مبادا تیری بر او خورد. رفت و متصل به هدف بنشست و گفت محلی امن تر از اینجا ندیدم چون یقین دارم که هرگز تیر این جاهل به هدف نخواهد خورد. (پاسدار اسلام)

گلهایی از گلستان;

1) هر چه نپاید، دلبستگی را نشاید.

2) اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی.

3) هرکه سخن نسنجد، از جوابش برنجد.

4) هر که در زندگی نانش نخورند، چون بمیرد نامش نبرند.

5) هر که خیانت ورزد، پشتش در حساب بلرزد.

عجائب طبیعت;

مار تنها موجودی است که گوش ندارد و اصوات را با گوش نمی شنود. مار امواج صوتی رابه وسیله اطراف و گوشه های زبانش دریافت می کند و از طریق دهان صداها را تشخیص می دهد.

عنکبوت حیوانات و حشرات را از طریق تارهای باریک و چسبان خود در دام انداخته و شکار می کند اما خود بواسطه مایه چربی که از بدن خود خارج نموده وبه پاهایش آغشته می کند به دام نمی افتد و به آسانی روی تارها راه می رود.

ص اسباب حسد;

اسباب حسد منحصر در هفت چیز است: اول:«عداوت »دوم:«تعزر»(زوال نعمت دیگری را خواستن) سوم: «کبر» چهارم: «تعجب » پنجم:«خوف » ششم:«حب ریاست » هفتم:«خبث طینت »(امام خمینی (ره)،کتاب چهل حدیث،ص 105)

کهنسال ترین مطبوعات جهان;

مطبوعات لهستان از کهنسال ترین مطبوعات جهان به شمار می روند زیرا که تاریخ انتشار آنها به میانه قرن 16 میلادی می رسد. که حدود 450 سال از عمر آن می گذرد! قدیمی ترین نشریه ای که در لهستان منتشر شده اخبار استانبول نام داشته که درسال 1550 (957 ه’ق) در عهد شاه طهماسب اول منتشر شد. (نشر دانش،سال 13،شماره 2،ص 71)

نشانه عقل;

از بهلول پرسیدند. کامل شدن عقل را نشانه چه باشد؟ گفت: کوتاهی سخن، پرسیدند درازی زبان را علت چه باشد؟ گفت: کوتاهی عقل.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر