نگاهی به چگونگی برخورد پایگاه های اهل سنّت با عقاید شیعه
اشاره
با پیشرفت رسانه های ارتباط جمعی، به تدریج، گمنامی و فاصله فرهنگ ها و ادیان از همدیگر رخت بر بست و جهانی تازه پدید آمد. دستیابی به اطلاعات مربوط به فرهنگ و عقاید و آراء در همه زمینه ها سهولت یافت و سرعت در انتقال باورها فزونی گرفت. در چنین موقعیتی، انتظار می رود که تفاوت ها و داوری ها آسان و روان گشته و به حقّ و حقیقت نزدیک تر آید و طرفداران هر دین یا فرقه ای با تکیه بر منطق و انصاف به نقد آراء و اندیشه های دیگران بپردازند و با توجه به انبوه مطالب موجود در اینترنت تنها عقایدی را به یک گروه فکری منتسب کنند که اولاً: اسناد آن را در منابع معتبر آنها یافته باشند و ثانیاً: مراد آنها را بر اساس اظهارات مراجع رسمی درک کرده باشند؛ اما متأسفانه در گذری که به پایگاه های برادران اهل سنّت داشتیم، بسیاری از مطالب مطرح شده را خلاف انصاف و داوری علمی دیدیم که از جمله می توان به نکات ذیل اشاره کرد:
1. روایت یا روایاتی از متون روایی را به عنوان عقیده شیعه معرفی کرده اند.
2. احادیثی را از متون روایی شیعه تقطیع و به نفع خود معنا نموده اند.
3. عقاید حقه ای از عقاید شیعه را به تفسیری نادرست و غلط ترسیم کرده اند.
4. عقیده فرد یا افرادی محدود را به مکتب اهل بیت(ع) سرایت داده اند.
5. عقایدی دروغین و غیر واقعی را به شیعه نسبت داده اند.
6. استدلال های خود را با مغالطه و عدم فهم صحیح از متون دینی همراه ساخته اند.
7. داستان ها و گفته های جعلی و ساختگی را که گویای افکار تشیع نیست، نقل کرده اند.
8. عقایدی برخلاف کتب معتبر تفسیری و حدیثی اهل سنّت مطرح نموده اند.
9. اختلافات علمی علماء شیعه را به عنوان ضعف تشیع بیان داشته اند.
10. با بعضی از عقاید حقه شیعه که بر اساس مبانی خود محکم و مستدل است، بدون نقد علمی به استهزاء و هتاکی رفتار کرده اند.
در این نوشتار به بررسی این دست از پایگاه های اهل سنّت و محتوای آنها می پردازیم. اما قبل از آن باید توجه داشت که پایگاه های اینترنتی برادران اهل سنت بسیار فراوان هستند و در این فرصت تنها به معرفی پایگاه هایی از اهل سنت مبادرت می ورزیم که به نقد افکار و عقاید و معارف شیعی پرداخته اند و نیک می دانیم که پایگاه های معتبر و وزین اهل سنّت نیز بسیارند که خود را به مطالب غیر منطقی و نادرست آلوده نکرده اند.
این پایگاه به زبان عربی طراحی شده و در صفحه اصلی و اوّل آن این جمله نقش بسته است: «الحقایق الخفیة فی مذهب الرافضة الاثنی عشریة» تمام عناوین و مقالات موجود در این پایگاه مطالبی هستند که در ردّ مکتب اهل بیت(ع) به نگارش آمده اند. در این پایگاه که به شدت تعصب آلود بوده و مجالی برای خوش بینی و حمل بر صحت باقی نمی گذارد، تهمت هایی بسیاری مانند: شرک، طعن در قرآن و صحابه، و غلو در باره ائمه اهل بیت(ع) را نثار شیعه می کند و مبدأ و منشأ تشیع را عبدالله بن سبا معرفی کرده و می گوید: عقیده شیعه آن است که امام عصر(عج) در سرداب رفته است و هنوز بیرون نیامده است و این است معنای غیبت کبری!!!.
همچنین تصاویری از سجده عوام در نزد قبر امامان و اجتماع مردم در بقیع و دعا کردن را به عنوان تصاویری از شرک ورزیدن شیعیان به نمایش درآورده است.
از جمله عقاید شیعه که در این سایت معرفی و نقد شده اند، می توان به موارد جالب ذیل اشاره کرد:
فاطمة اله ظهرت بصورة امرءة، الله یتجلی بمظاهر النبی و الأئمة، طاعة علی(ع) أهم من طاعة الله، الله مسح اهل البیت بیمینه فافضی نوره فیهم، وحدة الوجود، المحب و المحبوب شی ء واحد.
افزون بر این، در این پایگاه مقالاتی نیز در ردّ شیعه و عقاید آنها آمده است که از آن جمله می توان به مقالاتی چون: «مَن هُم الرافضة»، «طقوس (مراسم) عاشوراء»، «جرائمهم» و «عجائب و غرائب» اشاره کرد.
در مقاله «طقوس عاشوراء» در مورد فلسفه عزدارای شیعیان آمده است که شیعیان چون احساس خیانت به سید الشهداء می کنند، بر سر و سینه خود می کوبند و هرچه این احساس خیانت در آنان بیشتر شود، بیشتر بر سر و صورت خویش لطمه وارد می کنند.
در این پایگاه مقاله ای تحت عنوان «رسالة الی کل شیعی» (پیامی به همه شیعیان) به قلم شیخ ابوبکر جزایری آمده است که خنده و گریه را توأمان بر می انگیزاند.
این پایگاه عربی است و در صفحه اوّل خود تصاویری از مراسم قمه زنی را نشان داده و با مقاله ای را عنوان: «دلیل حقایق الرافضة» در صفحه نخست ارائه نموده است.
قسمت سمعی بصری این پایگاه به طور گسترده ای فعّال است: این پایگاه تقریباً بیشتر مطالب خود را بر مخالفت با مکتب اهل بیت(ع) متمرکز کرده است.
تحریف قرآن، وابستگی به یهود، مخالفت با سنّت پیامبر اکرم(ص) از توصیفات ساده و بی دغدغه تشیع می باشد. محمد بن عبدالله الخضیری عضو هیئت تدریس دانشگاه امام محمد بن سعود، فتوایی در تحریم امامت جماعت تشیع صادر کرده است و نماز در پشت سرِ یهود و نصارا و شیعیان را یکسان قلمداد کرده است. متأسفانه فضای حاکم بر این پایگاه فضایی دور از عقلانیت و استدلال است. لحن سخنرانان به قدری خشن و هراس آلود است که گویی احساس وحشت و خطر می کنند. بعضی از مقالات این پایگاه عبارت اند از: حتی العصفور المسکین لم یسلم من الرافضة، عقیدة الرافضة، تحریف القرآن، شذوذ الرافضة و عقیدة اهل السنة.
این پایگاه نیز عربی است و با تصویر جمله «فضل اهل البیت و علو مکانتهم» در صفحه اوّل سرفصل مطالب مورد نظر خود را جمع آوری کرده است. در این پایگاه متن کتاب «حقوق آل البیت بین السنة و البدعة» نوشته ابن تیمیه رقم خورده است.
این پایگاه تلاش می کند با حفظ صوری نام اهل بیت پیامبر اکرم(ع) عقاید و آراء و فرهنگ و فقه مکتب اهل البیت(ع) را نادرست جلوه دهد و با آوردن احادیثی از بزرگان بنی هاشم (اعم از علوی و عباسی و ائمه اهل بیت) که متضاد با افکار و عقاید مکتب اهل بیت(ع) می باشد، می خواهد همان عقاید سلفیون و وهابیت را تثبیت و مستدل گرداند.
همچنین در مقاله ای مبسوط تمام اخبار و احادیثی را که در فضایل حضرت امیر(س) از آثار اهل سنّت رسیده است، تضعیف کرده و از جعلیات می شمارد؛ همان رفتاری که دیگر پایگاه های افراطی نیز انجام داده اند.
بعضی از مقالات این پایگاه عبارت اند از:
الامام الحسینی فی قلوبنا، بحث حول ولادة علی فی جوف الکعبة، عقیده محمد بن عبدالوهاب فی اهل البیت و بیع فقه علماء آل البیت، احادیث لم تصح فی فضل علی (رض)، الخلیفة علی(رض) قد سمی بعض اولاده بأبی بکر و عمر و عثمان.
در مقاله «ولادت علی(ع) در درون کعبه»، با اینکه حاکم نیشابوری نقل می کند حدیث ولادت علی(ع) در کعبه متواتر است، اما نویسنده سخت عصبانی شده و با شدت تمام حاکم نیشابوری را به تساهل در نقل و ضعیف بودن در تصحیح اخبار متهم کرده و این جریان (ولادت در کعبه) را به حکیم بن حزام نسبت می دهد(1).
این پایگاه بخش های جنابی دیگری از قبیل: تبلیغات، خبر، پزشکی و معرفی مجلاّت را نیز در بردارد.
پایگاه مذکور به زبان هایی چون: عربی، انگلیسی، ترکی، فرانسوی، مالیایی و اندونزیایی منتشر می شود و دارای بخش های متعدد از جمله گزینه ها و مقالات متنوّع و بخش جستجو و مطالب روز می باشد. بعضی از مقالات این پایگاه عبارتاند از: السیرة النبویة، ارکان الاسلام، القرآن، الحدیث، الفقه و بن تیمیه.
«تعرّف علی الاسلام» و «رکن الأطفال» از بخش های دیگر آن است که در بخش «تعرّف علی الاسلام» بیشتر مباحث اعتقادی طرح و بحث شده است. در بحث «نواقض الاسلام» که نوشتاری از عبدالعزیز بن باز است، عقاید شیعیان مورد حمله قرار گرفته است.
پایگاه دارای بخش های: عربی، انگلیسی و فارسی می باشد، که بخش فارسی آن به پایگاه:
پیوند داده می شود. در صفحه اوّل پایگاه به عنوان معرفی پایگاه، می خوانیم: «سایت اهل بیت به هیچ گروه، دسته، حزب، انجمن، سازمان، شبکه یا تشکیلاتی تعلق ندارد و هدف آن فقط اطلاع رسانی به مسلمانان فارسی زبان است تا از دین خود بر اساس منهج و روش قرآنی آن چنان که باید و شاید مطلع شوند. هرگز سعی یا قصد ما اهانت یا توهین به هیچ مذهب یا دیانتی نیست».
ولی شگفت آن است که در همین پایگاه سخت ترین و بی رحمانه ترین تهمت ها را نثار نظام مقدّس جمهوری اسلامی کرده و فضایی غیر واقعی از وضعیت برادران اهل سنّت در ایران به تصویر کشانده و با ارائه نامه های جعلی از جوانان شیعی و گرایش آنان به اهل سنت و القاء اموری چون: تحمیلی بودن تشیّع بر کشور ایران؛ تحت فشار و توطئه قرار گرفتن اهل سنّت، عقب افتادگی فرهنگی با ورود تشیّع و کاهش اندیشمندان بزرگ در کشور سعی در تضعیف مکتب تشیع و اهل بیت نموده است. بعضی از مقالات این پایگاه عبارت اند از: علامت های قیامت، معنای لا اله الاّ الله و نماز جماعت. همچنین در این پایگاه مجموعه ای از کتاب های فارسی نیز آمده است که کتاب هایی مانند: «دلایل توحید» و «دروازه بهشت» از این قبیل اند.
این پایگاه به زبان فارسی است و بیشتر به مسائل کلامی پرداخته و با ارائه برنامه هایی برای خردسالان و بزرگ سالان و بیان احکام شرعی و بعضی از مسائل اخلاقی به فعالیت دینی پرداخته است.
از جمله مقالات آن: نواقض الاسلام، قبر، عذاب و حواشی آن، دلایل توحید، مختصری از مناسک حج و خداشناسی برای خردسالان است. چنان که پیش تر بیان شد، نوشتار «نواقض الاسلام» به قلم عبدالعزیز بن باز در ردّ عقاید شیعه می باشد.
پایگاه مزبور به زبان عربی است و فضای حاکم بر آن، خشن و متعصب بوده، با بهره برداری از تصاویر، فیلم ها و سخنرانیهای گوناگون به شدت مطالب تبلیغی زیادی را برضدّ مکتب اهل بیت(ع) بیان کرده است. این پایگاه با استفاده از احساسات مذهبی و عواطف اهل سنّت، چهره ای دهشتناک از تشیع به تصویر کشانده و از استدلال و تعقل و مباحث علمی بهره ای ندارد و رفتار عوام شیعه را به عنوان آموزه های اصیل مکتب تشیع معرفی کرده است. آنان می گویند که به عقیده شیعه امام زمان وارد سرداب در شهر سُرَّمَنْ رأی (سامِراء) شده و هنوز بیرون نیامده است. نامی که برای پایگاه انتخاب شده است، (سرداب) تعریض به این عقیده موهوم است.
پایگاه های اهل سنّت یا پایگاه های ضد شیعی که در مقابل تشیع و معارف غنی و انسان ساز اهل بیت(ع) مواضع بسیار تند و نابرابری به خود گرفته اند، بسیارند.
آنچه در این مختصر بدان پرداخته شد، نه به منظور معرفی پایگاه های اهل سنت؛ بلکه برای بیان شمه ای از مطالب و چگونگی جبهه گیری پایگاه هایی است که در این زمینه به شدت فعالیت می کنند و نیز هشدار دادن به حوزه های علمیه و علماء گران قدر است که به تناسب این هجوم گسترده، راهکارهایی را برای دفاع از حقانیت شیعه ارائه نمایند.
سخن آخر
متأسفانه بیشتر پایگاه های اینترنتی برادران اهل سنت از عقیده سلفیه (وهابیت) متأثر شده و بدون توجه به منابع معتبر خویش اعم از کتب روایی و تفاسیر و به دور از تحقیق و مراجعه به آراء مکتب اهل بیت(ع) تهمت هایی ناروا و تحریف های نا به جا از عقاید و احکام آنان و قضاوت هایی ناصحیح به را ارائه نموده است. و گویی که نه جهان اسلام دشمنی غدّار دارد و نه یهود در خانه مسلمانان بار اقامت افکنده و نه موج حملات فرهنگی، سیاسی و رسانه ای جهان غرب متوجه مسلمانان است!
اینک فهرستی هر چند کوتاه از تهمت های بی پایه و اساس و مطالب شگفت انگیز این گونه از پایگاه ها را عرضه می داریم و قضاوت را به خوانندگان محترم می نهیم.
1. رافضه معتقدند که سوره ولایت از قرآن حذف شده است.
2. از منظر تشیّع، قرآن تحریف شده و ناقص است.
3. مکتب تشیع ناشی از عقاید عبدالله بن سبأ یهودی است.
4. اخبار و احادیثی که در فضیلت امام علی(ع) و اهل بیت(ع) وارد شده است، جعلی و ضعیف می باشد.
5. از آنجا که شیعه معتقد است امامان اهل بیت(ع) با کتب آسمانی آشنا هستند این اعتقاد بر می گردد به اینکه شیعه از قرآن کریم بی نیاز است و هر کس این عقیده را دارد، کافر است!!!
6 عزاداری و گریه و شیون شیعه برای ائمه به خاطر احساس خیانت به این شهداء(ع) است. و هرچه این احساس بیشتر باشد، عزاداری بیشتری می کنند.
7. شیعیان درباره امامان خود می گویند: علی در ابرها پرواز می کند، رعد و برق از تدبیر علی(ع) است، امام زمان عریان ظهور می کند، فاطمه الهه ای در صورت زن است، خداوند در مظاهر پیامبر و ائمه تجلی می کند، وحدت وجود یعنی محبّ و محبوب یک چیز هستند (حلول)، طاعت علی از طاعت خداوند مهم تر است، خداوند اهل بیت را با دست راست خود مسح کرده و از این جهت نور در میان آنان فیضان یافته است. علم ائمه(ع) غیب مطلق است؛ ولی علم خداوند آلوده به ابداء است!!!
8. شیعه حدیث ابوبکر در مورد نفی وراثت از پیامبران را پذیرفته است، چون این روایت را نقل کرده است که «العلماء ورثة الانبیاء... ان الانبیاء لم یورثوا دیناراً و لا درهماً و لکن ورثوا العلم...».
شیعه می گوید: زن از عقار و زمین ارث نمی برد؛ پس چگونه می گوید که فاطمه(س) فدک را به ارث برده است.
9. جشن میلاد پیامبر و اولیاء الهی و توسل به آنان، شرک و بدعت است.
01. مدفن فعلی حضرت علی(ع) در واقع متعلق به مغیرة ابن شعبه است و قبر علی(ع) در دار الامارة کوفه است.
موارد یادشده علاوه بر مقالاتی است که تاریخ شیعه را تحریف کرده و روایات فراوانی را به ائمه نسبت داده و قیام سید الشهداء را که بخش مهمی از تاریخ تشیع و سیره امامان است، از مسیر اصلی خود به انحراف کشانده است.
آنان در برخی از پایگاه های خود در توجیه و واقعی نشان دادن مسائل مورد نظر خود سخت کوشیده اند. برخی از این مسائل چنین است: ردّ وحدت بین شیعه و اهل سنت؛ اعلام خطر اینکه رافضه از یهود و نصارا برای جهان اسلام خطرناک تر هستند؛ تکفیر مطلق تشیع و مشرک شمردن آنان؛ تحریف در معارف بلند شیعی مانند: بدا، توحید، غیبت و انتظار، مراسم عزاداری، متعه و همچنین معرفی چهره های دروغین و غیر واقعی از شیعیانی که سنی شده اند.
مهم ترین و بارزترین جهتی که ریشه و جریان این همه افترا و دروغ را توجیه می کند، روحیه غرض ورزی است که با استناد به برخی از منابع غیر معتبر یا افراد غیر مرجع گفته ها و ادعاهای خود را توجیه کرده اند. چنان که پیش تر بیان شد، آنان این تهمت ها و افترائات ناروا و غرض آلود را به بعضی از کتب روایی ما مستند می کنند که در نزد شیعه اعتباری ندارد.
اگر این منطق را بپذیریم، باید بگوییم که همه اهل سنت به امامان دوازده گانه تشیع اعتقاد دارند؛ زیرا در فرائد السمطین حموی و ینابیع المودة قندوزی روایاتی نقل شده است که رسول اکرم(ص) امامان دوازده گانه شیعه را با اسم و نشان برشمرده است. ولی ما می دانیم که اهل سنت این کتب را از منابع اصلی خود تلقی نمی کنند.
به خواست و توفیق الهی، در فرصتی دیگر به معرفی إجمالی پایگاه های اهل تشیع و نحوه تعامل آنان با افکار و عقاید اهل سنّت، خواهیم پرداخت.